Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
20 December 2025, 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Schaduwstation  (gelezen 8351 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2006, 15:15:51 »
Een schaduwstation op je "bovenbaan" of licht-baan zoals ik zag dat het genoemd werd is ook wel een heel mooi idee! Sterker nog je kan er dan een soort parade opstelplaats van maken waar je mooiste treinen even kunnen staan voor ze weer verder moeten voor hun dienstregeling.
Daarbij moet je dan nog wel een klein schaduwstation uit het zicht hebben om de riestijd te kunnen naboodsen van treinen die onderweg zijn maar dat hoeft dan natuurlijk minder groot te zijn omdat je al een aantal treinen lekker sierlijk voor je neus hebt staan.

Misschien is het zelfs voor de digitaal rijders wel een idee om je programmeer spoor te intergreren in 1 van je voorste opstelsporen in het "schaduwstation"/rangeerterrein op je bovenbaan.

Wat er op Wpl. Adam Zaanstraat staat weet ik helaas ook niet precies
Maar bij Dijksgracht hebben ze toch langere tijd de "overtollige" ICK's (rijtuigen) gestalt?
Ik rijd nog al eens met de trein van Ht Den bosch naar Hlm Haarlem en terug dus vandaar dat ik dat dacht te weten.  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 31 August 2006, 15:17:33 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Schaduwstation
« Reactie #16 Gepost op: 31 August 2006, 15:48:21 »

Dat is (ex-)opstelterrein Dijksgracht, recentelijk weer in gebruik genomen om oude meuk op te stellen (met hekken en al ;D)
Oud e meuk dacht ik ook gezien de staat van het materiaal  ;D en die hekken waren me dus ook al opgevallen  :P

Grappig eieglijk sinds ik me weer bezig houdt met de hobby kijk ik ook weer veel meer naar het grootspoor  ;D

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation
« Reactie #17 Gepost op: 31 August 2006, 15:50:40 »
Een schaduwstation op je "bovenbaan" of licht-baan zoals ik zag dat het genoemd werd is ook wel een heel mooi idee! Sterker nog je kan er dan een soort parade opstelplaats van maken waar je mooiste treinen even kunnen staan voor ze weer verder moeten voor hun dienstregeling.

Dat kan ook heel goed, maar ik zou het niet landschappelijk aankleden (want dan moet het realistisch zijn en vreet het ineens veel meer wissels, sporen en ruimte) en op de een of andere manier afschermen van de rest van de baan...juist om de rijtijdillusie te behouden.

Wat er op de Zaanstraat staat, zijn bakken die in onderhoud zijn en / of wachten op een volgende dienst. Een beetje van alles dus. En idd, op de Dijksgracht stonden ICK's, en dat al langer dan een weekje... Mijn woordkeuze "recentelijk" wilde vooral uitdrukken dat het vóór die tijd jarenlang leeg is geweest.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation
« Reactie #18 Gepost op: 31 August 2006, 16:21:23 »
Nog heel even over dat "schaduw station maar dan op de bovenbaan (liefst midden voor je neus.)
Dat moet je eigenlijk zeer stedelijk aankleden net als bij dijksgracht. Een paar zelf gebouwde flats tegen de achtergrond maken het al ver af!
Daarbij kan je dan een lekker station bouwen.
Voor de mensen die iets minder groot behuisd zijn (zoals ik) kunnen ook opstelsporen samenvoegen met het station zoals vorger heel normaal was. B.V. Boxtel, Den Bosch, Utrecht CS, Zwolle en Groningen hebben/hadden dat. ieders op hun eigen grootte. Erg mooi in ieder geval. Maar inderdaad moet je het weigenlijk wel allemaal stedelijk aankleden. Mag ook 19e eeuws stedelijk zijn voor de mensen die stoom rijden.

Het grote voordeel van een "schaduwstation"/opstelsporen op de bovenbaan is dat je bij onstporingen er veel makkelijker bij kan! En dat je al je dure wissels lekker in het zicht hebt liggen (waar voor je geld  ;D)
En niet te vergeten dat jej e mooiste modellen lekker kan laten pronken!

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 31 August 2006, 16:27:03 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation
« Reactie #19 Gepost op: 31 August 2006, 16:34:16 »
Ja maar je illusie dan?  ::) Je mag van mij zoveel bovengronds opstellen als je wilt, zolang je treinen maar af en toe een tijdje uit het zicht zijn ;D. Sterker nog: je mag van mij alles doen en laten wat je wilt, maar bovenstaande zou mijn advies zijn.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation
« Reactie #20 Gepost op: 31 August 2006, 16:42:42 »
Ja je zal wel een paar sporen achter de schermen nodig hebben (hoeven er eigenlijk maar 4 te zijn wanneer je dubbel sporig rijd.) Dat ben ik met je eens!
Maar dan kan je de rest voor de schermen hebben eventueel. Is gewoon mooier  ;)   ( let op smaak!)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation
« Reactie #21 Gepost op: 31 August 2006, 17:16:05 »
Maar dan kan je de rest voor de schermen hebben eventueel. Is gewoon mooier  ;)   ( let op smaak!)

Oh maar mijn project (nog in papieren fase en aan verandering onderhevig) heeft zat opstelruimte "bovengronds" ;D. Dat heeft alleen een meer dan puur exploitatieve functie.

Dat het maar 4 sporen hoeven zijn ben ik niet met je eens, althans niet per definitie. Met twee inhaalsporen krijg je wel wat afwisseling in je treinenloop, maar meer afwisseling = meer sporen ;)