Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door R1954
Vandaag om 15:57:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 15:52:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 15:46:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:20:44
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Scratchbuilt
Vandaag om 14:58:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Henk Veenstra
Vandaag om 14:20:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 13:41:48
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:36:14
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door 008200
Vandaag om 11:53:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:36:22
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:04:17
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
  

Auteur Topic: NS/Prorail: bewaakte en onbewaakte overwegen  (gelezen 2069 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
NS/Prorail: bewaakte en onbewaakte overwegen
« Gepost op: 13 March 2015, 19:50:27 »
Ach, als de onbewaakte overwegen 57 jaar na afschaffing van de stoomtractie het nog altijd met een stoomloc moet doen...
Kijk over een jaar of 60 maar eens of dat bordje met de koploper dan wellicht al gemoderniseerd is  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 April 2015, 20:54:35 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2015, 23:49:03 »
De meeste onbewaakte overwegen moeten het tegenwoordig met een hekbord doen, net meer met het locomotiefbord. Dat laatste is alleen bedoeld voor overwegen zonder overwegbomen.

Groeten,
Peter

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2015, 23:56:20 »
ehm een onbewaakte overweg is er toch een zonder slagbomen?

dus geen slagbomen een stomer in de driehoek
wel slagbomen een hek in de driehoek.

Toch?
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2015, 00:29:20 »
Martijn,

Vrijwel alle overwegen in Nederland zijn onbewaakt - er zijn er nog maar een paar (in ieder geval één: in Naarden-Bussum) die door een overwegwachter wordt bediend en daarom bewaakt zijn. Er zijn een paar begrippen die nogal 's door elkaar gehaald worden:
- een bewaakte overweg wordt bediend door een overwegwachter, een onbewaakte overweg werkt automatisch;
- een actief beveiligde overweg is voorzien van lichten en/of bomen, een niet-actief beveiligde alleen door hekken, borden en/of andreaskruisen.

Om het nog ingewikkelder te maken wordt er in de Regeling hoofdspoorweginfrastructuur van de overheid nog even een potje van gemaakt. Daar is een actief beveiligde overweg: een overweg die voorzien is van een treinaankondigingsinstallatie en een niet-actief beveiligde overweg: een overweg voorzien van Andreaskruisen. Echter alle openbare overwegen moeten voorzien zijn van andreaskruisen - ook actief beveiligde...

Het locomotiefbord (J11 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) waarschuwt voor een overweg zonder bomen, het hekbord (J10) voor een overweg met bomen. In de praktijk zie je overigens nog wel 's locomotiefborden staan voor overwegen die met bomen zijn uitgevoerd - die borden zijn dus onjuist.

Groeten,
Peter
« Laatst bewerkt op: 14 March 2015, 01:14:27 door Zaandam-Zuid »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2015, 08:33:38 »
Aha. Het begrip bewaakt/onbewaakt heeft niks te maken met wel of geen spoorbomen.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

jberends

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2015, 11:06:08 »
Martijn,

Vrijwel alle overwegen in Nederland zijn onbewaakt - er zijn er nog maar een paar (in ieder geval één: in Naarden-Bussum) die door een overwegwachter wordt bediend en daarom bewaakt zijn. Er zijn een paar begrippen die nogal 's door elkaar gehaald worden:
- een bewaakte overweg wordt bediend door een overwegwachter, een onbewaakte overweg werkt automatisch;
- een actief beveiligde overweg is voorzien van lichten en/of bomen, een niet-actief beveiligde alleen door hekken, borden en/of andreaskruisen.

Dit is dus een juridische definitie en/of vaktaal. In de praktijk is een onbewaakte overweg een zonder hekken en/of bellen en gelijk aan een 'niet-actief' beveiligde overweg zoals genoemd in de Regeling hoofdspoorinfra. Ook termen als deze veranderen in de loop van de tijd natuurlijk. De bewaking (lees beveiliging) is geautomatiseerd en er komt geen mens aan de pas die in een hokje zit en fysiek op een knop drukt annex aan een hendel trekt.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2015, 15:38:30 »
Dit is geen vaktaal of juridische definitie, maar gewoon correct gebruik van de termen. Ik kan het ook niet helpen dat onbeveiligd en onbewaakt te vaak foutief gebruikt worden. Een bewaakte overweg kent een wachter, iemand die waakt over de overweg. Een onbewaakte overweg werkt autonoom - er is niemand die kijkt over de overweg veilig te passeren is.

Groeten,
Peter

jberends

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2015, 22:45:50 »
...Ik kan het ook niet helpen dat onbeveiligd en onbewaakt te vaak foutief gebruikt worden. ...

Daar is het probleem. Dat is een opinie vanuit een bepaald gezichtsveld (vaktaal). Het is niet fout, nog goed. Onbewaakte overweg is een overweg zonder bomen en/of bellen.

Zie ook deze links:

https://www.google.nl/search?q=onbewaakte+spoorwegovergang&tbm=isch

vs

https://www.google.nl/search?q=bewaakte+spoorwegovergang&tbm=isch

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2015, 08:12:06 »
Citaat
Onbewaakte overweg is een overweg zonder bomen en/of bellen.

In correcte termen: een openbare niet-actief beveiligde overweg  ;) Een overweg zonder bomen en bellen kan tenslotte wel goed worden beveiligd met een rode vlag of een verkeerslicht (bij lokaalspoorlijnen).

Verder noemt jan-en-alleman zo'n overweg natuurlijk gewoon onbewaakt en gebruiken ook instanties als Rijkswaterstaat en ProRail deze term voor een overweg zonder bomen en bellen.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2015, 09:20:46 »


Is dit dan een half bewaakte overweg ?

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #10 Gepost op: 15 March 2015, 13:00:53 »
Simon,

Hierin moet ik je toch echt ongelijk geven.

ProRail gebruikt de termen:

Niet actief beveiligde overwegen en actief beveiligde overwegen.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Re: Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
« Reactie #11 Gepost op: 15 March 2015, 14:51:22 »
In dat geval gebruikt Pro rail de termen naast elkaar. Op de site ben ik alleen maar bewaakt en onbewaakt tegengekomen.
Heußenstein : HO, DB 1957