Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Wat was jullie allereerste loc? door Dick55
Vandaag om 12:10:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: stomme vraag (vragen)  (gelezen 7921 keer)

Nspoorfanaat

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
stomme vraag (vragen)
« Gepost op: 13 October 2007, 15:33:22 »
Ik wil langs mijn baan een traject bouwen voor mijn ice3
en thalys.
Het heeft geen haast want ik heb het spul wel maar
ben nog niet begonnen.
De vraag is: als ik de ice3 en thalys op goede verhoudingstopsnelheid wil laten rijden, is er dan zoiets als komspoorrails, die die net als in het eggie wat scheef liggen in de bocht. Dat zou ontsporen tegengaan, maar ik ben het nergens tegengekomen.

PS ik heb Fleischmann piccolo, minitrix en Kato N

verder wil ik graag weten of flexrails van atlas combineerbaar is met mijn piccolo rails. Ik heb gelezen over code 55 en 80, maar ben het spoor bijster

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2007, 15:46:15 »
komspoorrails = verkanting

Verkanting kan jezelf in je baan toepassen.
Google of zoek op dit forum eens op verkanting...

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2007, 17:10:41 »
MOROP NEM-normblad 114

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2007, 17:14:00 »
Nederlandse versie:

http://nemnormen.zoeffie.nl/NEMreeks100.pdf

Veel andere zaken, zie NEM-normen in de menu-balk aan de linkerkant hier op Beneluxspoor.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2007, 22:04:33 »
Om ontsporen te voorkomen is verkanten niet nodig, het ziet er alleen wat fraaier uit. Veel belangrijker is het toepassen van geleidelijke overgangen van de rechte rails naar de boog (en terug).
Los daarvan, hoeveel ruimte heb je ter beschikking? 300 km/h (op schaal 0,5 m/s) wordt alleen op nagenoeg rechte trajecten bereikt, je moet wel een flinke lengte hebben om een trein een aantal seconden (!) op deze snelheid te kunnen zien en onvermijdelijke bogen moeten een grote radius hebben.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2007, 23:48:15 »
Verkanting werkt wel degelijk om treinen met hogere snelheid door de bocht te laten gaan, doordat ze in de bocht gedrukt worden, onstporen ze dus niet, tot minder snel.
Probeer zelf maar, als je heel hard fietst, in een keer een ruk aan het stuur te geven, of gaan overhellen. (op eigen risico ;D)
En die 300 rijden ze ook door bochten hoor, dus bochten zijn prima te doen, alleen wel heel flauw en goed verkant ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2007, 00:51:29 »
Verkanteling staat ook op een modelbaan heel mooi en kan wel degelijk een functie hebben mits voorzien van een juiste overgangsboog. Verkantel echter niet te veel ivm het omtrekken van langere treinen.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2007, 09:51:10 »
@ koos.

Hoe kom jij van 300 km/h naar 0,5 m/s ?? is dit niet erg traag?

Richard

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2007, 09:59:35 »
@ koos.

Hoe kom jij van 300 km/h naar 0,5 m/s ?? is dit niet erg traag?

 300 / 3.6 = 83.3
 83.3 / 0.5 = 166.6

 Ik gok dat hij in schaal N rijdt :).

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2007, 10:02:53 »
oke dat eerste kan ik volgen. maar waarom delen door  een half? Ik rijd zelf ook N  en worstel hier ook mee! kun je het me eens uitleggen?

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2007, 10:17:38 »
Luister is,

Schaal is:160

Betekend alles delen door 160

Dus 300 km/u /160 = 1.875 km/u

1.875 / 3.6 = 0.52 m/s dat zou je schaalsnelheid moeten zijn.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2007, 10:21:03 »
Oke op die manier! Nu is het me helemaal duidelijk. Mijn dank hiervoor.

Richard

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2007, 17:02:27 »
Dacht even me vergist te hebben, de schaalsnelheid hoef ik verder niet uit te leggen.
Wat het verkanten betreft; in het traject Keulen-Frankfurt komt een boog voor met een radius van 3320 m, de verkanting bedraagt 170 mm (bron Wikipedia). In schaal N zou dat een radius van 20 m geven met een verkanting van 1mm! Bij een modelbaan moeten compromissen worden getroffen, hoever ga je daarbij? Vandaar mij vraag hoeveel ruimte er ter beschikking staat. Ik denk dat bij deze snelheid een boogstraal van 1 m toch wel het minimum is met een verkanting van maximaal 2 mm.

W.N.T. Jansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #13 Gepost op: 14 October 2007, 18:02:42 »
Hallo Koos en de anderen,

Met het advies om in schaal N een verkanting van 2 mm toe te passen heb ik enige moeite.
In het grootbedrijf (niet HSL) geldt de regel dat de verkanting eigenlijk niet groter mag zijn dan 10 %. Er zijn enkele uitzonderingen tot 17 cm (op 150 cm*) bijv bij Harderwijk. Je moet er rekening mee houden dat een trein in een boog met verkanting stil blijft staan en dan niet omvalt niet waar. Vandaar! Het zwaartepunt van een railvoertuig moet altijd tussen de spoorstaven blijven vallen. Ik denk dan ook dat bij de HSL er geen verandering van dit maximum heeft plaatsgevonden.

De spoorwijdte is bij normaalspoor 1435 mm maar de spoorafstand is 1500 mm (hoh spoorstaven).

Kortom bij schaal N is een verkanting van 1 mm op 9 mm toch al ruim bemeten.
(In h0 dus 1,7 mm op 16,5 mm).

Ik heb deze kennis al ruim 45 jaar geleden opgedaan en kan dus gedateerd zijn. :)


mvg
Wout Jansen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: stomme vraag (vragen)
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2007, 19:57:18 »
Wat het verkanten betreft; in het traject Keulen-Frankfurt komt een boog voor met een radius van 3320 m, de verkanting bedraagt 170 mm (bron Wikipedia). In schaal N zou dat een radius van 20 m geven met een verkanting van 1mm!

Als ik dat terugreken rijden ze dus bijna 250 km/h door die boog. Maar in model hoef je de verkanting niet volgens de schaalverhouding weer te geven.

De verkanting is afhankelijk van het kwadraat van de snelheid. Aangezien in model de snelheid volgens de schaalverhouding gereduceerd wordt zal de technische noodzaak van verkanting snel kleiner worden.
Een voorbeeld:
De TGV rijdt 300 km/h door bogen van 5000 meter. Om de zaak precies in balans te houden moet de verkanting ongeveer 21 cm zijn.
Reken je dat volgens de schaalverhouding terug dan krijg je in H0 een verkanting van 210/87 = 2,5 mm bij een boogstraal van 57 meter! Bij zo'n boogstraal lijkt me dat geen gezicht.
Ga je in schaal H0 berekenen wat je in zo'n boog technisch nodig hebt dan kom ik op een verkanting van 0,027 mm. Dat is zo weinig dat je dus beter niks kan doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.