Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
  

Auteur Topic: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus  (gelezen 2362 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2709
  • Wel Belg, niet gek !
Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Gepost op: 02 May 2015, 10:54:10 »
Dit gaat misschien een rare vraag zijn, maar vond er nog niet direct een antwoord op op het forum :

Bij gelijkstroombanen heb je snel het probleem van de kortsluiting ivm vanaf je een keerlus in je baan hebt steken.
Ik heb even de afbeelding uit de encyclopedie genomen :



De klassieker : het hondenbot.
Uitgaande dat de 2 lussen links en rechts een enkelbaanstuk doen keren, hebben we aan beide kanten dus prijs en kortsluiting en moeten we met een keerlusmodule werken.


Bij het gewone ovale vorm, heb je geen last van de kortsluiting.

Als je hier nu verder wissels op zet voor een doorrijstationnetje te maken, je maakt het een tweebaansovaal, en je zet nog een aftakking verder naar bv een kopstation.
Krijg je dan ergens vroeg of laat terug die kortsluiting met een soort keerlus dat je "onbewust" creeerd ? Of blijf je gevrijwaard van dit vervelend neveneffect bij de gelijkstroombaan ?
« Laatst bewerkt op: 02 May 2015, 10:57:01 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2015, 11:15:18 »
Je vergist je. Een hondebot heeft geen keerlussen. Bij een keerlus maakt de buitenste railstaaf contact met de binnenste en v.v. en dat is hier niet het geval.
Dit is wel een keerlus:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Keerlus

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2015, 11:17:09 »
Ook bij dat hondebot (uitgaande van een enkelspoors traject) is er geen keerlusprobleem. In feite is het precies hetzelfde als het ovaal.
Zodra je echter wissels gaar leggen tussen het uitgaande en inkomende spoor moet je twee keerlusmodules gaan gebruiken.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2015, 11:19:54 »
Het is overigens geen specifiek gelijkstroom probleem. Eerder een tweerail probleem.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2015, 12:12:07 »
Dit gaat misschien een rare vraag zijn, maar vond er nog niet direct een antwoord op op het forum :

Valt wel mee. Gewoon een ontwerp maken en kijken met verschillende kleuren voor de binnen rail en buiten spoortstaaf  en kijken waar de twee kleuren elkaar raken :) Kost misschien wat tijd maar dan heb je het zo gevonden ;)

Uitgaande dat de 2 lussen links en rechts een enkelbaanstuk doen keren, hebben we aan beide kanten dus prijs en kortsluiting en moeten we met een keerlusmodule werken.

Nee, je hebt zonder wissels geen keerlus. Het is niet meer dan een plat gevouwen ovaal. Met een wisselverbinding tussen de twee sporen heb je wel een kortsluiting. Dit kan je inderdaad oplossen met  2 keerlusmodules.


Als je hier nu verder wissels op zet voor een doorrijstationnetje te maken, je maakt het een tweebaansovaal, en je zet nog een aftakking verder naar bv een kopstation.

Krijg je dan ergens vroeg of laat terug die kortsluiting met een soort keerlus dat je "onbewust" creeerd ?

Nope. Bij een ovaal heb je geen kortsluiting. En ook niet bij een extra losse poot. Bij mijn oude baanplan, Bouw van mijn plan, in 3 lagen zat ook geen keerlus. Het was eigenlijk niet meer dan een dubbel opgevouwen ovaal met een extra losse poot.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Gelijkstroombaan zonder kortsluiting in keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2015, 08:04:40 »
Teken je baan uit. Op papier of op de pc en print het uit. Met dus ook de 2 rails.

Ga nu met potlood een enkele rails volgen. Bochten door en wissels over. Als het mogelijk is om het potlood ook maar ergens op de rail aan de andere kant te krijgen waar dan ook op de baan, dan heb je kortsluiting. Vergeet ook de doodlopende delen niet. Bij wissels terug in rijrichting ga je gewoon terug.

Probeer maar op de ovaal of hondenbot hierboven. Daar gaat het je niet lukken. Er is dus geen kortsluiting daar.

Succes