BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Gert1 op 12 oktober 2007, 09:25:24
-
"Kolenbakken", zo noem ik de wagons altijd, die je in enorme slepen (soms wel tot 30 stuks) achter maarliefst drie Railion 6400-locs ziet.
Roco heeft een leuke actie gehad met deze wagons in tijdperk III-uitvoering. Maar welke fabrikant maakt dit model in H0 in hedendaagse uitvoering tegen een beetje betaalbare prijs?
mvg,
Gert
-
mehano?
-
Zou heel goed kunnen. Ik heb zitten zoeken in het Lima-programma. Maar Mehano is ook een goeie optie.
Het lijkt me aardig om een 'bonte' trein samen te stellen. In werkelijkheid zie je immers ook nieuwe, oude, vuile, schonere, DB cargo en OHH-wagons door elkaar.
De enige manier om zo'n 'bonte' trein te krijgen is denk ik modellen van meerdere merken door elkaar te gebruiken.
Heeft Fleischmann bijvoorbeeld dit model ook in haar programma (gehad)?
mvg,
Gert
-
Heeft Fleischmann bijvoorbeeld dit model ook in haar programma (gehad)?
Ja, art.nr. 5521 bruin, 5523 DB Cargo (rood).
-
Ik weet of je een echte wagon-type-en-tijdperk-purist bent maar anders zijn de bouwpakketten van Piko misschien een optie. Conrad levert ze voor 14,50 per stuk of 135,- voor 10.
-
Nou, met alleen Mehano kom je al een heel eind. Ik heb momenteel 8 verschillende nummers en dat zijn nog alleen de vervuilde exemplaren van de bruine DB en de rode DB Cargo Falns 121 wagens. Er is nog een sliert schone exemplaren. Als ik die heb, zit ik aan 15 wagens geloof ik.
Verder heeft Mehano nog wagens met de opdruk van andere maatschappijen, maar die zitten volgens mij nooit in de treinen naar Nederland. Dat OOH zijn alleen maar wat technische aanduidingen. De H slaat er geloof ik op dat het losmechanisme hydraulisch werkt.
-
In de treinen die ik hier zo vaak noodgedwongen vanuit stilstand op de A12 kan bewonderen zie ik inderdaad alleen maar DB Cargo en Railion wagons. Maar met 15 alleen al van Mehano kom je al een heel eind. Dan nog die twee van Fleischmann en je zit al praktisch aan de maximale lengte die je met goed fatsoen (incl. remweg) in een blok kwijt kunt.
Dan nog drie 6400-en ervoor en dan heb je een hele mooie trein.
mvg,
Gert
-
Ik vraag me overigens af of de Fleischmann Fals hetzelfde zijn als de Mehano Falns. Nu ben ik zo iemand die dat verschil ook niet zo maar ziet, maar het kan zijn dat het verschil wel goed zichtbaar is als je ze naast elkaar zet. Komt nog bij dat het Mehanomodel wat eenvoudiger is dan het Fleischmann model. Staat tegenover dat het minder dan twee tientjes kost en dat is toch wel van belang bij een beetje sleep. ;D
-
De verschillen tussen een Fals en Falns zijn aan de buitenzijde goed zichtbaar. Een Falns is wat 'gladder' als een Fals.
-
Je moet duidelijk niet alleen de mehano nemen, want er zijn duidelijk platte en minder platte, foto:
(http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=320ED39078D211DCA3DBDD2E52AB9957)
Groetjes,
Robbert
-
Was al eerder een draadje hierover...
Ik schreef toen:
Als je niet tijdperk afhankelijk kan/wil zijn en stoomtractie niet noodzakelijk is, dan lijkt het mijnsinziens beter de wagens van Mehano en Fleischmann aan te schaffen. Die van Mehano in het rood (bruine versie heeft foutjes) en van Fleischmann in het bruin (rode versie heeft foutjes), typen resp. Falns 121 en Fals 183. Deze wagens komen tot op de dag van vandaag met hun 40-en in de treinen tussen Amsterdam Westhavens / Rotterdam Europoort en het Ruhrgebied (en verder) veelvuldig achter 3 x 6400 van Railion voor.
Wil je perse een 4000 tonnen Zug a la DB uit de jaren zeventig op de 280 (Emden-Rheine) nabootsen, dan kun je niet om de Fadsen van Matrix heen.
Type Ootz50, Fad50, Fad167, Fal167 uit dienst 1998.
Die van Roco zijn van het type OOt42, Fad159, uit dienst 1974 (de zgn Saarbrücken wagens, de echte DB wagens gingen tussen 1960 en 1970 ter ziele).
Er is nog een Roco-type, namelijk die met autom. koppeling, en die komen in NL ook voor: Fad150, Faals150, Faal(n)s150. Die is vrij goed al valt er ook wel wat aan te verbeteren volgens SC.
Modelspotter
-
...
Er is nog een Roco-type, namelijk die met autom. koppeling, en die komen in NL ook voor: Fad150, Faals150, Faal(n)s150. Die is vrij goed al valt er ook wel wat aan te verbeteren volgens SC.
...
Dat zijn alleen geen "kolenbakken", maar ertswagons. ;)
Mvg,
Roland
-
Als ik jullie was, zou ik het bij 1 merk houden, vooral met kolenwagens, anders krijg je zeer erge verschillen ;D
-
Zijn er nu, 2007, nog echte "kolenbakken" GTM(K), GTU(K) en GTOW te zien achter 6400-en, doe er een moord voor. ;D
Modelspotter
-
Als ik jullie was, zou ik het bij 1 merk houden, vooral met kolenwagens, anders krijg je zeer erge verschillen ;D
Ja, maar de praktijk is dat het nu juist een ratjetoe aan wagons is. Dus verschillende merken door elkaar zou juist wel eens een authentiek beeld op kunnen leveren.
Ralion werkt daar met haar locs ook goed aan mee, want het zijn maar zelden drie locs in dezelfde kleuren. Vrijwel altijd een rode en twee gele met rode stickers.
Dit soort treinen is dus eigenlijk ideaal voor ons modelspoorders!
mvg,
Gert
-
Mehano 9, 10 en 11. Drie schone DB Cargo Falns 121 wagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/falns121.jpg)
Het zijn echt tamelijk eenvoudig uitgevoerde modellen met een niet te missen Mehano plasticglans. Nu worden de modellen toch vervuild en voorzien van een lading kolen, zodat het allemaal niet meer opvalt, maar anders waren ze er niet ingekomen.
Nog twee te gaan, een bruine DB en nog een rode Cargo. Het zijn dus in totaal 13 Mehano nummers Gert. Leuk doelwit voor Eurospoor en dan kijken we ook gelijk maar uit naar de Fleischmann modellen. Ik herinner me van die Fleischmann modellen ook meerdere numers. Klopt dat?
-
"Kolenbakken", zo noem ik de wagons altijd, die je in enorme slepen (soms wel tot 30 stuks) achter maarliefst drie Railion 6400-locs ziet.
Zelfs wel 40! (telde ik er althans)
Heb er zelf maar 3 :(
Groet, René
-
Het zijn dus in totaal 13 Mehano nummers Gert. Leuk doelwit voor Eurospoor en dan kijken we ook gelijk maar uit naar de Fleischmann modellen. Ik herinner me van die Fleischmann modellen ook meerdere numers. Klopt dat?
Inderdaad mijn doel voor Eurospoor, dat heb je goed gezien Henk!
Dat van Fleischmann weet ik niet zeker, maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Ik moet in ieder geval mijn leesbril meenemen naar de Jaarbeurs om al die nummertjes goed te kunnen onderscheiden.
Dat toonbaar maken van die Mehano-wagonnen (lees: het weatheren), doe je dat zelf? Want eerlijk gezegd vind ik de bruine Mehano-wagonnen nog wel gaan, maar zijn die rode zo ontzettend plastic dat ik die niet echt zag zitten tot nu toe.
Mmm, Eurospoor, nog 8 dagen en dan is de jacht geopend! :D
mvg,
Gert
-
Vervuilen doe ik zelf, maar bij de kolenbakken is dat niet overdreven ingewikkeld: er zit een vrij egale laag kolenstof overheen. Vermoedelijk is een paar keer washen met heel donkergrijs al genoeg. Beetje roest aan het onderstel en dat was het dan wel. Ladingen heb ik voor een kleine 3 euro per wagen in Duitsland (http://cgi.ebay.de/H0-Steinkohle-Ladung-passgenau-fuer-Mehano-Falns-121_W0QQitemZ320138764179QQihZ011QQcategoryZ9061QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem) besteld. Ook voor de wagens die Mehano van lading heeft voorzien, want dat zit er zo beroerd in dat inmiddels zowat de helft van de kooltjes is verdwenen.
Catalogusnummers zijn beter te onderscheiden Gert. Ik heb de volgende gedetecteerd.
DB: 17890, 30163 (vervuild met kolen), 52291 (3 keer vervuild met kolen).
Cargo: 17889, 52976, 52977, 52978, 30162 (vervuild met kolen), 52292 (3 keer vervuild met kolen).
Ik moet nog 17889 en 17890 hebben dus die laat je lekker liggen. ;D
De wielstellen lopen trouwens niet erg soepel. Ik heb er eentje van Hamo wielstellen voorzien en dat loopt een stuk beter. Maar ja, wordt het alsnog duur. Er is genoeg trekkracht voorhanden.
-
Ik moet nog 17889 en 17890 hebben dus die laat je lekker liggen. ;D
Dat wordt dan een sprintje trekken Henk! Volgens mij heb jij langere benen, maar ben je weer in het nadeel omdat je een buggy moet voortduwen! ;D
Maar even zonder gekheid: bedankt voor al die nummers; maakt het zoeken makkelijker!
mvg,
Gert
-
airbrush erover met iets onduidelijk grijs/bruinigs (die bakken zijn in het echt duidelijk niet rood meer) en misschien voor het extra leuk eerst de opschriften met rachthoekige stukjes tape afplakken, zwaar weatheren, tape eraf, licht weatheren. Goederenwagens worden maar heel zelden helemaal opnieuw geschilderd maar vaak krijgen alleen de stukken met opschriften een postzegeltje met verse lettertjes.
-
Klinkt erg goed Floris! Ben je t.z.t. bereid tot een klusje? ;)
mvg,
Gert
-
je kunt het zelf ook best, al weet je dat misschien nog niet ;)
-
Is ff een drempel(tje) Gert, maar dat komt best goed...
Gr,
Bart
-
Spoorgenoten,
Ik heb 12 stuks fleischmann:
3x Falns (rood) 664 4 022-7
6x Fals (bruin) 663 9 726-0
3x Fals (groen) 665 1 728-3 (B cargo)
Ook is er (komt er) een groene Bcargo met DB opschrift (art 5524).
Andere nummers heb ik niet en ken ik niet.
gr
hans
-
Hans, kun je het Fleishmann-nummer van de 3 rode Falns-en en de 6 bruine Fals-en geven? Of bedoel je dat je 3x en 6x hetzelfde model hebt?
In dat laatste geval: zou je de twee Fleischmann-nummers kunnen geven?
Dat bemakkelijkt voor mij (en Henk!) de jacht op Eurospoor.
mvg,
Gert
-
De Fleischmann-nummers staan op de vorige pagina, dit zijn de enige twee. De bruine hebben dus allemaal hetzelfde wagennummer, er zijn geen nummervarianten uitgebracht. Wil je toch een bruine wagen met een ander nummer, dan kan je nog naar een iets oudere 5521 zoeken met het oude DB-logo. Deze heeft wagennummer 665 5 790-5.
Fleischmann heeft vorig jaar (ofzo) nog wel een set uitgebracht van twee bruine geweatherde wagens, artikelnummer 99 5521 of iets dergelijks.
-
Fleischmann heeft vorig jaar (ofzo) nog wel een set uitgebracht van twee bruine geweatherde wagens, artikelnummer 99 5521 of iets dergelijks.
Als ik deze pagina (http://modellbahn-fokus.de/product/H0/Fleischmann/Selbstentladewagen/4-2-0-002012-4182-0-de-3-5-2-0-0-1-0-0/index.html) mag geloven gaat het om set 835521 en hebben beide wagens hetzelfde nummer 663 9 726.
-
Ja, dzo'n set herinnerde ik me vaag, maar ik wist niet dat het dezelfde nummers waren. Lekker belangrijk ook eigenlijk. ;D
-
Hans, kun je het Fleishmann-nummer van de 3 rode Falns-en en de 6 bruine Fals-en geven?
mvg,
Gert
bruin = artikel 5521
rood = artikel 5523
De nummers staan op de zijkant van de doosjes.
Inderdaad heb ik 6 bruine met hetzelfde wagennummer, etc.
gr
hans
-
Zoiets dus? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2373.jpg)
Greetz, Hans
-
Of zoiets:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kolentrein.jpg)
-
Ik heb helaas maar 1 6400 (2e komt nog), maar wel van die wagens. Dus ik kan helaas geen photo plaatsen
-
Die kolentreinen zijn inderdaad lekker bont, de max. treinlengte waar mee ze rijden die ook regelmaitg gehaalt word is geen 40 maar zelfs 44 bakken.
Voor die treinen vind je nu maar liefst 6 verschillende 64/6500 uitvoeringen.
Dit komt mede omdat er nog wel eens vlaamse reuzen mee rijden in de duitse herder omloop. De uitvoeringen die ik nu regelmatig zie zijn de volgende:
geel/grijs met railion/DB logistiks logo
geel/grijs met railion logo( of is inmiddels alles al omgestikkerd)
geel/grijs zonder logo's(6487 zeg ik ff uit m'n hoofd)
verkehrsrood( Railion, kan zijn dat deze ook nog in meerdere uitvoeringen rond rijden. volgens mij hadden de eerste 2 een iets ander uiterlijk dan de rest en het kan zijn dat er zowel locs met het railion logo als het railion/DB logistiks logo rondrijden)
Cargo rood( ex. NS Cargo, deze kunnen mogelijk ook in 2 uitvoeringen rond rijden ivm de logo's)
en Cargo rood met witte hekken( 6512)
Er rijd ook nog wel eens een loc met haaievin rond, dit zijn locs die naar Hagen(D ) zouden moeten verhuizen.
Wat ook opvallend is is dat div. verkehrsrode wagens in het roodbruin worden overgeschilderd waarbij ook de opschriften over geschilderd worden. Doordat de verflaag niet geheel dekkend is blijven de opschriften toch nog net leesbaar. Vergeet ook de vele overgeschilderde stukken niet die voor een mooie lappen deken op de wagens zorgen en de graffiti die vaak aanwezig is.
Hier dan nog even wat voorbeeld foto's:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC00956.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC00956.jpg)
hier 3 locs in Emmerich 1 verkehrsrode en 2 geel/grijze waarvan 1 met railion en 1 met railion/DB logistiks logo
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC00947.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC00947.jpg)
De 2e gele hier in beeld is de loc zonder logo's
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC100465.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC100465.jpg)
Ik zie het zelden maar heel soms mag een 232 eens een kolentrein rijden, hier over spoor 9 in Arnhem
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC100149.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC100149.jpg)
Hier 3 verkehrsrode locs
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC100523.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC100523.jpg)
Hier 2 verkehrsrode met een geel/grijze er tussen in over spoor 8 in Arnhem
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC01896.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC01896.jpg)
Dit zie je soms ook wel eens, 2 kolentreinen die elkaar kruisen in Arnhem, ook rijden ze hier wel eens op blok afstand van elkaar vanuit Emmerich.
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03303.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/PIC03303.jpg)
Hier een lange sleep die door Arnhem heen ging, goed te zien dat de trein uit verschillende type wagens bestaat
Groetjes Michiel
-
Die kolentreinen zijn inderdaad lekker bont, de max. treinlengte waar mee ze rijden die ook regelmaitg gehaalt word is geen 40 maar zelfs 44 bakken.
Voor die treinen vind je nu maar liefst 6 verschillende 64/6500 uitvoeringen.
Dit komt mede omdat er nog wel eens vlaamse reuzen mee rijden in de duitse herder omloop. De uitvoeringen die ik nu regelmatig zie zijn de volgende:
geel/grijs met railion/DB logistiks logo
geel/grijs met railion logo( of is inmiddels alles al omgestikkerd)
geel/grijs zonder logo's(6487 zeg ik ff uit m'n hoofd)
verkehrsrood( Railion, kan zijn dat deze ook nog in meerdere uitvoeringen rond rijden. volgens mij hadden de eerste 2 een iets ander uiterlijk dan de rest en het kan zijn dat er zowel locs met het railion logo als het railion/DB logistiks logo rondrijden)
Cargo rood( ex. NS Cargo, deze kunnen mogelijk ook in 2 uitvoeringen rond rijden ivm de logo's)
en Cargo rood met witte hekken( 6512)
Er rijd ook nog wel eens een loc met haaievin rond, dit zijn locs die naar Hagen(D ) zouden moeten verhuizen.
En vergeet de Railpro locs niet. Die heb ik ook wel eens voor zo'n trein gezien.
-
je kunt het zelf ook best, al weet je dat misschien nog niet ;)
En er komt ooit een dag dat jij van jazz-muziek houdt, al weet je dat misschien nog niet! ;D
@Michiel: Bedankt voor al die foto's. Vooral die van die kruisende treinen in Arnhem is fraai!
mvg,
Gert
-
Ik ga dalijk toch naar stad, dan kijk ik wel ff of er nog wat aparts te platen is.
En ja die railprolocs was ik vergeten, maar ik heb ze zelf helaas nog niet in die treinen gezien. ( ik heb tot nu toe nog maar 1x een railpro 6400 gezien in arnhem volgens mij.)
Ik zal ook kijken of er nog leuke details ofzo te plane zijn van die wagens, daarvoor staat m'n vaste spotplek precies goed ;)
Groetjes Michiel
-
Op het bovenste plaatje (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/diesel/6400/RailPro/pix.html) de 6402 voor zo te zien een ertstrein. In Utrecht heb ik ze ook wel zien doorkomen in een setje locs voor een kolentrein.
Volgens mij draaien die locs vooral in de normale dienst mee en ik vraag me zelfs af of ze wel alle Railpro treinen trekken. Zou niet erg doelmatig zijn om altijd maar één van die vier locs op te trommelen.
-
Oke daar gaatie weer, straks een lege kolentrein gespot getrokken door 2 6400en:
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00034.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00034.jpg)
Eerste loc met Railion logo, 2e met Railion/DB Logistiks logo
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00036.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00036.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00037.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00037.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00038.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00038.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00039.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00039.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00040.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00040.jpg)
Dit zijn zo ff wat foto's van de wagens genomen met ook wat overgeschilderde wagens
Groetjes Michiel
-
Of zoiets? ;) (reactie op Hans en 1855)
(http://members.home.nl/rob.smolders/n-scale/m4rk/Image076.jpg)
Schaal N
-
Welke wagens hangen daarachter, Rob?
-
Zesassers van Roco #25117
Heb er nu 21. Als m'n toekomstige baan het toelaat worden het er 40. Heb momenteel niet zo'n goede foto maar dat komt in de toekomst wel :)
-
Aha, die moet ik ook maar eens kopen. ;D
Je moet er trouwens nog een koppelwagen tussen zetten. ;)
-
Inderdaad ;) Maar ik weet niet welke vierasser ik daarvoor kan gebruiken. Misschien dat ik er op Eurospoor een paar kan vinden.
-
Fleischmann zal de juiste wel gemaakt hebben. Rond het jaar 2000 zijn de koppelwagens nog eens verbouwd waarbij de loskleppen vervielen, die kan je zelf ook nog wel in elkaar knutselen. Het makkelijkst is 2 Eanos'sen (blauwe open wagens van de NS) van Lima te kopen en die te gebruiken, die kan je meteen inzetten. ;)
-
En er komt ooit een dag dat jij van jazz-muziek houdt, al weet je dat misschien nog niet! ;D
mvg,
Gert
moah, een hoop progrock is tamelijk jazzig. Best te pruimen.
-
12 en 13, deze keer van Fleischmann.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/flfalns.jpg)
Moest toch de stad in.
Duurder dan de Mehano's, maar ook fraaier, goed lopend en in een behoorlijke verpakking.
Ik dacht met het verscheiden van Lima van die beroerde doosjes af te zijn, maar nee, Mehano blijkt ze ook te gebruiken. :-|
-
mooie karren. Jammer dat ze niet meer zo'n gave automatische loshaak hebben, dat was altijd wel tof aan fleischmann-zelflossers.
-
Zit er tegenwoordig los bij. Die gevalletjes links in dat bakkie kun je pal in het midden, goed zichtbaar - zoals het hoort - aan de losklep klikken.
-
12 en 13, deze keer van Fleischmann.
Moest toch de stad in.
Minrebroederstraat, I presume? ;)
Ik ga toch maar even op Eurospoor op zoek naar deze twee, denk ik, Kuijpers krijgt van mij binnenkort toch al de hoofdprijs voor een complete sleep Etoile de Nord-rijtuigen.
mvg,
Gert
-
Er zijn aan die kolenbakken ook wat micro-ombouwwerkzaamheden gedaan; van een aantal zijn de instapgaten dichtgelast. Ik reed langs zo'n trein toen ik op het bovendek van een IRM zat, dan heb je er mooi zicht op. Ca 1 op 4 had dichtgelaste gaten. Wat dat voor de nummering en betiteling betekent weet ik niet, maar een vervuild exemplaar met ingelaste dingetjes, die dan helderrood zijn overgeschilderd, mmm. Bij een ander, die het al langer achter de rug heeft zie je nauwelijks kleurverschil, dat soort dingen maakt het leuk.
-
Voor deze ben je te laat Gert. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mehanoos.jpg)
Maar ik ben er nog veel meer tegen gekomen.
Maar gelijk een zak Lima wielstellen gescoord, aangezien de wielstellen in de rode exemplaren vrijwel allemaal stroef lopen. In de bruine exemplaren draaien de wielstellen meestal goed. Snapt u het, snap ik het? Wielstellen te groot, draaistel te krap gegoten of een beetje krom getrokken, geen idee hoe het komt. Met de Lima wielstellen lopen ze als een zonnetje.
Bij thuiskomst had de post het volgende gebracht. :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lading1.jpg)
In Duitsland bij Holger Sauer (http://www.ladegut-modellbahn.de/) besteld. Past precies en blijft ook netjes zitten, hetgeen we van de Mehano ladingen helaas niet kunnen zeggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lading2.jpg)
Zo, nog even wat vervuilende verfstoffen gaan scoren.
Komend weekend is dochterlief bij oma, mama gaat op stap, dus drie keer raden waar papa zich mee onledig gaat houden. ;D
-
Worden die dingen tot de nok volgestort? Nooit van boven gezien zo'n ding.
-
Kolenbakken worden behoorlijk vol gestort. Met erts niet. Het soortelijk gewicht van erts is een stuk hoger.
-
Dat laatste is mij bekend.
-
Zo, nog even wat vervuilende verfstoffen gaan scoren.
Komend weekend is dochterlief bij oma, mama gaat op stap, dus drie keer raden waar papa zich mee onledig gaat houden. ;D
Nou Henk, dat schept verwachtingen! Zet je zondag of maandag een foto in dit draadje met het resultaat van al je geklieder?
;D
mvg,
Gert
PS: Wel netjes opruimen hoor; stel je voor dat vrouw en/of dochter er achter komen wat je hebt uitgespookt...
-
Worden die dingen tot de nok volgestort? Nooit van boven gezien zo'n ding.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/kolenvanboven.jpg)
(Kolentrein van Maasvlakte naar Duisburg)
Groeten
Edwin
-
Dat ziet er opmerkelijk uit. Enig idee wat daar precies in zit? Het ene kooltje is de andere niet.
-
Zeker niet vol tot de nok. Wel zo hoog, maar niet vol! ;) Opmerkelijk dat de punt platgedouwt wordt.
-
Nee, absoluut niet vol. :P Ook typisch dat het spul zo netjes blijft liggen. Zo leer je nog eens wat.
De lading in mijn wagens is meer een imitatie van dikke brokken kool met een hoop lucht ertussen.
-
Beetje klassieke vulling dus, zoals iedereen ze kent uit de catalogi. In werkelijkheid blijkt het toch even anders. ;)
-
natte fijne steenkool koekt lekker aan elkaar hoor... zie deze kolengruisknollen en -koeksels. http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/ouwe%20zooi/beringen%20mijn/DSC00157.jpg
-
Juist ja. In mijn wagens dus niet van die poederzooi, maar flinke brokken antractiet ;D
-
Komt die platte kop op de steenkoollading niet gewoon van de schuif van de vulinstallatie die dicht gaat en zo de berg afvlakt?
Alex
-
Zou kunnnen, ik weet niet hoe dicht dat erop zit.
Ik weet nog dat ik een halve kuub zand ging halen met m'n schattige aanhangertje. Die stond ruim 6m onder de trechter... Het zag er heel idioot uit, maar in 5 seconden zat ie vol... ;D
-
Kan het zijn dat ik vanmiddag een BR189 voor zo'n sleep zelflossers door Utrecht zag karren?
-
Dat zou heel goed kunnen Henk. Ik meende vorige week ook al een BR189 gespot te hebben ter hoogte van Maarn Goederen. Moest evenwel mijn aadacht bij het drukke verkeer op de A12 houden, dus het was maar in een glimp...
mvg,
Gert
-
De treinen richting het westen rijden nu ook vaak met een losse 6400. Van de week heb ik nog even wat foto'tjes gemaakt toen er weer eens in een half uur 2 (lege) treinen door Arnhem kwamen. Deze reden alle bij wel weer met 3 locs;
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00547.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00547.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00548.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00548.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00549.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00549.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00550.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00550.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00551.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00551.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00552.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00552.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00553.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00553.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00558.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00558.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00559.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00559.jpg)
(http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00560.jpg) (http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/05/DSC00560.jpg)
Ik ben nog steeds op jacht naar een DB Cargo wagen waar je door de nieuwe bruine verf laag nog het DB Cargo logo duidelijk kan zien. Ik heb dat wel eens gezien alleen nog niet op de foto kunnen zetten.
Groetjes Michiel
-
Mooi al die foto's met 4-assige Fals maar wie herrinnert zich nog (enkele jaren geleden) de ontsporingen te Amsterdam CS. Eerst een IC (Trek/duw stam) toen die stremming verholpen was ontspoorde één van de eerste treinen op een niet goed hersteld wissel en dat was een lege kolentrein met tig 2-assige onderlossers welke ook door 6400 tractie werd gereden.
Dus een kolen trein met 30 tot 40 2-assige onderlossers is ook een realistisch beeld op de modelbaan................... 8)
Mvg, Johan.
-
Leuke foto's! Michiel ik merk wel op dat je ook oog hebt voor al dat vrouwlijk schoon wat op je foto's triomfantelijk voor en van de lens paraderen. :P
Jeroen
-
haha ja dat was dus eigenlijk niet de bedoeling, maarja met een perron van 1,5m breed en een net aangekomen trein moet je wat he ;) En ja je kan slechtere dingen naast je kolenboot zien he ;)
Groetjes Michiel
-
Als ik deze pagina (http://modellbahn-fokus.de/product/H0/Fleischmann/Selbstentladewagen/4-2-0-002012-4182-0-de-3-5-2-0-0-1-0-0/index.html) mag geloven gaat het om set 835521 en hebben beide wagens hetzelfde nummer 663 9 726.
Set vandaag in Rijswijk gescoord en de wagens hebben toch wel nieuwe en verschillende nummers.
Krijg nou wat, er zit zelfs een certificaat bij en mijn set heeft nummertje 0033, wauauauauauauw. ;D ;D ;D
-
en dat was een lege kolentrein met tig 2-assige onderlossers welke ook door 6400 tractie werd gereden.
Dus een kolen trein met 30 tot 40 2-assige onderlossers is ook een realistisch beeld op de modelbaan..........
Mvg, Johan.
Hier stond een 1600 voor, maar dat terzijde.
Over samenstellingen van kolentreinen, vanaf bv Awhv kun je 4 samenstellingen regelmatig tegen komen :
3x 6400 (Duitse Herders) met max 44 Falns, 1600 met max 34 Falns, 1600 met 36 Fcs, 1600 met met 24 Fals (idd zonder "n", iets lager type dan de Falns).
En dan niet te vergeten ACTS 7100 met 36 Fcs vanaf Hrp :-)
-
OK, mijn kolentrein = 3x Liliput 6400, 30x Mehano en Flm Fal(n)s, er moeten nog 4 Flms bijkomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vuile_falns.jpg)
Was eerste experiment ze te weatheren en vol te storten, inmiddels al beter gevuld enz. enz. enz. Lengte van het ding is ca 6 m, en hij rammelt op mijn baan al net zo als in het echt :D
Meer foto's op m'n website
-
Die zien stoer uit, ik denk wel dat het realistischer is de volgende minder met zwart te bewerken omdat er in het echt ook nauwelijks iets van zwart te zien is( zie ook foto's in dit topic). Dat was even mijn kritiekpuntje maar verder vind ik ze echt wel mooi ;)
Groetjes Michiel
-
Michiel, dat vond ik zelf naderhand ook. Van je eigen fouten leer je het meest.
Overigens vandaag nog ff 2 Flm setjes in Duitsland gescoord, hoop dat ze deze week nog bezorgd worden en dan heb ik 34 stuks zelflossers. Net nu m'n 6494 met een wacky motoraansluiting terzijde staat :(
Misschien nog leuk om de cryptische aanduidingen te verklaren:
O = aslast >22,5 ton
O = dichte variant - weisspunkt = geschikt voor treinen van 4000T
H = hydraulische bediening van loskleppen
M = magnetische aansturing hiervan
Bij mijn weten kom je de M alleen nog maar doorgekrast tegen, oftewel weer verwijderd of niet werkend
-
Lima heeft onder nummer HL 6026 (zie pagina 5 van de pdf, waarnaartoe je een link vind in het draadje Lima 2008) drie zelflossers van de DB aangekondigd.
Zijn deze wagonnen in te zetten in een Railion kolentrein?
mvg,
Gert
-
Kolentrein 'oude stijl' met DE-locs 2228 + 2236 + 2307 + 2246 + NS Fads/Fals
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_5005verkleind.jpg)
Kolentrein 'oudere stijl' met E-loc 1007 + NS E/Eds
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_5010verkleind-1.jpg)
Kolentrein 'nog oudere stijl' met DE-loc 2445 + NS Gtow/Gtmk etc.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_5011verkleind.jpg)
Grtz, Marcel
-
@Gert nu rijden de railion's er niet mee in ieder geval.
-
Zijn er al Falns 183 gezien met Railion-logo?
-
Kolentrein 'oude stijl' met DE-locs 2228 + 2236 + 2307 + 2246 + NS Fads/Fals
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMG_5005verkleind.jpg)
Ziet er leuk uit, alleen die rode zwaailichtjes zijn wat minder. ;)
-
Zo even het (kolen)stof van dit draadje afblazen. ;)
Een tip voor de liefhebbers: Roco heeft de eerder bij Fleischmann verschenen Fals183 modellen nieuw leven in geblazen in de vorm van een setje bestaande uit drie stuks met het DB-AG logo erop. Ook de bekende grote witte stip en de letter H staan er weer op.
Ideaal voor wie zijn ertstrein nog wat langer wil maken. Bestelnummer 66193
mvg,
Gert
-
Ah mooi, dan wordt het treintje wat langer tot 20 aparte nummers. Wordt ook de verhouding Falns121 en Fals183 wat minder scheef. Nog 24 te gaan of zoiets. :D
-
Ik wist dat ik jou een plezier zou doen met deze melding!
Volgens mij kom ik nu ook tot 20. Dat is toch al een slordige drie meter.
mvg,
Gert
-
In ieder geval bedankt. Morgen maar eens naar de Minrebroederstraat. Het opstelspoor waar ik de trein parkeer is een kleine vier meter lang, dus eigenlijk houdt het na nog zo'n setje wel op. Dat gaan we hier maar eens als argument ter uitbreiding van de modelspoorruimte aanvoeren. ;D ik wens mezelf veel succes. ::)
-
Heb je tijd om de wagens op te halen, wordt het een soort helletocht door meters sneeuw. Een mens moet er wat voor over hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocofalsen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rocofalsen.jpg)
Het treintje staat er achter en wordt nu 20 wagens lang, 13 keer Mehano, 7 keer Fleischmann/Roco.
-
je bent goed bezig ;D
-
Speciaal voor Henk komt Fleischmann met nog 4 Falns 183 uit, of heb je er al genoeg? :)
https://www.modelleisenbahn-portal.com/uploads/dportal/doc/downloads/de/Kataloge/201409_Fleischmann_Extrablatt.pdf
-
(y)
De opstelsporen worden net opnieuw maar dan langer aangelegd, dus voorlopig is het woord genoeg niet aan de orde. :)
-
Zag net dat die wagons van N-spoor zijn.
Ik weet niet of dat de bedoeling is of je moet een vergrootapparaat hebben :P
-
Zag net dat die wagons van N-spoor zijn.
Ik weet niet of dat de bedoeling is of je moet een vergrootapparaat hebben :P
Volgens mij gaat pagina 7 van de folder nog gewoon over H0.
-
Zag net dat die wagons van N-spoor zijn.
Ik weet niet of dat de bedoeling is of je moet een vergrootapparaat hebben :P
Het is zoals Henk al zei H0, dat kan je zien bovenaan de pagina waar H0 staat, het artikelnummer, de lengte van de sets, de wisselstroomassen en de prijs. :P
Gelukkig zijn het geen N-wagens want zoveel ruimte heb ik niet over.
-
En na geduldig wachten zijn de setjes uitgeleverd. Hier is 562315 gearriveerd, zodat de kolentrein nu negen keer Falns 183 telt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/falns_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/falns_2.jpg)
Set 562314 bevat tijdperk 4 wagens.
-
Waar ik zei dat ik niet genoeg ruimte heb moest staan dat ik nog zes wagens heb besteld..... :-[
volgende week komen ze binnen en dan bestaat de stam uit 24 wagens met DB en DB Cargo opschriften, als het goed is zijn dat ook alle verschillende nummers die in N te koop zijn. De Railion en nieuwere uitvoeringen laat ik maar staan.
@Henk: nieuw DB logo erop plakken kan ook nog? Fleischmann heeft die in een set voor een paar euro.
-
Ja, nee, vind het niet zo erg dat Fleischmann op deze manier bijdraagt aan een gecontroleerde uitbreiding van het treintje. ;D
Met 13 keer Fals 121 en nu 9 keer Falns 183 oogt het al best aardig. Bij het huidige tempo over twee jaar een nieuwe ronde.
-
Vandaag deze gevonden. Heeft een ander nummer dan de 5523 die tijden in de catalogus heeft gestaan. Schijnt uit een set te komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/falnscargo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/falnscargo.jpg)
-
Hopelijk brengt Roco ook de rode Falns 183 met DB Schenker opschriften uit (zoals Fleischmann die ook in 1:160 heeft).
-
In een draadje over kolenladingen kwam ter sprake dat de uitbreiding momenteel van Mehano komt. Rick merkte ook gevat op dat we alweer twee jaar verder zijn. :)
Om te beginnen 58871, drie keer DB AG bruin. Dat is duidelijk. Bestellen die hap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0117_16.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0117_16.jpg)
Verder 58870, twee keer DB Schenker. Die heb ik dacht ik recent in de Amsterdamse treinen gezien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0118_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0118_10.jpg)
En wat is 58869 eigenlijk? DB Schenker met gele banen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0119_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0119_5.jpg)
-
De artikelnummers voor de rode sets staan verkeerd om. De 58870 komt standaard ook in Nederland, vaak genoeg gezien in Amsterdam.
De 58869 blijkt te bestaan uit twee wagons van een testtrein waarbij verschillende soorten remblokken zijn getest: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?4,6090798
-
Ah, duidelijk.
Ook maar even de bestelnummers omgedraaid.
-
Hebben de wagens na de proef dan nog zo rondgereden, want anders staan ze op de foto boven dus verkeerd... De pijlen moeten richting de juiste treinhelft wijzen. Beiden van elkaar af dus en midden in de trein. K voor kunststof blokken en GG voor grijs gietijzer (conventioneel). Anders heb je niet veel aan deze set behalve wat verzamelwaarde.
-
Verder zoeken levert op dat ze ook los reden: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,6660758 :)
-
Set 58871 is van de week bezorgd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0123_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0123_8.jpg)
Zelfde piepschuim, maar in een veel handiger doosje. Verder nul verschil met eerdere uitgaven. De 'vervuiling' stelt niks voor.
Het treintje is nu 26 wagens lang, 10 keer Fals 183, 16 keer Falns 121. Op het gereserveerde opstelspoor is nog plek voor een meter trein. Ik wil nog wat nummers Fals 183 van Fleischmann/Roco, bij voorkeur rood.
Nou ja, over twee jaar verder. :)
-
Dat vraagt natuurlijk om een fotootje.. :)
-
Set 58871 is van de week bezorgd.
Zou je de wagennummers ook hier kunnen vermelden?
-
Verder nul verschil met eerdere uitgaven.
Wel andere wagennummers dan in het verleden, neem ik aan?
Steyn
-
Zou je de wagennummers ook hier kunnen vermelden?
Bril op, loep erbij.
6645 284-3
6645 354-4
6645 815-4
Dat vraagt natuurlijk om een fotootje.. :)
Dat valt niet erg mee. Ik heb twee opstelovalenvan ongeveer 5 meter. Het treintje staat hier op het binnenste ovaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0124_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0124_7.jpg)
-
Mooie trein zeg! Mag ik vragen van welk merk de kolenbelading is?
En past die altijd of moet je die voor wagens van Fleischmann of Mehano eerst nog op maat snijden?
Steyn
-
Woow, ziet er errug goed uit! (y)
-
Een deel van de ladingen komt hier vandaan.
http://www.ladegut-modellbahn.de/02b8c39955085bb26/02b8c399550a3fb3e/h001600steinkohleladungseinsatz.php (http://www.ladegut-modellbahn.de/02b8c39955085bb26/02b8c399550a3fb3e/h001600steinkohleladungseinsatz.php)
Holger Sauer heeft precies passende kolenladingen voor zowel de Fleischmann Fals 183 als de Mehano Falns 121 en nog een heleboel meer. Alleen zijn de ladingen soms nogal hoog.
Recent heeft Stefan laten zien hoe je ze zelf kan maken.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71463.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71463.0.html)
-
Produceert Mehano dan weer?
-
Mehano produceert weer inderdaad.
Net als Lemke, waar de oude mallen van Mehano naartoe zijn gegaan.
Mehano zelf maakt nu meer de speelgoedvariant van de treinen.
-
Ook maar laten komen. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1817_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1817_3.jpg)
Krijg nu wel wat tijdperkperikelen in het treintje, denk ik. Om te beginnen maar de 189'ers ervoor gezet.
-
....mooi en informatief draadje welke ik met belangstelling (terug)gelezen heb.
Mijn eigen kolentrein bestaat uit 11 wagens van Fleischmann 5521k met zowel oud als nieuw DB logo en 5x 5523k DB Cargo en 9 Mehano DB en 3 DB Cargo wagens. De af fabriek verweerde exemplaren.
Om nog wat uitbreiding te creëren heb ik nog 3 DB wagens met reclame opschrift van ABB Systemlösung.
Hiervan heb ik er 1 origineel gelaten, een tweede daarvan heb ik de reclame uitingen vervaagd/verweerd en de derde heb ik helemaal ontdaan van reclame. In het laatste geval houd je een gangbaar DB exemplaar over. Tot slot nog 1 ex RAG exemplaar ontdaan van beschrifting.
De andere uitbreiding bestaat uit een set van 3 RAG EVA wagens (met DB nummers) waarvan ik de logo's verwijderd heb en voorzien zijn van DB logo.
Voor de nummertjes liefhebbers een leuke aanvulling op het park.
Onlangs heb ik nog een setje van 3 verweerde DB wagens kunnen aanschaffen. De ex RAG staan daarom inmiddels bij vraag en aanbod. (de trein werd te lang) Ik ben met 32 wagens wel redelijk content.... (y)
Zie de foto's voor een indruk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170814_151457-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170814_151457-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170814_151510-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170814_151510-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170814_151516-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170814_151516-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170814_094323-1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170814_094323-1_1.jpg)
Mvg
Sander.
-
Gelukkig bevat het net uitgekomen 12-delige display maar zes verschillende nummers. Met zes extra wagens is mijn langste opstelspoor precies vol.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fals6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fals6.jpg)
-
Maar hoeveel zijn het er nu? Fleischmann heeft een startset uitgebracht met drie nummers die ik nog niet heb en een set aangekondigd met misschien nog vier nieuwe nummers, dat zijn zeven wagens meer dan ik kwijt kan op het langste opstelspoor. :P
En waar sommigen de Systemlosung-opschriften verwijderen heb ik die juist aangebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_175408.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20201008_175408.jpg)
Wordt de staaltrein in de achtergrond onderwerp van een nieuw draadje? De laatste tijd is daar ook veel variatie in te vinden.
-
Het treintje dat nu op de baan staat telt 16 keer Fleischmann/Roco Fal(n)s 183 en 16 keer Mehano Falns 121. Dat zijn volgens mij alle unieke nummers van de tijdperk 5/6 wagens met DB of DB Cargo opschriften die de fabrikanten in H0 hebben uitgebracht. Ik heb nog die twee Mehano wagens met DB/Schenker opschriften. Die zet ik erbij als de trekkrachten moderner worden.
Dat omkatten zoals Sander heeft gedaan, vind ik ook wel leuk, maar dan past het dus echt niet meer.
Het staaltreintje is hetzelfde laken en pak. Hier probeer ik de omvang binnen de perken te houden door alleen tp 5/6 wagens van Mätrix aan te schaffen. Als je ook nog Roco en Piko gaat toevoegen, is het einde echt zoek. Ik vind het leuk dat die treinen al deze hele eeuw ongeveer in een vergelijkbare samenstelling rijden, maar dat je ze een tijdreis kan laten maken door te variëren met de opschriften op de huiven. Die opschriften gingen vaak langer mee dan de bedrijfsnaam werd gebruikt. Wat ik echt mis zijn de moderne kalkwagens.
-
Gelukkig bevat het net uitgekomen 12-delige display maar zes verschillende nummers. Met zes extra wagens is mijn langste opstelspoor precies vol.
Wat zijn de catalogusnummers daarvan?
Steijn
-
Het display 75894.
De afzonderlijke nummers 75895 t/m 75900.
-
Top! (y)
Steijn
-
Het treintje dat nu op de baan staat telt 16 keer Fleischmann/Roco Fal(n)s 183 en 16 keer Mehano Falns 121. Dat zijn volgens mij alle unieke nummers van de tijdperk 5/6 wagens met DB of DB Cargo opschriften die de fabrikanten in H0 hebben uitgebracht. Ik heb nog die twee Mehano wagens met DB/Schenker opschriften. Die zet ik erbij als de trekkrachten moderner worden.
Dat omkatten zoals Sander heeft gedaan, vind ik ook wel leuk, maar dan past het dus echt niet meer.
Met 44 stuks heb je het maximum van de 1:1 treinen dus ik zou dat opstelspoor aanpassen. :)
Je kan ook nog wagens in de uitvoering met dit DB logo (http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_f_1/zabb/xl_abb/121_6020_b.jpg) gebruiken, daar zie ik er soms nog eentje van in de Westhaven staan.
Het staaltreintje is hetzelfde laken en pak. Hier probeer ik de omvang binnen de perken te houden door alleen tp 5/6 wagens van Mätrix aan te schaffen. Als je ook nog Roco en Piko gaat toevoegen, is het einde echt zoek. Ik vind het leuk dat die treinen al deze hele eeuw ongeveer in een vergelijkbare samenstelling rijden, maar dat je ze een tijdreis kan laten maken door te variëren met de opschriften op de huiven. Die opschriften gingen vaak langer mee dan de bedrijfsnaam werd gebruikt. Wat ik echt mis zijn de moderne kalkwagens.
Daar wil ik nog wel eens een topic over maken, het is een tijdje een saaie bedoening geweest maar nu rijden er allemaal gekleurde wagens in rond. Daarnaast zijn er inderdaad nog de DB/DB Cargo/DB Schenker/Railion/ Railion DB Logistics en logoloze wagens en de oudere types met stalen huif.
Die kalkwagens lijken nogal op de kolenwagens, ik zie ze daarom niet snel verschijnen.