Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
R1954
Vandaag
om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
the_gold
Vandaag
om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep
door
Frank 123
Vandaag
om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen
door
Duikeend
Vandaag
om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
linquenda2
Vandaag
om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:39:57
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Duikeend
Vandaag
om 17:37:14
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2
door
Duikeend
Vandaag
om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Locojack
Vandaag
om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:33:42
Site Uhlenbrock
door
Michaël dB
Vandaag
om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL
door
Herb73
Vandaag
om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Eric B
Vandaag
om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:20:24
Probleem met Trix wagon
door
klusser
Vandaag
om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:40:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rijtuigverlichting
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rijtuigverlichting (gelezen 2012 keer)
Steen
Offline
Berichten: 205
Rijtuigverlichting
«
Gepost op:
03 April 2015, 13:04:04 »
Hallo medeforummers,
Ik ben bezig met het inbouwen van verlichting in rijtuigen. In de rommelkast lag al heel lang een rol van 5 meter warmwitte LED strip. Deze strip kan je per 3 LEDs afknippen. Als ik een stukje van 3 X 3 = 9 LEDs neem heb ik mooi de lengte van een rijtuig. Ik heb nu in het rijtuig een bruggelijkrichtertje ingebouwd. De digitale railspanning wordt zodoende gelijkgericht. Een elco van 470 uF moet het knipperen wegnemen. Een weerstand van 330 Ohm beperkt de stroom. Uiteindelijk gaat er voor een mooie niet te felle verlichting 10 mA door het stripje en tussen de aansluitpunten staat 9 Volt. Toch ben ik niet helemaal tevreden over het resultaat; het knipperen is niet helemaal weg. Nu had ik zo gedacht om een goldcap over de strip te zetten. Deze zijn lekker klein en hebben een grote capaciteit. Een exemplaar van 0,047F meet slechts 10 mm middellijn en 5 mm dik. Het probleem is echter dat deze condensator maximaal 5,5 Volt verdraagt. Mijn gevoel zegt dat ik er twee in serie kan zetten en dat er dan 11 Volt op mag komen te staan. Dus ruim voldoende voor de 9 Volt, die op het LED stripje staat. Wat doet dit echter met de capaciteit? Als ik twee van 0,047F in serie zet moet ik dan als eindresultaat nemen 2 X 0,047 = 0,094F of moet ik juist delen door 2 en kom ik uit op 0,0235F, wat trouwens ook nog een flinke waarde is.
Mvg: Geert.
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 14:21:53 door Steen
»
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
henk
Offline
Berichten: 22757
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #1 Gepost op:
03 April 2015, 13:08:43 »
Je moet door twee delen. Het is hetzelfde rekensommetje als bij weerstanden die parallel staan.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #2 Gepost op:
03 April 2015, 13:22:47 »
Dankjewel Henk,
Ik dacht al dat het net zo was als bij het parallel en serie schakelen van weerstanden, maar dan net andersom. Het is meer dan 50 jaar geleden dat ik op school zat. Echter 0,0235F = 23500 uF lijkt me wel voldoende.
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #3 Gepost op:
03 April 2015, 15:14:58 »
Hoi Geert,
Heb je wel eens aan ATF gedacht? De slepers heel licht invetten. Bij mijn donderbusjes (HO) gaf dat een heel positief resultaat. Niet helemaal knipper vrij maar toch een hele verbetering.
Marius.
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 15:17:35 door SBBcargo
»
Gelogd
Marius
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #4 Gepost op:
03 April 2015, 15:42:40 »
Dag Marius,
Ik rij 2rail schaal N en zodoende heb ik geen slepers.
Maar dankjewel voor je goedbedoelde reactie.
Mvg: Geert
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7800
Forummoderator
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #5 Gepost op:
03 April 2015, 15:45:12 »
Met "slepers" wordt ook wel eens de stroomafneem-dingetjes die tegen de wielen drukken bedoeld.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #6 Gepost op:
03 April 2015, 15:57:28 »
En bij rijtuigen zullen dat dan de latoen koperen veertjes zijn die contact maken met de asjes. Ik zal eens proberen daar een heel klein beetje vet op te krijgen. Maar dat moet dan ook echt wel zo goed als niets zijn.
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
SBBcargo
Offline
Berichten: 659
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #7 Gepost op:
03 April 2015, 16:12:43 »
Voor alle zekerheid, wel ATF gebruiken hoor. Na het "in-smeren" een aantal rondjes rijden. Je zult dan het verschil dan wel gaan zien.
Marius.
Gelogd
Marius
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #8 Gepost op:
03 April 2015, 17:27:40 »
Als je een gold cap gaat gebruiken zal je wel een weerstand tussen de gold cap en de railspanning (dus gelijkrichter) moeten doen. 23500uF is inderdaad een enorme waarde om zo aan de rails te hangen => gaat vonken en centrales kunnen in de beveiliging schieten. Maar aangezien je spreekt over 2x 5,5V neem ik dus aan dat je ze over de led strip wilt zetten? Dit kan wel en dan zorgt de weerstand er dus al voor dat de stroom beperkt is. Maarrrrrr, het effect is dan echt minimaal! Ondanks de flinke waarde van de condensator zal de spanning inzakken en een kleine variatie in spanning zie je al. Doordat de waarde zo hoog is zal het effect waarschijnlijk wel genoeg zijn om tegen het knipperen te helpen maar is niet meest efficiënte manier.
Ter controle, de 470uF die je nu gebruikt, die heb je ook na de weerstand? Zo ja, dan zou ik hem naar voor de weerstand verplaatsen. Of, om de opstart stroom weer te beperken, gebruik ipv 330ohm een 47ohm en een 270ohm (ofzo) in serie waar je de condensator na de 47ohm plaatst. Deze beperkt dan de opstartstroom terwijl je de LEDjes via de 270 uit de condensator voedt.
Zelf heb ik, om effectiever gebruik te maken van de condensator, wel zitten spelen met een transistor als stroombron ipv een weerstand. Afgezien van dat het meer onderdelen zijn werkte dit best goed. Zie daarvoor het grote "Ledjes van de rol" topic.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Steen
Offline
Berichten: 205
Re: Rijtuigverlichting
«
Reactie #9 Gepost op:
03 April 2015, 18:19:41 »
Timo,
Dank voor je adviezen.
De LED strip heeft zelf ook ingebouwde weerstanden. Je kunt hem rechtstreeks aansluiten op 12 Volt en dan trekt hij 40mA. De C van 470 u zit direct op de + en - van de gelijkrichter. De 330 Ohm komt daarna en heb ik proefondervindelijk gekozen. Bij die waarde branden de LEDs niet te fel en niet te zwak. De strip krijgt 9 Volt en trekt 10 mA. Het idee van een "voor" en "na" weerstand is zo gek nog niet. Wel moet ik zorgen dat de 2 serie geschakelde gold caps niet meer dan 11 Volt krijgen. Maar dat komt met wat rekenen, uitproberen en meten wel goed. Om er ook nog een transistor bij te halen zie ik niet zo zitten. De electronica heb ik het liefst uit zicht en moet daarom weggestopt worden in de WC' s en op de balkons.
Gelogd
Schaal N Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rijtuigverlichting