Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Treinendatabase  (gelezen 26044 keer)

guest14190

  • Gast
Treinendatabase
« Gepost op: 16 april 2015, 13:34:34 »
Hoi even een vraagje aan allemaal.

Wij gaan een treinendatabase opzetten. De basisgedachte is dat je de loc of locnummer in kunt toetsen en dan ziet welke wagens erachter hebben gehangen. Ja is een gigantisch project.

Hieronder zie je de eerste opzet voor de database.
Zoeken kan natuurlijk straks op allerlei manieren.

Locs
Categorie : Locomotief
Soort : Diesel
Type
Naam : Vosslo G 2000 BB
Typenummer : G2000
Fabrikant : Vossloh
Productie van tot :2000 - 2003
Max. snelheid : 120 km/u
Vermogen : 2240 kW
In bedrijf
Landen : Duitsland, Italië, Zweden (e.a.)
Materiaal
Aantal assen
Plaatje img12345.JPG;img4456.JPG

Treinstellen
Categorie : Treinstel
Soort : Diesel
Type
Naam : Vosslo G 2000 BB
Typenummer : G2000
Fabrikant : Vossloh
Productie van tot :2000 - 2003
Max. snelheid : 120 km/u
Vermogen : 2240 kW
In bedrijf
Landen : Duitsland, Italië, Zweden (e.a.)
Materiaal
Aantal assen
Plaatje

Waar ik tegenaan loop is het vinden van locs en wagens. Locs kan ik in grote hoeveelheid vinden op http://pc.pxtr.de/. Probleem is echter het contact opnemen met de mensen die de foto's gemaakt hebben, vaak krijg je geen antwoord of het mailadres klopt niet meer.

Ook het goederenvervoer is een probleem. Nu dacht ik om wagons over te nemen uit catalogussen. Alleen vraag ik me af of de codenummers die voor het model worden gebruikt overeen komen met de codes van de echte voertuigen.

De url is inmiddels vastgelegd als http://treinendatabase.nl

Alle tips zijn welkom.

wim.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Treinendatabase
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2015, 13:48:15 »
Ik denk dat je in je URL een letter (a) vergeten bent.....

Ik vraag me serieus wel af waar je in vredesnaam aan gaat beginnen. Besef je je echt hoeveel werk je op je nek haalt?

Als ik je openingsalinea lees ben je dus voor elk locnummer van plan aan te geven welke type rijtuigen en/of wagens erachter hebben gehangen? Als je daar al een poging toe zou willen gaan wagen, dan zou ik in ieder geval eerst beginnen met de locomotieven toe te kennen aan een vervoerder. In je voorbeeld haal je een G2000 aan. Deze loc rijdt in meerdere landen en per land kan dit type ook bij meerdere maatschappijen rijden. Bij de ene maatschappij kan de loc met andere typen wagens rijden dan bij de andere maatschappij.

En als je dat al voor elkaar krijgt, worden moderne locs tegenwoordig veel geleased en kunnen ze na een paar maanden (soms na een paar weken) alweer van vervoerder wisselen. Het is al haast ondoenlijk om bij te houden van alle locs bij welke maatschappij ze rijden, laat staan dat je dan van elke loc weet met welke type rijtuigen of wagens deze heeft gereden.

Ik wens je heel veel succes en plezier, maar als ik je een tip mag geven: begin hier niet aan of reserveer alvast een plekje in het 'gekkenhuis'..... Dit is echt onbegonnen werk!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 24 april 2015, 21:25:49 door Peter Spruit »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Treinendatabase
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2015, 13:53:10 »
Ik zou ook nog even goed kijken naar de titel van dit onderwerp. Een extra n zou niet misstaan. Voor de rest: succes met je project.

Groeten
Ted
« Laatst bewerkt op: 24 april 2015, 21:26:03 door Peter Spruit »
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

guest14190

  • Gast
Re: Treinendatabase
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2015, 13:58:37 »
De url en titel is aangepast.

Vervoerder nemen we er nog bij op

wim

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Treinendatabase
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2015, 21:35:28 »
En wie is we/wij ?

Is een ambitieus streven.
Wat Jeroen ook al aangeeft, als je leest hoe snel locs van vervoerder wisselen is het een haast onmogelijke opgaaf dit up to date te houden. Laat staan wat er dan achter hing.
Ik vindt het idee leuk, maar ik vrees dat dit binnen no-time boven jullie hoofd groeit.

 
Waar ik tegenaan loop is het vinden van locs en wagens. Locs kan ik in grote hoeveelheid vinden op http://pc.pxtr.de/. Probleem is echter het contact opnemen met de mensen die de foto's gemaakt hebben, vaak krijg je geen antwoord of het mailadres klopt niet meer.
Hier geef je zelf al aan waar je op voorhand al op vastloopt. Om dan een actuele/accurate database bij te houden.

Ook het goederenvervoer is een probleem. Nu dacht ik om wagons over te nemen uit catalogussen. Alleen vraag ik me af of de codenummers die voor het model worden gebruikt overeen komen met de codes van de echte voertuigen.
Tegenwoordig maken de fabrikanten zeker beter gelijkende modellen maar zeker niet altijd overeenkomend met het 1:1 model. vaak blijft het bij een benadering. Voor de meeste modelspoorders acceptabel genoeg om in model een bepaalde trein na te bootsen.
Gr.
Eric

guest14190

  • Gast
Re: Treinendatabase
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2015, 22:54:25 »
Bedankt voor de reactie Eric

Op dit moment werken we met 2 programmeurs 1 adviseur en ik zelf om de boel op poten te zetten. Er zullen vast nog mensen bij komen op het moment dat er ook wat voor te doen is.

Als we zover zijn dat we iets kunnen laten zien dan zal dat op http://treinendatabase.nl te volgen zijn.

enne problemen zijn er om opgelost te worden.

wim

guest14190

  • Gast
Re: Treinendatabase
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2015, 14:41:20 »
Wij zijn al vrij ver gevorderd met de aanzet van de treinendatabase. Nu is mijn vraag voor de gene die google account hebben. Zouden jullie eens willen kijken op
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CzF8O_J-BG67q-avGVWG6zSoRBpDBrTEUt29ySrV9mc/edit#gid=0

Zijn er nog andere items die er bij moeten komen. Of misschien staan er items bij die geen zin hebben.
Dit gedeelte is alleen voor de locomotieven.
Het linkergedeelte heeft te maken met wat voor die locserie belangrijk is. bv NS 1100 - 1160
Het rechtergedeelte is voor de loc zelf. bv. 1147

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Treinendatabase
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2015, 14:56:58 »
Bij het veld fabrikant, hoeveel keuze kun je daar maken. Vaak wordt de fabricage van een spoorwegvoertuig overgelaten aan verschillende fabrikanten. bijv. 1 voor de "kast", 1 voor het elektrische gedeelte, 1 voor het mechanische gedeelte.

De volksnaam hoeft van mij niet. Dit zou ook in het veld info kunnen.
Jeroen

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Treinendatabase
« Reactie #8 Gepost op: 24 april 2015, 15:03:32 »
Het verzamelen van gegevens in een database is leuk. Maar het is alleen zinvol als ook voor de gevens de bronvermelding (met link) wordt gegeven. Regelmatig zie je bronnen, die minder betrouwbaar of zelfs ronduit onbetrouwbaar zijn. Als de inhoud van de database niet herleidbaar is, kun je de 'kwaliteit van de data' niet inschatten.

Sander

guest14190

  • Gast
Re: Treinendatabase
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2015, 15:08:39 »
@Jeroen
Er kunnen straks meerdere Fabrikanten aangevinkt worden.
Volksnaam kan inderdaad in info.

@
Sander je hebt gelijk er moeten zeker bronverwijzingen bij.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Treinendatabase
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2015, 15:22:05 »
Ok.

Nog wat andere dingen. Voor goederenwagens zou je op deze site kunnen kijken: http://www.ipernity.com/home/goederenwagens

En nog wat bijdragen.
* De huidige loks zijn lang niet allemaal meer geverfd maar zijn bestickerd.
* Vele huidige loks worden geleased en zijn geen eigendom van de spoorwegmaatschappij.
Neem je dit ook op?
Jeroen

guest14190

  • Gast
Re: Treinendatabase
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2015, 15:34:00 »
@Jeroen
Is opgenomen.

De link voor de wagens zal zeker van pas gaan komen. Bedankt.

wim

guest14190

  • Gast
Re: Treinendatabase
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2015, 09:58:21 »
Ben nu met de opzet voor de data van de Treinstellen bezig.
Wederom zijn tips zeer welkom.

wim

guest14190

  • Gast
Re: Treinendatabase
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2015, 12:48:39 »
Ben nu bezig met de coderingen van de wagons.

Vraag me alleen af hoe het zit bet die letters.
Voorbeeld de letter g

In de lijst zie je nu 3 verschillende beschrijvingen achter de letter g

Hoe weet ik welke omschrijving ik zou moeten hebben.

Zie lijst

E - Open standaardwagens.
F - Speciale hoge wagens met hoge zijden.
G - Normale gesloten wagen met minstens 8 luchtluiken, met 2 assen en een laadgrens C van 25 ton of meer.
H - Speciale gesloten wagen. Bij 4 assen, een lastgrens tussen de 50 en 60 ton en een laadlengte van 15 meter of hoger maar kleiner dan 18m.S - Speciale platte wagen op draaistellen.
L - Speciale platte wagens met onafhankelijke assen. Gekoppelde wagens en wageneenheden met 2 elementen hebben een laadlengte tussen de 22 en 27 meter.
R - Normale platte wagen op draaistellen met neerklapbare kopschotten en korte rongen, een laadgrens tussen de 50 en 60 ton en een laadlengte tussen de 18 en 22 meter.
S - Speciale platte wagen op draaistellen.
T - Speciale wagens met afneembaar dak, wagens met 4 assen hebben een laadgrens tussen de 50 en 60 ton, laadlengte tussen 15 en 18 meter.
U - Speciale wagens die niet tot de types F, H, L, s of Z horen.
Z - Ketelwagen

a - Met 4 assen
aa Wageneenheid (met 4 assen).
b - Bij grootvolume wagens met enkele assen, Laadlengte is meer dan 12 meter en volume is meer dan 70 m3.
bb - Bij wagens met 4 assen of meer, een laadlengte van meer dan 22 meter.
c - Lossen door middel van gecomprimeerde lucht of luchtdruk
d - Ingericht voor transport van wegvoertuigen.
e - Met verwarmingsapparatuur.
e - Dubbeldekswagen voor transport van wegvoertuigen.
f - Veerbootwagen, geschikt voor ferries naar de UK.

g - Voor verzegeld of vloeibaar gemaakte gassen of gassen die vloeibaar zijn onder druk.
g - Ingericht en uitsluitend dienend voor vervoer van containers tot 60 voet.
g - Levensmiddelentransport.

gg - Ingericht en uitsluitend dienend voor vervoer van containers tot 80 voet.
h - Ingericht en uitsluitend dienend voor het horizontaal vervoeren van metaalrollen en assen.
i - Met beweegbare afdekking en vaste kopwanden.
ii - Met hoogbevestigde schuifwanden.
l - Zonder rongen.
l - Zelflossing door zwaartekracht met niet-doseerbare lossing aan beide zijden gelijktijdig. Hoogliggende losopening (minstens 70 cm boven bovenkant spoor).
m - Bij 4 assen : Laadlengte ligt tussen 15 en 18 m.
m - Bij wagen met 4 assen, laadlengte minder dan 15 meter.
mm - Bij 4 assen : Laadlengte is kleiner dan 15 m.
n - Maximale lading op C-routes van meer dan 60 ton (Za)
o - Niet kantelbaar via kopschotten.
p - Zonder zijschotten.
pp - Zelflossing door zwaartekracht met doseerbare lossing tussen de sporen. Laagliggende losopening (afvoer via transportbanden is niet mogelijk), niet kippbaar.
s - Maximale snelheid van 100 km/uur (beladen).
ss - Maximale snelheid van 120 km/uur (beladen).
r - Meerdelige wagen (Gelenkwagen).
r - Bij gekoppelde wagens en wageneenheden, een laadlengte van gelijk of meer dan 27 meter.
rr - Gekoppelde wagen.
z - Laadlengte is 21 meter

De lijst is nog niet compleet, ik werk er aan verder.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Treinendatabase
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2015, 13:01:51 »
De kleine letters kunnen een verschillende betekenis hebben afhankelijk van de hoofdletter code.
Misschien dat je aan deze pagina wat hebt.
Gr.
Eric