Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
  

Auteur Topic: Rijtuigverlichting  (gelezen 1963 keer)

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Rijtuigverlichting
« Gepost op: 03 April 2015, 13:04:04 »
Hallo medeforummers,

Ik ben bezig met het inbouwen van verlichting in rijtuigen. In de rommelkast lag al heel lang een rol van 5 meter warmwitte LED strip. Deze strip kan je per 3 LEDs afknippen. Als ik een stukje van 3 X 3 = 9 LEDs neem heb ik mooi de lengte van een rijtuig. Ik heb nu in het rijtuig een bruggelijkrichtertje ingebouwd. De digitale railspanning wordt zodoende gelijkgericht. Een elco van 470 uF moet het knipperen wegnemen. Een weerstand van 330 Ohm beperkt de stroom. Uiteindelijk gaat er voor een mooie niet te felle verlichting 10 mA door het stripje en tussen de aansluitpunten staat 9 Volt. Toch ben ik niet helemaal tevreden over het resultaat; het knipperen is niet helemaal weg. Nu had ik zo gedacht om een goldcap over de strip te zetten. Deze zijn lekker klein en hebben een grote capaciteit. Een exemplaar van 0,047F meet slechts 10 mm middellijn en 5 mm dik. Het probleem is echter dat deze condensator maximaal 5,5 Volt verdraagt. Mijn gevoel zegt dat ik er twee in serie kan zetten en dat er dan 11 Volt op mag komen te staan. Dus ruim voldoende voor de 9 Volt, die op het LED stripje staat. Wat doet dit echter met de capaciteit? Als ik twee van 0,047F in serie zet moet ik dan als eindresultaat nemen 2 X 0,047 = 0,094F of moet ik juist delen door 2 en kom ik uit op 0,0235F, wat trouwens ook nog een flinke waarde is.

Mvg: Geert.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 14:21:53 door Steen »
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Rijtuigverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2015, 13:08:43 »
Je moet door twee delen. Het is hetzelfde rekensommetje als bij weerstanden die parallel staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2015, 13:22:47 »
Dankjewel Henk,

Ik dacht al dat het net zo was als bij het parallel en serie schakelen van weerstanden, maar dan net andersom. Het is meer dan 50 jaar geleden dat ik op school zat. Echter 0,0235F = 23500 uF lijkt me wel voldoende.
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Rijtuigverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2015, 15:14:58 »
Hoi Geert,
Heb je wel eens aan ATF gedacht? De slepers heel licht invetten. Bij mijn donderbusjes (HO) gaf dat een heel positief resultaat. Niet helemaal knipper vrij maar toch een hele verbetering.

Marius.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 15:17:35 door SBBcargo »
Marius

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2015, 15:42:40 »
Dag Marius,

Ik rij 2rail schaal N en zodoende heb ik geen slepers.
Maar dankjewel voor je goedbedoelde reactie.

Mvg: Geert
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rijtuigverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2015, 15:45:12 »
Met "slepers" wordt ook wel eens de stroomafneem-dingetjes die tegen de wielen drukken bedoeld.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2015, 15:57:28 »
En bij rijtuigen zullen dat dan de latoen koperen veertjes zijn die contact maken met de asjes. Ik zal eens proberen daar een heel klein beetje vet op te krijgen. Maar dat moet dan ook echt wel zo goed als niets zijn.
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Rijtuigverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2015, 16:12:43 »
Voor alle zekerheid, wel ATF gebruiken hoor. Na het "in-smeren" een aantal rondjes rijden. Je zult dan het verschil dan wel gaan zien.

Marius.
Marius

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Rijtuigverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2015, 17:27:40 »
Als je een gold cap gaat gebruiken zal je wel een weerstand tussen de gold cap en de railspanning (dus gelijkrichter) moeten doen. 23500uF is inderdaad een enorme waarde om zo aan de rails te hangen => gaat vonken en centrales kunnen in de beveiliging schieten. Maar aangezien je spreekt over 2x 5,5V neem ik dus aan dat je ze over de led strip wilt zetten? Dit kan wel en dan zorgt de weerstand er dus al voor dat de stroom beperkt is. Maarrrrrr, het effect is dan echt minimaal! Ondanks de flinke waarde van de condensator zal de spanning inzakken en een kleine variatie in spanning zie je al. Doordat de waarde zo hoog is zal het effect waarschijnlijk wel genoeg zijn om tegen het knipperen te helpen maar is niet meest efficiënte manier.

Ter controle, de 470uF die je nu gebruikt, die heb je ook na de weerstand? Zo ja, dan zou ik hem naar voor de weerstand verplaatsen. Of, om de opstart stroom weer te beperken, gebruik ipv 330ohm een 47ohm en een 270ohm (ofzo) in serie waar je de condensator na de 47ohm plaatst. Deze beperkt dan de opstartstroom terwijl je de LEDjes via de 270 uit de condensator voedt.

Zelf heb ik, om effectiever gebruik te maken van de condensator, wel zitten spelen met een transistor als stroombron ipv een weerstand. Afgezien van dat het meer onderdelen zijn werkte dit best goed. Zie daarvoor het grote "Ledjes van de rol" topic.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2015, 18:19:41 »
Timo,

Dank voor je adviezen.
De LED strip heeft zelf ook ingebouwde weerstanden. Je kunt hem rechtstreeks aansluiten op 12 Volt en dan trekt hij 40mA. De C van 470 u zit direct op de + en - van de gelijkrichter. De 330 Ohm komt daarna en heb ik proefondervindelijk gekozen. Bij die waarde branden de LEDs niet te fel en niet te zwak. De strip krijgt 9 Volt en trekt 10 mA. Het idee van een "voor" en "na" weerstand is zo gek nog niet. Wel moet ik zorgen dat de 2 serie geschakelde gold caps niet meer dan 11 Volt krijgen. Maar dat komt met wat rekenen, uitproberen en meten wel goed. Om er ook nog een transistor bij te halen zie ik niet zo zitten. De electronica heb ik het liefst uit zicht en moet daarom weggestopt worden in de WC' s en op de balkons.
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.