Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 06:04:41
Rondom Charlois door Spoor010
Vandaag om 05:58:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:32:21
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: SP wil debat over mat.'64  (gelezen 12325 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8088
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #30 Gepost op: 01 April 2015, 12:38:44 »
Het light in Sprinter Light Train slaat op de hoeveelheid licht in de reizigersruimtes.
Leuke 1 April grap.  (y)

Light gaat toch echt over het gewicht.
Gr.
Eric

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #31 Gepost op: 01 April 2015, 12:51:52 »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #32 Gepost op: 01 April 2015, 13:04:48 »
@ Remunj:

Geen 1 april grap. De SLT heet daadwerkelijk Sprinter Light Train vanwege het lichte en doorzichtige interieur met doorkijk door de hele trein. Het heeft niets met het gewicht te maken. Het is geen LightRail trein  :) Ter vergelijk, een zesje SLT is qua lengte ongeveer gelijk aan een plan T. Een plan T woog 163 ton, een SLT zesje 176 ton. We hebben het daar zelfs even op de materieelinstructie over gehad.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8088
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #33 Gepost op: 01 April 2015, 13:17:55 »
Apart. Ik heb toch altijd begrepen dat MAT 64 tot de zwaargewichten hoorde en nieuw materieel lichter moest zijn (Light dus). Net als in LINT.
Gr.
Eric

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1893
  • Roco Fccpps vriend
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #34 Gepost op: 01 April 2015, 13:22:46 »
Ik dacht dat het Mat '54 de echte zwaargewicht was. Te zwaar b.v. om vanuit Brussel door te rijden naar Luxemburg, vanwege de hellingen op die lijn. Mat '64 was daarom reeds lichter gebouwd dan Mat '54.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #35 Gepost op: 01 April 2015, 13:31:35 »
SLT is ook niet bedoeld voor neventrajacten, LINT wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #36 Gepost op: 01 April 2015, 13:50:27 »
Ik dacht dat het Mat '54 de echte zwaargewicht was. Te zwaar b.v. om vanuit Brussel door te rijden naar Luxemburg, vanwege de hellingen op die lijn. Mat '64 was daarom reeds lichter gebouwd dan Mat '54.
In dat geval is het zware gewicht niet het probleem, maar het gebrek aan vermogen om dat boven te krijgen.

Overiegen zou ik niet weten waarom mat64 lichter had moeten zijn vanwege de heuvels in Luxemburg...

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #37 Gepost op: 01 April 2015, 13:57:23 »
Dat "Light" is er gewoon door de marketing goeroes ingeflanst omdat het associaties geeft met het modewoord "Light Rail" wat immers "de toekomst" is (of was).
Precies hetzelfde als het woord "NIEUW"  op een pak wasmiddel.

Dirk

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #38 Gepost op: 01 April 2015, 14:49:48 »
Dàt, of 2.0
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #39 Gepost op: 01 April 2015, 15:24:34 »
Een baanschuiver zou alleen zin hebben als de vloer vanaf de overweg nog remafstand van een trein vergelijkbaar zou zijn met straatspoor.


Ik zou deze zin graag begrijpen.
Groeten, Ronald.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #40 Gepost op: 01 April 2015, 16:12:17 »
Lightrail wordt (bij mijn weten) niet bepaald door het gewicht van het materieel, maar door de asdruk. Een SLT heeft een asdruk van zo'n 8,5 ton en een LINT 8 ton.

Dus zoveel ontloopt dat elkaar niet.

Ik dacht dat het Mat '54 de echte zwaargewicht was. Te zwaar b.v. om vanuit Brussel door te rijden naar Luxemburg, vanwege de hellingen op die lijn. Mat '64 was daarom reeds lichter gebouwd dan Mat '54.

Het relatief vermogen van een Plan V is gelijk aan die van de Benelux-hondekop.... (Plan V 508 kW voor 86 ton, Benelux-hondekop 680 kW voor 115 ton). Overigens (geheel terzijde) heeft Plan U een keer bij wijze van proef wat bergtrajecten in Oostenrijk bereden, en dit ging het materieel erg goed af - met een relatief vermogen dat lager is dan die van de Beneluxhondekop en van Plan V (736 kW voor 136 ton).

De lichtere bouw zal eerder samen hebben gehangen met voortschrijdend inzicht, een ander gebruik (sneltrein vs. stoptrein) en efficiency (een zwaardere trein heeft grotere motoren nodig en vebruikt meer energie).
Heußenstein : HO, DB 1957

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #41 Gepost op: 01 April 2015, 17:04:24 »
Hoe kom je aan die asdrukken?

Een SLT6 weegt volgens wikipedia 176 ton, het treinstel staat op 14 assen, dan zou je heel kort door de bocht kunnen zeggen dat dat 12,5 ton per as is. Dat klopt ongetwijfeld niet (motordraaistellen vs. loopdraaistellen), maar 8,5 ton lijkt mij volstrekt onmogelijk. Overigens is het ook leuk om te zien dat SLT6, afgezet tegen plan T (beiden rond de 100 meter) maar liefst 13 ton zwaarder is, hoezo 'light'?

Volgens dezelfde redenering kom ik trouwens (weer via wikipedia) voor de LINT uit op 65 ton op 6 assen, dat zou dus 10,8 ton per as zijn.

Nog een leuke, de hondekop 4 komt uit op 13,1 ton per as tegen 12,5 ton per as voor een SLT, niet écht heel veel minder...
« Laatst bewerkt op: 01 April 2015, 17:07:20 door zweistein »
Groeten, Ronald.

Jan Breman

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #42 Gepost op: 01 April 2015, 18:02:15 »
Leuke 1 April grap.  (y)

Light gaat toch echt over het gewicht.

Als men zelfs al een machinist niet geloofd :)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #43 Gepost op: 01 April 2015, 18:14:25 »
Kan best kloppen, ik kan nergens vinden dat de SLT een LRV is.

Stephan.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: SP wil debat over mat.'64
« Reactie #44 Gepost op: 01 April 2015, 19:35:38 »
Hondekoppen/apenkoppen met slt/lints vergelijken vergeet  niet dat een slt/lint minder draaistellen heeft, (jacobdraaistel) dus dan lijkt me logisch dat het per as meer weegt...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?