Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 21:47:48
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 21:47:09
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 21:22:40
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
  

Auteur Topic: Schaduwstation  (gelezen 6798 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2006, 15:15:51 »
Een schaduwstation op je "bovenbaan" of licht-baan zoals ik zag dat het genoemd werd is ook wel een heel mooi idee! Sterker nog je kan er dan een soort parade opstelplaats van maken waar je mooiste treinen even kunnen staan voor ze weer verder moeten voor hun dienstregeling.
Daarbij moet je dan nog wel een klein schaduwstation uit het zicht hebben om de riestijd te kunnen naboodsen van treinen die onderweg zijn maar dat hoeft dan natuurlijk minder groot te zijn omdat je al een aantal treinen lekker sierlijk voor je neus hebt staan.

Misschien is het zelfs voor de digitaal rijders wel een idee om je programmeer spoor te intergreren in 1 van je voorste opstelsporen in het "schaduwstation"/rangeerterrein op je bovenbaan.

Wat er op Wpl. Adam Zaanstraat staat weet ik helaas ook niet precies
Maar bij Dijksgracht hebben ze toch langere tijd de "overtollige" ICK's (rijtuigen) gestalt?
Ik rijd nog al eens met de trein van Ht Den bosch naar Hlm Haarlem en terug dus vandaar dat ik dat dacht te weten.  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2006, 15:17:33 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Schaduwstation
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2006, 15:48:21 »

Dat is (ex-)opstelterrein Dijksgracht, recentelijk weer in gebruik genomen om oude meuk op te stellen (met hekken en al ;D)
Oud e meuk dacht ik ook gezien de staat van het materiaal  ;D en die hekken waren me dus ook al opgevallen  :P

Grappig eieglijk sinds ik me weer bezig houdt met de hobby kijk ik ook weer veel meer naar het grootspoor  ;D

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2006, 15:50:40 »
Een schaduwstation op je "bovenbaan" of licht-baan zoals ik zag dat het genoemd werd is ook wel een heel mooi idee! Sterker nog je kan er dan een soort parade opstelplaats van maken waar je mooiste treinen even kunnen staan voor ze weer verder moeten voor hun dienstregeling.

Dat kan ook heel goed, maar ik zou het niet landschappelijk aankleden (want dan moet het realistisch zijn en vreet het ineens veel meer wissels, sporen en ruimte) en op de een of andere manier afschermen van de rest van de baan...juist om de rijtijdillusie te behouden.

Wat er op de Zaanstraat staat, zijn bakken die in onderhoud zijn en / of wachten op een volgende dienst. Een beetje van alles dus. En idd, op de Dijksgracht stonden ICK's, en dat al langer dan een weekje... Mijn woordkeuze "recentelijk" wilde vooral uitdrukken dat het vóór die tijd jarenlang leeg is geweest.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2006, 16:21:23 »
Nog heel even over dat "schaduw station maar dan op de bovenbaan (liefst midden voor je neus.)
Dat moet je eigenlijk zeer stedelijk aankleden net als bij dijksgracht. Een paar zelf gebouwde flats tegen de achtergrond maken het al ver af!
Daarbij kan je dan een lekker station bouwen.
Voor de mensen die iets minder groot behuisd zijn (zoals ik) kunnen ook opstelsporen samenvoegen met het station zoals vorger heel normaal was. B.V. Boxtel, Den Bosch, Utrecht CS, Zwolle en Groningen hebben/hadden dat. ieders op hun eigen grootte. Erg mooi in ieder geval. Maar inderdaad moet je het weigenlijk wel allemaal stedelijk aankleden. Mag ook 19e eeuws stedelijk zijn voor de mensen die stoom rijden.

Het grote voordeel van een "schaduwstation"/opstelsporen op de bovenbaan is dat je bij onstporingen er veel makkelijker bij kan! En dat je al je dure wissels lekker in het zicht hebt liggen (waar voor je geld  ;D)
En niet te vergeten dat jej e mooiste modellen lekker kan laten pronken!

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2006, 16:27:03 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2006, 16:34:16 »
Ja maar je illusie dan?  ::) Je mag van mij zoveel bovengronds opstellen als je wilt, zolang je treinen maar af en toe een tijdje uit het zicht zijn ;D. Sterker nog: je mag van mij alles doen en laten wat je wilt, maar bovenstaande zou mijn advies zijn.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation
« Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2006, 16:42:42 »
Ja je zal wel een paar sporen achter de schermen nodig hebben (hoeven er eigenlijk maar 4 te zijn wanneer je dubbel sporig rijd.) Dat ben ik met je eens!
Maar dan kan je de rest voor de schermen hebben eventueel. Is gewoon mooier  ;)   ( let op smaak!)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation
« Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2006, 17:16:05 »
Maar dan kan je de rest voor de schermen hebben eventueel. Is gewoon mooier  ;)   ( let op smaak!)

Oh maar mijn project (nog in papieren fase en aan verandering onderhevig) heeft zat opstelruimte "bovengronds" ;D. Dat heeft alleen een meer dan puur exploitatieve functie.

Dat het maar 4 sporen hoeven zijn ben ik niet met je eens, althans niet per definitie. Met twee inhaalsporen krijg je wel wat afwisseling in je treinenloop, maar meer afwisseling = meer sporen ;)