Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door mikeya
Vandaag om 14:18:06
Ontraxs 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 14:10:13
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:07:55
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
  

Auteur Topic: Nog in denkfase en ben, zoals je ziet, nog wel even druk..  (gelezen 6277 keer)

Gjvanwezel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Nog in denkfase en ben, zoals je ziet, nog wel even druk..
« Gepost op: 12 April 2015, 11:15:53 »


Dit is de ruimte die ik heb ,ik wil zo veel maar eigenlijk kom ik er niet uit wat is jullie advies zeker gezien het schuine dak ruimte .
Het is HO en baan hoeftniet meerweg dus geen module werk nodig .
Wat zouden jullie doen??
« Laatst bewerkt op: 12 April 2015, 21:05:18 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Nog in denk fase en ben zoals je ziet nog wel even druk
« Reactie #1 Gepost op: 12 April 2015, 11:21:00 »
U'tje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3501
    • modulebaan.nl
Re: Nog in denk fase en ben zoals je ziet nog wel even druk
« Reactie #2 Gepost op: 12 April 2015, 11:24:15 »
Eerst de ruimte goed afwerken, zodat alles er netjes is.
Verder kun je een plattegrond maken, en daar een plan op maken. Hou dan wel rekening met maximale diepte etc.
Verder kun je na gaan denken wat je leuk vind: rangeren, rijden en/of een dienstregeling volgen.
Hou met deze ruimte er rekening mee dat het klein en eenvoudig moet houden. Station Amsterdam gaat niet lukken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 163
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Nog in denk fase en ben zoals je ziet nog wel even druk
« Reactie #3 Gepost op: 12 April 2015, 11:25:52 »
Idd utje. 2 lagen met klein schaduwstation. Wat is uw thema?

Groet, Ruud
DB periode V-VI

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8835
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Nog in denk fase en ben zoals je ziet nog wel even druk
« Reactie #4 Gepost op: 12 April 2015, 11:43:40 »
Dit is de ruimte die ik heb ,ik wil zo veel maar eigenlijk kom ik er niet uit wat is jullie advies zeker gezien het schuine dak ruimte .

Schrijf maar eens op wat je allemaal wilt... En dan een keuze gaan maken :)

Het is HO en baan hoeftniet meerweg dus geen module werk nodig .

Dat zou voor mij niet de reden zijn om niet voor modules of segmenten te gaan. Juist deze ruimte zou voor mij een overweging te zijn om met een soort van modules te gaan werken.  Waarom?

- De beperkte ruimte: Je kan de boel loshalen dan met een deel op een beter bereikbare plek verder werken.
- De beperkte hoogte van 63cm: Door in segmenten te werken kan je gemakkelijker aan de "onderzijde" van je baan werken doordat je ze eruit kan halen en op de zijkant kan leggen en zo kan werken.
- Als je in meerdere lagen gaat werken dan kan je de bovenste laag weghalen om aan de onderste laag te werken.
- Mocht het ooit een keer van het zolder moeten dan kan dat zonder ernstige problemen zoals de baan afbreken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gjvanwezel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Nog in denk fase en ben zoals je ziet nog wel even druk
« Reactie #5 Gepost op: 12 April 2015, 11:46:07 »

Wat een forum zo snel zoveel reacties super
Thema station en wat rangeer overslag kraantje langs baan misschien
Zou ik in de breedte van 210 een middenpaden kunnen Maken en dan links rangeer en recht station?
En op stukje van links naar rechts een brug?
Dat is wat ik zou willen in de jaren 70 80 Nederlands  of toch Duits  landbahnhof
Ja eerst moet de uitte echt wel netter anders begin ik niet .
Ooit baan met rondje gehad en ook opgebouwd met van alles maar dat is niet meer wat ik wil.
Oké Ronald maar module werken zit je dan niet met koppelen of hoeft dit voor spoor geen probleem te zijn en zie je dan geen overgangen in modules?
Ik wil gewoon ook niet heen en achteruit terug dus keerlus of hoe anders ...??????
« Laatst bewerkt op: 12 April 2015, 20:06:46 door Gjvanwezel »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nog in denk fase en ben zoals je ziet nog wel even druk
« Reactie #6 Gepost op: 12 April 2015, 20:57:44 »
Je zegt "modules niet nodig", maar daar zou ik nog eens over nadenken. Veel hoeft het module-zijn niet voor te stellen, maar het is wel lekker om stukken baan los te kunnen halen als je onder een schuin dak werkt. Er is dan namelijk een hele grote ruimte waar je zonder verbogen ruggegraat niet/nauwelijks bijkomt :)

Tenzij je erg goed kunt plannen, dan hoeft het misschien niet. Zelf ben ik er, vooral tijdens de bouw, blij mee dat ik m'n baan in losse delen heb uitgevoerd (zie bijvoorbeeld dit bericht).

Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Nog in denkfase en ben, zoals je ziet, nog wel even druk..
« Reactie #7 Gepost op: 12 April 2015, 23:41:18 »
@Gjvanweezel,

Kun je een baan leggen langs de randen van de kamer?
Als dat kan, zou je kunnen volstaan met een vrij smalle baan.
Dan blijft er voldoende ruimte over om te lopen of te zitten.
Voor de deur langs kun je een uitneembare brug maken.
Of je haalt de deur er simpel uit. :)

Bouw onder het beoogde station, halte of enig ander thema een schuiftraverse.
Voordeel is dat je in de kleine ruimte toch met lange treinen kunt rijden.
Dat treinen weggezet kunnen worden. Pendelverkeer gewoon mogelijk is.
Zelfs twee stopplaatsen mogelijk ziin (die je niet tegelijkertijd kunt zien).

Maar verder sluit ik me aan bij de eerdere reacties. Bouw so wie so in delen, segmenten of modules.
Als je eens mocht verhuizen, kun je eea wat makkelijker meenemen en hergebruiken.
En inderdaad... Denk ook aan je rug.

Grzz, Hans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27075
    • Pagina van klaas
Re: Nog in denkfase en ben, zoals je ziet, nog wel even druk..
« Reactie #8 Gepost op: 12 April 2015, 23:49:55 »
Nog een tip: laat de spoorbaan niet te diep onder het schuine dak doorlopen. Achter de spoorbaan moet nog ruimte zijn voor een vertikale achtergrond van zo'n 30cm hoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Nog in denkfase en ben, zoals je ziet, nog wel even druk..
« Reactie #9 Gepost op: 13 April 2015, 00:15:07 »
Ik ben het met Klaas eens dat je een achtergrond moet overhouden van ongeveer 30cm.

Dat biedt dan extra mogelijkheden.
Je kunt er een (of meer) treinen achterlangs laten rijden.

Omdat het dak schuin loopt, onder een hoek van bijvoorbeeld 350, heb je snel met de maximale hoogte van het omgrenzingsprofiel te maken.

Deze is bijvoorbeeld voor OO-materieel vastgesteld op 54mm, en 60mm vrije ruimte, beiden vanaf bovenzijde spoorstaaf.
In de tekeningen is 57mm aangehouden omdat voor bielzen en spoorstaaf 3 mm extra wordt gerekend.

De h.o.h. afstand tussen twee tracks kan in een schaduwstation smal zijn, bijvoorbeeld 52mm bij gebruik Peco.

In onderstaande tekeningen is echter 40mm h.o.h. aangehouden. Op deze manier is een schuiftraverse mogelijk van 6 tracks op een relatief erg smalle baan.



Grzz, Hans

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Nog in denkfase en ben, zoals je ziet, nog wel even druk..
« Reactie #10 Gepost op: 13 April 2015, 10:38:10 »
Dat kun je ook anders zien. Door inderdaad een achtergrond van een 30cm hoogte neer te zetten kun je het zichtbare deel zo afwerken en mooi houden. Echter als dat een deel is dat je makkelijk weg kunt pakken kun je de spoorbaan er zelf rustig achterlangs laten lopen. Je hebt dan een heel mooi punt voor wat extra schaduwstation ruimte. Zonder dat je gelijk in 2 lagen moet gaan werken.
Zeker met z'n schuin dak verlies je oppervlakte als je omhoog komt. En als je het dan op een andere manier kunt oplossen is dat zeker een overweging waard. Natuurlijk afhankelijk van hoe groot je baan moet worden.

Hoeveel opstelsporen wil je hebben in een eventueel schaduwstation. Of is een schaduw station helemaal niet nodig?

Roelco

Gjvanwezel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Nog in denkfase en ben, zoals je ziet, nog wel even druk..
« Reactie #11 Gepost op: 13 April 2015, 14:13:21 »
 ::) ik word helemaal vrolijk zie steeds meer mogelijkheden zeker met die achterwand van 30 cm en schaduwspoor er achter .
Ben beetje huiverig voor twee nivo's heb niet echt veel ervaring dus ben voor 1 nivo zeker in.
En oké ben overtuigd in delen bouwen .
Nu nog een mooie invulling wel met wat fantasie
Kom uit Nijmegen en ga waarschijnlijk dus uit nijmegen en omgeving wat inbrengen.
Mm woon nu in Doornenburg daar hebben we alleen de Betuwelijn maar goed
Brug Nijmegen (bij de deur)
Oude station Elst
Een stukje Rijn met overslag zand of andere goederen met een kraantje op een extra rail
Ja ik begin een idee te vormen wat tof al die mensen die meedenken en tips geven.
Ik ben van zelfbouw en niet van koopbouw ,ja ben echte modelbouwer geen koper (y)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Nog in denkfase en ben, zoals je ziet, nog wel even druk..
« Reactie #12 Gepost op: 13 April 2015, 19:58:47 »
@Gjvanweezel,

'Me too...' Daarom val ik voor het Britse modelspoor bouwen.
Landschap rond Nijmegen/Groesbeek lijkt wel een beetje op stukjes in Kent.
Dus als je nog wilt overstappen... :)

Grzz, Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8835
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Nog in denk fase en ben zoals je ziet nog wel even druk
« Reactie #13 Gepost op: 13 April 2015, 20:07:35 »
Oké Ronald maar module werken zit je dan niet met koppelen of hoeft dit voor spoor geen probleem te zijn en zie je dan geen overgangen in modules?

Nee, geen probleem. Je kan ze koud tegen elkaar aanzetten en met twee bouten koppelen. De baanspanning e.d. doe je met een stekker aan de onderzijde van de baan. Dat heb ik thuis ook. Een fries c.q. koof is niet noodzakelijk. Een achterwandje van bijvoorbeeld 30cm is wel handig en maakt het wel af.

Ik wil gewoon ook niet heen en achteruit terug dus keerlus of hoe anders ...??????

De baan terug laten lopen achter de achterwand. Zoals de schetsen te zien zijn.

Nu nog een mooie invulling wel met wat fantasie

Dat moet geen probleem zijn :)

Kom uit Nijmegen en ga waarschijnlijk dus uit nijmegen en omgeving wat inbrengen.

Is in ieder geval genoeg inspiratie te vinden :)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2015, 20:10:15 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gjvanwezel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Nog in denkfase en ben, zoals je ziet, nog wel even druk..
« Reactie #14 Gepost op: 20 April 2015, 07:55:55 »
 :-\ ja nu was ik druk met banenplan tekenen maar goed begonnen met anyrail .
Maar dan is het naar 50 railonderdelen einde oefening.
Is er een goed programma wat niet te duur is ?
Of eingenlijk liefst gratis waar ik wel de hele baanplan mee kan tekenen ( ja ben nederlander dus als het gratis kan  (y)