Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 14:51:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:41:03
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 14:22:05
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:57:45
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Die Bahn
Vandaag om 13:56:15
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 13:43:56
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Spoor010
Vandaag om 13:39:31
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:33
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 12:44:43
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:40:59
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 12:21:40
TurnControl: aansluiting verwijderen door Hans Gvz
Vandaag om 12:14:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:10:33
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 11:51:06
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 11:11:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Vonkentrekker
Vandaag om 11:10:55
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 10:27:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:09:51
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Tomasso
Vandaag om 09:24:55
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:58:11
Rijden met de 3737 op een commodore 64 door NL-modelspoor
Vandaag om 07:08:27
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 06:31:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 01:45:10
Piko 2025 door Sikko
26 September 2025, 23:23:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 September 2025, 22:42:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
26 September 2025, 22:03:29
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
26 September 2025, 21:53:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
26 September 2025, 21:40:02
Hersporen van ontspoorde goederentrein in Emmerich 19 &20 september 2025 door Ben
26 September 2025, 21:04:43
  

Auteur Topic: NS/Prorail: bewaakte en onbewaakte overwegen  (gelezen 1968 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
NS/Prorail: bewaakte en onbewaakte overwegen
« Gepost op: 13 March 2015, 19:50:27 »
Ach, als de onbewaakte overwegen 57 jaar na afschaffing van de stoomtractie het nog altijd met een stoomloc moet doen...
Kijk over een jaar of 60 maar eens of dat bordje met de koploper dan wellicht al gemoderniseerd is  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 April 2015, 20:54:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2015, 23:49:03 »
De meeste onbewaakte overwegen moeten het tegenwoordig met een hekbord doen, net meer met het locomotiefbord. Dat laatste is alleen bedoeld voor overwegen zonder overwegbomen.

Groeten,
Peter

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2015, 23:56:20 »
ehm een onbewaakte overweg is er toch een zonder slagbomen?

dus geen slagbomen een stomer in de driehoek
wel slagbomen een hek in de driehoek.

Toch?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2015, 00:29:20 »
Martijn,

Vrijwel alle overwegen in Nederland zijn onbewaakt - er zijn er nog maar een paar (in ieder geval één: in Naarden-Bussum) die door een overwegwachter wordt bediend en daarom bewaakt zijn. Er zijn een paar begrippen die nogal 's door elkaar gehaald worden:
- een bewaakte overweg wordt bediend door een overwegwachter, een onbewaakte overweg werkt automatisch;
- een actief beveiligde overweg is voorzien van lichten en/of bomen, een niet-actief beveiligde alleen door hekken, borden en/of andreaskruisen.

Om het nog ingewikkelder te maken wordt er in de Regeling hoofdspoorweginfrastructuur van de overheid nog even een potje van gemaakt. Daar is een actief beveiligde overweg: een overweg die voorzien is van een treinaankondigingsinstallatie en een niet-actief beveiligde overweg: een overweg voorzien van Andreaskruisen. Echter alle openbare overwegen moeten voorzien zijn van andreaskruisen - ook actief beveiligde...

Het locomotiefbord (J11 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) waarschuwt voor een overweg zonder bomen, het hekbord (J10) voor een overweg met bomen. In de praktijk zie je overigens nog wel 's locomotiefborden staan voor overwegen die met bomen zijn uitgevoerd - die borden zijn dus onjuist.

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 14 March 2015, 01:14:27 door Zaandam-Zuid »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2015, 08:33:38 »
Aha. Het begrip bewaakt/onbewaakt heeft niks te maken met wel of geen spoorbomen.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

jberends

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2015, 11:06:08 »
Martijn,

Vrijwel alle overwegen in Nederland zijn onbewaakt - er zijn er nog maar een paar (in ieder geval één: in Naarden-Bussum) die door een overwegwachter wordt bediend en daarom bewaakt zijn. Er zijn een paar begrippen die nogal 's door elkaar gehaald worden:
- een bewaakte overweg wordt bediend door een overwegwachter, een onbewaakte overweg werkt automatisch;
- een actief beveiligde overweg is voorzien van lichten en/of bomen, een niet-actief beveiligde alleen door hekken, borden en/of andreaskruisen.

Dit is dus een juridische definitie en/of vaktaal. In de praktijk is een onbewaakte overweg een zonder hekken en/of bellen en gelijk aan een 'niet-actief' beveiligde overweg zoals genoemd in de Regeling hoofdspoorinfra. Ook termen als deze veranderen in de loop van de tijd natuurlijk. De bewaking (lees beveiliging) is geautomatiseerd en er komt geen mens aan de pas die in een hokje zit en fysiek op een knop drukt annex aan een hendel trekt.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2015, 15:38:30 »
Dit is geen vaktaal of juridische definitie, maar gewoon correct gebruik van de termen. Ik kan het ook niet helpen dat onbeveiligd en onbewaakt te vaak foutief gebruikt worden. Een bewaakte overweg kent een wachter, iemand die waakt over de overweg. Een onbewaakte overweg werkt autonoom - er is niemand die kijkt over de overweg veilig te passeren is.

Groeten,
Peter

jberends

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2015, 22:45:50 »
...Ik kan het ook niet helpen dat onbeveiligd en onbewaakt te vaak foutief gebruikt worden. ...

Daar is het probleem. Dat is een opinie vanuit een bepaald gezichtsveld (vaktaal). Het is niet fout, nog goed. Onbewaakte overweg is een overweg zonder bomen en/of bellen.

Zie ook deze links:

https://www.google.nl/search?q=onbewaakte+spoorwegovergang&tbm=isch

vs

https://www.google.nl/search?q=bewaakte+spoorwegovergang&tbm=isch

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2015, 08:12:06 »
Citaat
Onbewaakte overweg is een overweg zonder bomen en/of bellen.

In correcte termen: een openbare niet-actief beveiligde overweg  ;) Een overweg zonder bomen en bellen kan tenslotte wel goed worden beveiligd met een rode vlag of een verkeerslicht (bij lokaalspoorlijnen).

Verder noemt jan-en-alleman zo'n overweg natuurlijk gewoon onbewaakt en gebruiken ook instanties als Rijkswaterstaat en ProRail deze term voor een overweg zonder bomen en bellen.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2015, 09:20:46 »


Is dit dan een half bewaakte overweg ?

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #10 Gepost op: 15 March 2015, 13:00:53 »
Simon,

Hierin moet ik je toch echt ongelijk geven.

ProRail gebruikt de termen:

Niet actief beveiligde overwegen en actief beveiligde overwegen.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #11 Gepost op: 15 March 2015, 14:51:22 »
In dat geval gebruikt Pro rail de termen naast elkaar. Op de site ben ik alleen maar bewaakt en onbewaakt tegengekomen.
Heußenstein : HO, DB 1957