Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Schaduwstation  (gelezen 6814 keer)

BDS2006

  • Gast
Schaduwstation
« Gepost op: 20 juli 2006, 12:42:39 »
ik lees veel dat mensen een schaduwstation bouwen bij hun baan en mestal een tweede verdieping maar mijn vraag is:

wat is het is nou een schaduwstation en wat is de functie ervan, heb een aantal baanplannen gezien en daar staat de schaduw station onderop, hoe kan je dan de treinen zien of is dat niet de bedoeling?

Wilbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • {maintanace}
    • FResource
Re: Schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2006, 12:45:50 »
Zie het schaduw station als een soort parkeerplaats voor je treinen. Op deze manier kun je de trienen even "opbergen"
1e trein gaat naar het schaduwstation en een ander gaat weer uit het schaduwstation. Zo krijg je afwisselende dienstregelingen.

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2006, 12:53:33 »
hoe kan je dan de treinen zien of is dat niet de bedoeling?

Ter aanvulling op het hier bovenstaande: het is dus de bedoeling dat je de treinen daar niet ziet!

- Paul

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2006, 12:56:00 »
Je kan er ook voor kiezen om je treinen iedere keer op de rails te zetten en er later weer vanaf te halen maar met een schaduwstation kunnen ze dus gewoon allemaal op je baan en je kan dan makkeijk met allemaal rijden (niet allemaal tegelijk meestal)

En stel je hebt een klein station. een Hondekop staat op het station te wachten tot de IC voorbij komt. de IC vertrekt uit het schaduwstation rijd over de bovenbaan langs de hondenkop en verdweind weer naar het schaduw station. de hondenkop kan daarna vertrekken.

Dit is 1 van de 1000+ situaties die je met een schaduwstation kan doen terweil je anders heel die IC op je baan moet zetten en geloof me dat maakt het niet realistischer  ;D maar ook de lol is er dan snel vanaf denk ik.

dus vandaar, mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn horen we het graag.

Met vriendelijke groet,

Mark

PS: even ingaande op paul, er zijn mensen die een kijkraampje hebben daar hun schaduwstation om alles in de gaten te houden en om er bij te kunen bij problemen.
Let vooral op dat laatste (dat je er nog bij kan als het moet) maar verder moet het idd niet te zien zijn/niet opvallen.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2006, 12:58:53 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

snorro

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2006, 13:56:46 »
in mijn geval ligt het schaduwstation gewoon in een andere kamer. De "hoofd"baan gaat door de muur naar mijn slaapkamer..en mijn slaapkamer is het schaduwstation

  ;D
gr,

Jeroen

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2006, 14:22:34 »
in mijn geval ligt het schaduwstation gewoon in een andere kamer. De "hoofd"baan gaat door de muur naar mijn slaapkamer..en mijn slaapkamer is het schaduwstation

  ;D

Dan houdt je toch wel de gordijnen dicht in de slaapkamer he, anders is het niet donker genoeg voor een schaduwstation!  ;D ;D

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2006, 14:24:51 »
PS: even ingaande op paul, er zijn mensen die een kijkraampje hebben daar hun schaduwstation om alles in de gaten te houden en om er bij te kunen bij problemen.
Let vooral op dat laatste (dat je er nog bij kan als het moet) maar verder moet het idd niet te zien zijn/niet opvallen.

Zolang je niet helemaal geautomatiseerd rijdt is het wel handig om op de een of andere manier iets te kunnen zien. Wat ik bedoelde is dat het schaduwstation voor de normale toeschouwer niet direct in zicht ligt.
Je ziet ook wel vaker beveiligingscamera's of webcams gebruikt worden om het schaduwstation in de gaten te houden.

- Paul

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2006, 19:38:20 »
Ik heb uiteindelijk geen schaduwstation gerealiseerd, maar had het wel gepland. Het schaduwstation zie ik als een aantal opstelsporen waar je treinen zet die je op de "licht-baan" even niet wilt/kunt gebruiken.
Ik had zelf eerst het idee om een modelbaan op twee verdiepingen te bouwen, waarvan de bovenste de "licht-baan" is.

De onderste zou dan het schaduwstation worden die evengoed zichtbaar was. Daarom wilde ik er wel wat (simpels) mee doen in de vorm van een rangeerterrein, dus met scenery, lichtmasten, seinhuis en misschien een werkplaatsje voor het opstellen van wat locs.

Doordat ik nu Beekbergen nabouw heb ik geen schaduwstation nodig; alles moet hier een plekje krijgen...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2006, 20:13:50 »
een ander soort schaduwstation is de Fiddle-Yard. dat is een "schaduwstation" maar op dezelfde hoogte, dus achter een plank ofzo. Wat je bij voor publiek openstaande modelbanen nog wel eens ziet is dat het schaduwstation van de kant van de bestuurders wel te zien is, maar van de publiekskant niet. een schaduwstation kun je dus eigenlijk beschouwen als een stel opstelsporen.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2006, 17:27:43 »
Zulke fiddle-Yards heb ik ook in ons(bouw niet alleen) banenplan verwerkt. Het lijken er twee maar iedere fiddle-Yard is dan weer op gedeelt voor de diverse lijnen die er op uit komen.
Mijn gedeelte van de modulebaan krijgt één "grote" fiddle-yard en deze bestaat dan uit een stuk van 5 sporen voor de hoofdlijn waar 2 sporen doodlopen en voor de langste treinen worden gebruikt. Daar achter liggen dan 2 kopsporen voor de zijlijn daar naast ook achter de hoofdlijn komen dan 2 kopsporen voor de lightraillijn(ligt hoger) en daar weer schuin achter één kopspoor voor een ander zijlijntje(dus het zijn er eigenlijk 4). De baan bestaat uit twee niveau's waarvan het treinverkeer alleen de onderste gebruikt. De lightraillijn rijd op alle niveau's en volgt daarmee de maaiveld hoogte.
Deze fiddle-yard ligt dan ook achter de baan en lager dan de stad op dat punt. Ik ga spiegels plaatsen om de treinen te kunnen zien, want op de sporen staat vaak twee treinen tegelijk.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2006, 12:50:26 »
Hoi Allen,

Opeens schoot mij de volgende vraag binnen naar aanleiding van dit draadje.
Waarschijnlijk een stome vraag maar ik moet hem even kwijt.

Als ik het goed begrijp:
Een schaduw station is een soort opslag en deze wrodt altijd verstopt (min of meer) dit kan ik wel gedeeltelijk begrijpen.

Maar ik kom tegenwoordig elke werkdag per trein langs dat rangeer plaatsje voor Sloterdijk (sorry weet niet hoe het heet) en daar zie ik eigenlijk ook een soort schaduwstation zou ik zo zeggen.

Dus een Schaduwstation zou ook zichtbaar kunnen wezen?

Of heb ik het niet goed begrepen?

Met vriendelijke groet,

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2006, 13:27:53 »
Nee. Natuurlijk kun je de Watergraafsmeer, Hoofddorp Opstel of de Binckhorst nabouwen als je maar genoeg ruimte hebt, maar de functie van een schaduwstation is meer dan alleen die van opstelterrein. Het dient ook (en vooral) om de illusie van de rijtijd te verlengen. Als je een ovaaltje hebt zonder schaduwstation duurt het maximaal 90 seconden voordat je trein het rondje heeft gereden en weer terug is in het station. Bij gebruik van een schaduwstation kun je treinen gerust voor een kwartier "wegzetten" om (en nu komt het wezenlijke gedeelte) de illusie te wekken dat de trein lang onderweg is. Die illusie is redelijk naar de knoppen als je de trein in het zicht wegzet.

Wesley

PS jij bedoelt waarschijnlijk opstelterrein / werkplaats Amsterdam Zaanstraat ;).

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Schaduwstation
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2006, 13:53:02 »
Precies om wat Wesley nou vertelt heb ik 2 schaduwstations. Heb zelf een baan in de  "hondenbot" vorm. In de beide lussen zijn schaduwstations. Dus trein A rijdt links de tunnel in, vervolgens komt trein B eruit. B erin, C eruit etc etc. Zo krijg je een afwisselende treinenloop. Dus daarom dat je de schaduwstations verbergt. Bij mij zijn ze ook automatisch, dmv een vrij simpel systeem met Fleischmann "denkende wissels" die worden aangestuurd door de trein met reed-contacten.

Off-topic note: ik heb reeds 1 schaduwstation af en werkend. De volgorde van het omzetten van de wissels maakt grote verschillen. Het gevaar met lagere snelheden van bv. zware treinen heeft als bijkomend nadeel (gevaar!) dat deze soms boven de reedcontacten blijven hangen met alle nare gevolgen van dien. Mijn andere schaduwstation staat op het punt gemaakt te worden.......weet iemand een goede automatische oplossing hiervoor? Ik rijd analoog. Bij voorbaat drank!

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Schaduwstation
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2006, 14:41:10 »
Okee, ik begrijp het het is eigenlijk gewoon een oponthoud plaatsje  ;D

Wesley, het is die opstel plaats die je paseert vanuit A'dam CS naar Sloterdijk, in de rijrichting rechts.  :-[

Kom ook elke dag langs die opstel plaats tussen Muiderpoort en CS staan een aantal treinstellen voornamelijk oud materiaal denk ik tussen een paar hekken (anti sloop/grafiti denk ik) staat ook (please don't schoot me) iets van een DE1 en een paar van die citypendels en iets van hondekop materiaal (sorry ik weet al die benamingen nog niet echt goed)

Groet,

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2006, 15:04:54 »
Wesley, het is die opstel plaats die je paseert vanuit A'dam CS naar Sloterdijk, in de rijrichting rechts. 

Amsterdam Zaanstraat inderdaad.

Kom ook elke dag langs die opstel plaats tussen Muiderpoort en CS

Dat is (ex-)opstelterrein Dijksgracht, recentelijk weer in gebruik genomen om oude meuk op te stellen (met hekken en al ;D)