Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)  (gelezen 143102 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #45 Gepost op: 25 June 2015, 10:00:48 »
Een brughoofd:


De bovenste stenen zijn te ver uit elkaar. Maar daar komt de brug1 voor, dat ga je uiteindelijk toch niet zien :D

Groet,
michel

1) De brug bestaat uit slechts 1 zo'n deel, en wordt waarschijnlijk van styreen gemaakt

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #46 Gepost op: 25 June 2015, 10:14:27 »
Serieus mooi! Ik ben als bruggenbouwer ook erg benieuwd naar de te bouwen brug. Tralieligger zie ik, mooi ding.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #47 Gepost op: 25 June 2015, 10:15:08 »
Mooi hoor!
Kun je ook uitleggen hoe je die mooie stenen gemaakt hebt? Of heb je dat al eerder een keer gedaan?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #48 Gepost op: 25 June 2015, 11:38:58 »
Hoi Tjalling,

De basis voor de stenen heb ik eens afgekeken bij Martin Welberg, ergens in een draadje van Nolan Wharff op het Amerikaans Spoorforum. Volgens mij bestaat dit draadje niet meer  :-\
De basis voor het bruggenhoofd is schrijfblokkarton:


Maar het principe begint met wat geklieder op een stukje papier of karton, in mijn geval correspondentiekaart. De basis was een grijze kleur (Vallejo Gris Marina 70.870) en daar overheen heb ik op een willekeurige manier andere kleuren (grijs, blauw, bruin/beige) aangebracht. Soms met een drybrusch techniek, andere wat meer aanwezig. Op de achterzijde van de kaart heb ik dubbelklevend folie aangebracht:


Vervolgens is de kaart in reepjes gesneden van ongeveer 3mm, een enkele reep is 2mm om hoekjes mee op te vullen.


Deze reepjes zijn weer kleiner gesneden in stukjes van rond de 6-7mm..


En dan maar plakken en plakken. De rozige folie die je steentje voor steentje af pelt wordt statisch en gaat werkelijk overal zitten :-\



De hoekstenen waren een geval apart. Ook dit is gemaakt van een correspondentiekaart, alleen dan 2 op elkaar. Deze waren niet eenvoudig om de hoek te vouwen, zonder dat er schade optrad. Ik heb het mijzelf makkelijk gemaakt en de gehele steen in tweeën gesneden, aan elke kant van de hoek een deel van de steen geplakt en de naad afgewerkt met snelplamuur. Daarna weer een kwastje eroverheen en wat drybrushen.

De kaart is wit en dat zie je aan de randen van de stenen. Met een hele lichte grijze (70.870) wash over het hele werkstuk gaan en goed opletten dat je alle witte randjes raakt. Dan gelijk goed droogvegen met een keukenpapier, anders gaat de verscheidenheid van kleuren verloren. Evt nog een poedertje eroverheen, maar dat moet nog gaan gebeuren.


@ Gert: Daar ben ik ook heel benieuwd naar ;D. Ik heb nog geen flauw idee hoe deze te ontwerpen en te bouwen. Ik heb zelf maar 1 foto van deze brug en die is niet geschikt om als voorbeeld te dienen. Ik moet het dus hebben van plaatjes van het internet. Het wordt een heel gepuzzel vrees ik. Maar het lijkt me wel leuk om te doen.
Het heeft op dit moment ook nog geen prioriteit. Ik ben eerst bezig het rivierdal zodanig aan te kleden zodat ik de modulebakscheiding definitief kan aankleden. De brug volgt daarna pas.

Groet,
michel

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #49 Gepost op: 25 June 2015, 12:52:14 »
Hoi Michel,

Bedankt voor je uitleg. die techniek ken ik, maar dan voor het maken van (geverfde) planken. Slim om dat zo te gebruiken!
Wat je de volgende keer zou kunnen doen is gekleurd papier (zwart of grijs in dit geval) gebruiken als basis, dan heb je geen last van die nare witte randjes.

Verder valt mij op dat er op Franse fora relatief veel scans van gebouwen en kunstwerken te vinden zijn. Misschien daar eens zoeken voor je brug?

In ieder geval succes verder, en ik blijf je volgen  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #50 Gepost op: 25 June 2015, 13:00:40 »
Wat is correspondentiekaart?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #51 Gepost op: 25 June 2015, 13:18:45 »
Uit de tijd voor de computers werdt daarop de correspondentie (briefverkeer) bijgehouden. Dat gebeurde dan weer in gigantische kasten met laadjes van 20 bij 10 cm, op nummer/index. Voor kleinere (prive) tracking waren er bakken. De befaamde rolodex gebruikte dezelfde kaarten om de adressen bij te houden, ook na een verhuizing.

De kaarten werden ook gebruikt als ansichtkaart zonder plaatje (of met eigen tekening :) )


(Lang leve de geautomatiseerde rekennaar; computer)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #52 Gepost op: 25 June 2015, 13:20:03 »
@ Martijn: Dat is dun glad karton A6 formaat, te kopen bij de HEMA. Ik gebruik het omdat het voorhanden is. Je kunt ook gewoon dun karton gebruiken (volgens mij 250gr A4, maar daar ben ik niet zeker van).

@ Tjalling, Grijs karton was beter geweest, maar dat moet je voor handen hebben  ;D. Overigens zijn de dakpannen van de loods op dezelfde manier gemaakt, zij het dat ik daar de strips aaneen heb gelaten. Het voordeel van wit is dan wel dat je dezelfde kleur als een wash eroverheen kunt doen. Je hebt niet alle kleuren (thuis) voorhanden :).
Dank voor de tip. Komend jaar ben ik bezig de Franse fora aan het scannen ;D

(Lang leve de geautomatiseerde rekennaar; computer)
Zeg dat wel, rekennaar:P Ik wordt soms niet goed van dat ding ;)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 25 June 2015, 13:30:04 door tothebeach. Reden: link toegevoegd »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
  • ***
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #53 Gepost op: 25 June 2015, 14:54:26 »
 (y) Werkt dat plakken niet sneller en met minder rotzooi als je de dubbelzijdige plakfolie in stroken van pakweg 2cm breed op je brughoofd plakt ipv op je stenen. Het is zo een enorm gepiel om telkens het achterkantje van je steen te peuteren. Lijkt me zo al werk genoeg ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #54 Gepost op: 26 June 2015, 08:04:21 »
De 1-0-1-0-1-0 machine van dr. A. Turing toch?

Ofwel de Enigmacode.

De witte randjes kun je wegwerken met viltstift als het je stoort, Michel.


« Laatst bewerkt op: 26 June 2015, 08:38:35 door KoenF.. Reden: naam en historie »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #55 Gepost op: 26 June 2015, 08:56:41 »
@ ruud: Dat was waarschijnlijk beter geweest. Maar ik bouw eerst en ga daarna pas eens denken over wat het makkelijkst is. ;D

@Koen: Ik geloof dat mijn optie makkelijker is. In jouw versie mag ik dan weer alle stenen 1 voor 1 langs, terwijl ik nu willekeurig kwast met een wash.

Groet,
Michel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #56 Gepost op: 26 June 2015, 09:26:18 »
Ik had de poeder-met-krijt methode in gedachten maar was bang dat het de kleurschakering zou aantasten want die komt realistisch over als natuurlijk natuursteen. Goed getroffen. (y)

Poederen/washen is makkelijker, ja. ;D
« Laatst bewerkt op: 26 June 2015, 09:28:26 door KoenF.. Reden: tekst »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #57 Gepost op: 26 June 2015, 09:33:56 »
@ ruud: Dat was waarschijnlijk beter geweest. Maar ik bouw eerst en ga daarna pas eens denken over wat het makkelijkst is. ;D
....

 (y) Heel herkenbaar  ;D
modulebaan.nl

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #58 Gepost op: 26 June 2015, 11:09:15 »
Briljant !
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8301
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf.
« Reactie #59 Gepost op: 27 June 2015, 01:10:50 »
Het ziet er werkelijk prachtig uit. Gewoon aanpakken is dus het motto.

Als je goedkoop (lees: gratis) een bakstenen huisje wilt hebben en je toch met papier bezig bent, moet je bij de bouwmarkt bij het behang gaan kijken. Daar heb je kleine voorbeeldkaartjes (tussen A5/A6) die je zo kunt meenemen. Er is behang dat het relief heeft van baksteentjes, op schaal voor onze doeleinden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.