Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
Vandaag om 23:33:55
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Hendrik Jan
Vandaag om 23:20:44
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 23:19:52
Benaming kabel voor onder treinbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:13:23
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Quinzeedied
Vandaag om 23:07:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 22:47:03
Roco NS1200 afwijking snelheid tussen vooruit en achteruit door Piet Alkema
Vandaag om 22:42:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 22:27:34
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 22:26:47
Piko 55902 (NS2205) door Harold34
Vandaag om 22:24:58
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:22:26
Experimentele DAF YP403 door Eric B
Vandaag om 22:07:25
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 21:49:11
Stadtstrecke in spoor 1 door Huib
Vandaag om 21:36:20
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 21:28:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:25:50
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:06:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
Vandaag om 20:53:30
Corona en modelbouw door ArjanB
Vandaag om 20:33:11
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:01:27
Buitenlust door Pauldg
Vandaag om 19:44:19
Piko BR 78 tenderloc door M@rk
Vandaag om 19:33:09
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ferry As
Vandaag om 19:24:41
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 19:21:07
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 19:03:50
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
Vandaag om 18:50:15
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 18:49:59
Ewout in NRC door Hendrik Jan
Vandaag om 18:07:58
Functiedecoder Tams inverteren door Fritsprt
Vandaag om 17:49:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:40:45
  

Auteur Topic: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)  (gelezen 85133 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3104
    • modulebaan.nl
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #315 Gepost op: 28 juni 2017, 16:35:02 »
Hoi Michel,

Goed bezig  (y), volg je nog steeds.
Kun je vertellen van welk merk die Citroën vrachtwagen?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #316 Gepost op: 28 juni 2017, 16:54:30 »
Hoi Tjalling,

Leuk weer iets van je te horen. De Citroen T23 is van Norev. Maar het model is maar sporadisch verkrijgbaar zie ik. Ik vind nog 2 advertenties op ebay: Van een model met koelbak en een setje van 2 modellen
Ook erg leuk voor jouw smalspoorproject. Hoe staat het daarmee?

Groet,
Michel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #317 Gepost op: 28 juni 2017, 20:56:57 »
Hoi,

Je kan ook wat ramen blinderen met baksteen of meer voor detaillering dichtspijkeren.
Maar dat is mijn vervallen visie.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3104
    • modulebaan.nl
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #318 Gepost op: 28 juni 2017, 22:06:20 »
Hoi Tjalling,

Leuk weer iets van je te horen. De Citroen T23 is van Norev. Maar het model is maar sporadisch verkrijgbaar zie ik. Ik vind nog 2 advertenties op ebay: Van een model met koelbak en een setje van 2 modellen
Ook erg leuk voor jouw smalspoorproject. Hoe staat het daarmee?

Groet,
Michel

Hoi Michel,

Bedankt voor de info, kan ik verder mee. Geen haast.

Mijn project loopt nog, maar erg langzaam. Ben nu erg aan het prutsen om materieel op de baan te krijgen. Zodra ik iets verder ben, laat ik wel weer wat zien.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #319 Gepost op: 29 juni 2017, 07:08:39 »
@Tjalling, Ik ben benieuwd, Frans smalspoor heeft erg mijn interesse.

@Koen: Dit is een florerend bedrijf! Er wordt eerder gedacht aan uitbreiding of wordt het overgenomen door een concurrent....
Dichtspijkeren, grmpf....  ;)

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #320 Gepost op: 04 juli 2017, 12:46:09 »
Ergens in Februari had ik een gesprek met Gert en Bessel. Ik sprak mijn bewondering uit over hun nauwgezette werk aan  bouwwerken uit de realiteit. Beiden hebben een ongelooflijk gevoel voor detail en de uitwerking daarvan. Ook vergen al het uitzoekwerk en nauwkeurig nabouwen van de (ooit) bestaande modellen tijd en geduld. En ik geloof niet dat ik het daarvoor heb. Daarnaast zou ik mij beperkt voelen in het uiten van mijn creativiteit.

Omgekeerd vonden zij het knap om uit de fantasie een reële compositie te creëren. Om een samenstelling te maken die zo overtuigend is dat het de sfeer van een gekozen periode en plaats goed weergeeft. Maar ook dit kan niet zonder grondig onderzoek. Want ook ik moet weten welke treinen er wanneer reden.

Mijn probleem is echter dat ik zelf moet nadenken over de reden waarom de trein juist daar rijdt.  Je moet steeds antwoord geven op de vraag waarom juist die trein daar rijdt met die wagons, wil je een reëel spoorbeeld weergeven. Dat betekent dat je over het ontwerp van je spoorbaan goed moet nadenken. Welke spooraansluitingen krijgt het station en past dit bij de omgeving die je wilt nabootsen? Zo heeft papierindustrie een hoog waterverbruiken zal het langs een rivier of beek staan voor aan- en afvoer. Een wijnveld zal niet snel naast zware industrie staan. De uitstoot (uit de schoorsteen) heeft namelijk invloed op de smaak van de druiven. En welke takken van industrie zijn er überhaupt in het gebied dat ik poog na te bootsen? Dit is een voortdurend proces dat gehinderd wordt door de beschikbare ruimte en de omliggende atmosfeer van mijn baan.  Dat dit proces bij mij niet zonder slag of stoot gaat moge duidelijk zijn. Ik gooi regelmatig ideeën (en hun uitwerkingen) weg.

Ter illustratie zie je in de onderstaande compositie een klein verhaal in een hoekje van mijn baan. In het eerste geval (foto 1 en 2) was Salon-Bas een kruisingsstation waar een particuliere lijn de SNCF ontmoette. De particuliere lijn verdween (rechts) in de heuvels, de SNCF ging met een boog door het landschap (het linkerspoor). Maar dit principe werkte niet. Salon-Bas was te klein om treinen uit te wisselen.

De heuvel verdween en er werd ruimte gemaakt voor een industrie terrein. Foto 3 geeft een poging om iets van de sfeer van Bercy te pakken (even scrollen, foto's diedierd). Smalle straatjes waar het spoor zich doorheen worstelt. Ook dat ging niet werken, dus koos ik voor een andere indeling. De laatste drie foto's zijn indrukken van het schuiven van de industrie tot een geloofwaardig en evenwichtig geheel.


Ik ben er nog niet, het evenwicht zit er nog niet in. Maar het komt wel in zicht. Wat mij wel opvalt bij het bouwen van deze baan is, dat hoe meer ik weg laat, hoe beter het evenwicht wordt. Maar dit geldt tot op zekere hoogte, want bij teveel weglaten verstoor ik het evenwicht alsnog.

Een (voor mij interessant) proces dat ik even wilde delen :)

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2017, 13:15:37 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #321 Gepost op: 04 juli 2017, 18:12:10 »
Hoi Michel,

Leuk om te zien hoe je je zoektocht naar een plausibele indeling van je 'réseau'  met ons deelt.
De foto's zijn trouwens erg verhelderend.
Overigens kijk ik regelmatig en met veel plezier naar je vorderingen. Met die Franse stijl komt het helemaal goed!

Wolter

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10522
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #322 Gepost op: 04 juli 2017, 18:43:34 »
Heel bekend probleem Michel.  :)
Maar met schuiven en/of herplaatsen ontstaat vaak een oplossing waar je nooit aan gedacht hebt.
Probeer het ook eens  met het plaatsen van een boom of struik. Vaak ontstaat er dan ineens diepte waardoor je leuke doorkijkjes krijgt. Bijvoorbeeld op foto 5 linksonder doet een boom wonderen.
Succes!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #323 Gepost op: 04 juli 2017, 19:37:13 »
Hoi Jaap,

Bomen of struiken heb ik nog niet, maar daarin heb je wel gelijk, ook dat geeft weer mogelijkheden tot doorkijkjes en verschuilhoekjes. Er komen er niet veel, in deze hoek voornamelijk wat kleine bomen en struiken op de toppen van de 'heuvels' vooraan bij foto 5. De niet begroeide plekken zijn namelijk gereserveerd voor druiven.
Veel belemmering zullen de bomen ook niet geven. Het geheel speelt zich af aan het einde van de winter, vroege voorjaar, dus kale bomen. Maar het leidt wel af van wat er zich op de achtergrond afspeelt. Dank voor de tip!

@Wolter, dank voor je compliment!

Overigens beslaat het foto-overzicht een periode van ongeveer 3 jaar. De bovenste foto links is van juli 2014, de laatste foto (rechtsonder) van vorige week.

Groet,
michel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #324 Gepost op: 04 juli 2017, 23:08:43 »
Hoi,

Voor mij ook herkenbaar, had ik ineens een stuk zandafgraving, nu weer een stadswijk.

Soms moet je gewoon bij je gekozen landschap blijven.
Een graanbunker is misschien wat te groot voor je ontwerp maar een landhandel-achtig iets kan altijd.
Een koelhuis voor de plaatselijke oogst of vleeshandel.

Het blijft zoeken naar een prettig ogende compositie als in een schilderij, maar volgens mij ben je al een heel eind.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
    • Zeedoorn
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #325 Gepost op: 08 juli 2017, 23:00:25 »
Hoi Michel,

Ik heb je hele draadje een beetje doorgelezen, ziet er allemaal prachtig uit!

Even een vraagje, hoe krijg je die reclames zo mooi op de gebouwen? Ik kon het niet zo snel vinden (heb er vast overheen gelezen..).

Groet,
Chris

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #326 Gepost op: 09 juli 2017, 13:23:04 »
Hoi Chris,

Dank voor je compliment. Het aanbrengen van de muurreclames heb ik afgekeken van Emmanuel Nouaillier. Alleen heb ik er een kleine variant in aangebracht. Het hoe en wat is beschreven in een apart draadje, Muurreclame. Het is wat gepriegel, maar het werkt wel. Tot nu toe werkt dit systeem op bijna alle ondergronden. Binnenkort ga ik een poging doen om het ook op het schuurpapier toe te passen. Daar komt wel een verslagje van, denk ik.

Overigens ben jij ook leuk bezig met je dubbele BNLS bak. Ik volg je, ook al geef ik geen reacties in jouw draadje :)

Groet,
michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #327 Gepost op: 09 juli 2017, 15:09:01 »
Vensters snijden uit dun karton. Allereerst teken je de vensters uit op het karton. Ik doe dat in twee lagen, de eerste laag is het eerste kozijn, daaronder komt de raamindeling (en ja, daarin heb ik al een foutje gemaakt, maar dat herstel ik wel).


Dit raam gaan we uitsnijden


Te beginnen met de vertikale dunne stijlen. Deze zijn zeer fragiel, en dienen als eerste met een nieuw mesje uitgesneden te worden. De punt is dan nog scherp en dat heb je nodig voor vlakke randen en hoeken. Je legt je lineaal tegen de lijn aan en je snijdt net aan de onderzijde van de getekende lijn:


En dat zelfde doe je voor de andere kant van de lijn. Zo krijg je een dunne spijl, uit dun karton gesneden:


Daarna snij je heel voorzichtig de onder en bovenzijde van elk venstertje uit.


Vervolgens controleer je aan de achterzijde of je alle ramen gehad hebt:


Daarna tik je heel voorzichtig de gesneden raampjes eruit. Lukt dat niet, controleer dan waar het raampje nog vast zit en duw daar heel voorzichtig je mes langs. Tik het dan er nogmaals voorzichtig uit:


Als je dan ook de grote ramen eronder uitsnijdt en de kozijnen, dan krijg je het volgende resultaat:


En natuurlijk even passen in de nog te bouwen gevel:

Rest het schilderen van het raam en het plaatsen van 'glas'.

De fout die ik gemaakt heb betreft de bovenste raampjes. Deze behoren eigenlijk in het bovenste vel te liggen. De bovenste raampjes zitten vast in het kozijn en kunnen niet open, de onderste twee wel en liggen iets dieper. In dit geval zou ik ook een ligger kunnen leggen tussen de onderste grote ramen en de bovenste kleine ramen.

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7070
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #328 Gepost op: 09 juli 2017, 17:46:36 »
En op diezelfde manier bouw je een loodsdeur


Groet,
michel

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen. Hoofdzakelijk Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
« Reactie #329 Gepost op: 09 juli 2017, 17:56:47 »
Mooi en duidelijk uitgelegd. Met die plaatjes erbij kun je mooi afkijken.
Dit ga ik zeker nog eens terug lezen om te kunnen toepassen.

Groeten: André
Depot Vossölder is het eerste echte bouwproject van mij.
Lerend bouwen dus!