Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: "moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.  (gelezen 64115 keer)

Gert1

  • Gast
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
« Gepost op: 12 October 2007, 09:25:24 »
"Kolenbakken", zo noem ik de wagons altijd, die je in enorme slepen (soms wel tot 30 stuks) achter maarliefst drie Railion 6400-locs ziet.

Roco heeft een leuke actie gehad met deze wagons in tijdperk III-uitvoering. Maar welke fabrikant maakt dit model in H0 in hedendaagse uitvoering tegen een beetje betaalbare prijs?

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 20 July 2025, 09:52:49 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2007, 09:31:50 »
mehano?

Gert1

  • Gast
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2007, 09:36:04 »
Zou heel goed kunnen. Ik heb zitten zoeken in het Lima-programma. Maar Mehano is ook een goeie optie.

Het lijkt me aardig om een 'bonte' trein samen te stellen. In werkelijkheid zie je immers ook nieuwe, oude, vuile, schonere, DB cargo en OHH-wagons door elkaar.
De enige manier om zo'n 'bonte' trein te krijgen is denk ik modellen van meerdere merken door elkaar te gebruiken.

Heeft Fleischmann bijvoorbeeld dit model ook in haar programma (gehad)?

mvg,
Gert

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2007, 09:59:37 »
Heeft Fleischmann bijvoorbeeld dit model ook in haar programma (gehad)?

Ja, art.nr. 5521 bruin, 5523 DB Cargo (rood).

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2007, 10:02:18 »
Ik weet of je een echte wagon-type-en-tijdperk-purist bent maar anders zijn de bouwpakketten van Piko misschien een optie. Conrad levert ze voor 14,50 per stuk of 135,- voor 10.
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2007, 10:14:58 »
Nou, met alleen Mehano kom je al een heel eind. Ik heb momenteel 8 verschillende nummers en dat zijn nog alleen de vervuilde exemplaren van de bruine DB en de rode DB Cargo Falns 121 wagens. Er is nog een sliert schone exemplaren. Als ik die heb, zit ik aan 15 wagens geloof ik.
Verder heeft Mehano nog wagens met de opdruk van andere maatschappijen, maar die zitten volgens mij nooit in de treinen naar Nederland. Dat OOH zijn alleen maar wat technische aanduidingen. De H slaat er geloof ik op dat het losmechanisme hydraulisch werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2007, 12:44:52 »
In de treinen die ik hier zo vaak noodgedwongen vanuit stilstand op de A12 kan bewonderen zie ik inderdaad alleen maar DB Cargo en Railion wagons. Maar met 15 alleen al van Mehano kom je al een heel eind. Dan nog die twee van Fleischmann en je zit al praktisch aan de maximale lengte die je met goed fatsoen (incl. remweg) in een blok kwijt kunt.
Dan nog drie 6400-en ervoor en dan heb je een hele mooie trein.

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 14 October 2007, 21:16:43 door Gert van den Heuvel »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2007, 14:28:35 »
Ik vraag me overigens af of de Fleischmann Fals hetzelfde zijn als de Mehano Falns. Nu ben ik zo iemand die dat verschil ook niet zo maar ziet, maar het kan zijn dat het verschil wel goed zichtbaar is als je ze naast elkaar zet. Komt nog bij dat het Mehanomodel wat eenvoudiger is dan het Fleischmann model. Staat tegenover dat het minder dan twee tientjes kost en dat is toch wel van belang bij een beetje sleep.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2007, 15:23:18 »
De verschillen tussen een Fals en Falns zijn aan de buitenzijde goed zichtbaar. Een Falns is wat 'gladder' als een Fals.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2007, 16:49:52 »
Je moet duidelijk niet alleen de mehano nemen, want er zijn duidelijk platte en minder platte, foto:



Groetjes,

Robbert

modelspotter

  • Gast
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2007, 16:54:06 »
Was al eerder een draadje hierover...

Ik schreef toen:

Als je niet tijdperk afhankelijk kan/wil zijn en stoomtractie niet noodzakelijk is, dan lijkt het mijnsinziens beter de wagens van Mehano en Fleischmann aan te schaffen. Die van Mehano in het rood (bruine versie heeft foutjes) en van Fleischmann in het bruin (rode versie heeft foutjes), typen resp. Falns 121 en Fals 183. Deze wagens komen tot op de dag van vandaag met hun 40-en in de treinen tussen Amsterdam Westhavens / Rotterdam Europoort en het Ruhrgebied (en verder) veelvuldig achter 3 x 6400 van Railion voor.

Wil je perse een 4000 tonnen Zug a la DB uit de jaren zeventig op de 280 (Emden-Rheine) nabootsen, dan kun je niet om de Fadsen van Matrix heen. 
Type Ootz50, Fad50, Fad167, Fal167 uit dienst 1998.

Die van Roco zijn van het type OOt42, Fad159, uit dienst 1974 (de zgn Saarbrücken wagens, de echte DB wagens gingen tussen 1960 en 1970 ter ziele).

Er is nog een Roco-type, namelijk die met autom. koppeling, en die komen in NL ook voor: Fad150, Faals150, Faal(n)s150. Die is vrij goed al valt er ook wel wat aan te verbeteren volgens SC.


Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 12 October 2007, 16:59:42 door modelspotter »

C-130H

  • Roland
  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • Toch maar een Spooky
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2007, 19:48:20 »
...
Er is nog een Roco-type, namelijk die met autom. koppeling, en die komen in NL ook voor: Fad150, Faals150, Faal(n)s150. Die is vrij goed al valt er ook wel wat aan te verbeteren volgens SC.
...


Dat zijn alleen geen "kolenbakken", maar ertswagons. ;)
Mvg,

Roland
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #12 Gepost op: 12 October 2007, 20:28:28 »
Als ik jullie was, zou ik het bij 1 merk houden, vooral met kolenwagens, anders krijg je zeer erge verschillen ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

modelspotter

  • Gast
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2007, 10:22:21 »
Zijn er nu, 2007, nog echte "kolenbakken" GTM(K), GTU(K) en GTOW te zien achter 6400-en, doe er een moord voor. ;D
Modelspotter

Gert1

  • Gast
Re: "Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
« Reactie #14 Gepost op: 14 October 2007, 21:20:51 »
Als ik jullie was, zou ik het bij 1 merk houden, vooral met kolenwagens, anders krijg je zeer erge verschillen ;D

Ja, maar de praktijk is dat het nu juist een ratjetoe aan wagons is. Dus verschillende merken door elkaar zou juist wel eens een authentiek beeld op kunnen leveren.
Ralion werkt daar met haar locs ook goed aan mee, want het zijn maar zelden drie locs in dezelfde kleuren. Vrijwel altijd een rode en twee gele met rode stickers.
Dit soort treinen is dus eigenlijk ideaal voor ons modelspoorders!

mvg,
Gert