Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 16:40:58
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:31:47
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
  

Auteur Topic: Het Veluws landschap  (gelezen 124881 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #45 Gepost op: 20 July 2015, 08:47:42 »
Update: Elektronica schaduwstation

Na een regenachtige zondag stevig door bouwen met wat hulp van een vriend is er toch bijna 1 deel van het schaduwstation rijbaar! (y)
Keurig met werkende wissel waarbij het punt stuk door een relais stroom krijgt. Daarvoor moest aan de onderkant even wat verplaatst worden.
Zodat mijn esu extenders aan de switchpilots gekoppeld konden worden, daarmee kan ik vrij eenvoudig de punt stukken aansturen.
Ook even alles iets logischer neer gezet, zodat de nieuwe draad bevestigers van Ronald er tussen pasten om alles mooi te kunnen ordenen en bundelen.
Later volgt er een foto!

De eerste niet gedetecteerde baanvakken en wisselpartijen krijgen nu keurig stroom middels de diode methode.
En de ringleiding van DCC signaal ligt al klaar, het is nu een kwestie van het aanleggen van de laatste draden.
Dan kan ik daarna het schaduwstation gaan indelen zodat elk spoor logische de bezetmeldingen krijgt.
Doel is om elk opstelspoor in 3 vakken op de te delen. en elk kopspoor in twee vakken op te delen.
Het schaduwstation bestaat voor nu uit 6 doorgaande sporen en 3 kopsporen, waarvan er eentje straks ook het programmeerspoor gaat worden.

Vanavond even testen in de helix met pantografen die naar beneden zijn en ik weet bijna wel zeker dat dat goed gaat.
Maar we gaan het toch even proberen ;D

Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #46 Gepost op: 20 July 2015, 12:27:27 »
hallo Harold,

IK krijg net een telefoontje van de CVL-post dat op Zwolle-RGS een 400 met 3 ketelwagens voor Kramer gereed voor vertrek staat.
Zou er graag een plaatje van zien op je baan!!!
succes  jandcargo

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #47 Gepost op: 21 July 2015, 08:44:28 »
Ik hoorde al dat er wagons klaarstonden, alleen lopen de prorail werkzaamheden nog even uit!(lijkt net echt...)
Rails is gelegd nu alleen nog de elektrificatie ;D


Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #48 Gepost op: 27 July 2015, 10:07:18 »
Update: Programmeerspoor & schaduwstation

Om met meerdere treinen te kunnen rijden was het tijd voor een programmeer spoor.
Ik heb destijds niet zo keurig alles gedocumenteerd welke lok welk adres gekregen heeft.
Dus ik heb mijn lesje wel geleerd nu, dat gaan Lesje geleerd gaan we nu dus wel doen!
Maar voor nu een apart kopspoor aan de voorkant, waar je makkelijk bij kunt.
Daar zit nu de optie in om hem via een knop om te schakelen van de hoofdbaan naar programmeerspoor.
In de hoofdbaan stand zitten er dan twee bezetmelders in.

Dan is het nu ook tijd om het schaduwstation af te maken.
Alle bezetmeldpunten zijn aangemaakt, draadjes gesoldeerd en nu is het draden trekken.
Op de bijgevoegde foto is te zien dat het al aardig vordert, nu moet alleen de linkerkant nog afgemaakt worden.
En dan moeten de bezetmelders nog toegekend word in de ECOS.

De eerste constatering is dat het eigenlijk wel heel mooi rijdt.
Als alles loopt en getest is ga ik het vastlijmen zodat de rails ook goed blijft liggen.

Voor nu wat foto's van de update:






En bij een onderdoorgang even het model met de panto's omhoog...
Het is zo lullig als je meteen je panto aan bonken rijd het eerste rondje.
De treinen rijden goed door de helixen met ingeklapte panto's(Geen bovenleiding voor mij).

IK krijg net een telefoontje van de CVL-post dat op Zwolle-RGS een 400 met 3 ketelwagens voor Kramer gereed voor vertrek staat.

Ze kunnen bijna doorkomen om opgesteld te worden op het schaduwstation!

Groet
Harold

Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17875
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #49 Gepost op: 27 July 2015, 21:08:58 »
Wa's da?:



Rijdt een beetje lastig denk ik? ;)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #50 Gepost op: 27 July 2015, 21:19:32 »
Dat is de bouw van een schaduwstation ;D
Kan alleen mijn bovenbouw bakken niet echt kwijt ???

Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17875
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #51 Gepost op: 27 July 2015, 21:22:21 »
Dat snap ik... maar waarom dat gat tussen de 2 aanliggende sporen?

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #52 Gepost op: 27 July 2015, 21:35:10 »
Die, dat zijn twee kopsporen vanuit elke helix zodat ik daar mijn DE1 in kan laten rijden.
Ik had je pijl gemist.... ;D
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #53 Gepost op: 27 July 2015, 21:52:32 »
Aan elkaar geeft wellicht nog leuke mogelijkheden  ;)
gr. Ed

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #54 Gepost op: 27 July 2015, 23:06:37 »
Hoi

Misschien handig om de railstaven in het schaduwstation toch ondersteuning te geven op de open plekken. Dit is een potentiele bron voor ontsporingen/
En dat is niet fijn in een schaduwstation

groeten jan dcargo

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #55 Gepost op: 28 July 2015, 07:38:43 »
Klopt, naar die open plekken moet ik nog even kijken, tot nu toe zit alles vast met schroefjes.
Ik heb zelfs nog wat losse bielsen liggen.

Als alles rijdt en getest is en de bezetmeldingen op de juiste plek zitten. en gekoppeld zijn op de ecos.
Dan pas lijm ik de rails op diverse plaatsen nog vast voor extra stabiliteit.

Aan elkaar geeft wellicht nog leuke mogelijkheden  ;)

Ik heb al 6 sporen die doorlopen ;D En daarnaast 2 kopsporen voor een DE1 en 1 gedeeld kopspoor wat ook te gebruiken is als programmeer spoor.
Dus mogelijkheden genoeg denk ik :o, en ik zal voorlopig niet mega veel rijden, eerder boven aan de bovenbaan ;)

Groet
Harold
« Laatst bewerkt op: 28 July 2015, 07:45:49 door Harold Content »
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17875
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #56 Gepost op: 28 July 2015, 11:33:13 »
Duidelijk :)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #57 Gepost op: 03 August 2015, 07:49:11 »

Update: De laatste bak

Eindelijk is de laatste bak in de steigers gezet!
Daarna kan ik alles eens goed opruimen, hout naar beneden. Definitief alles eens goed inrichten.
Dat maakt de ruimte ook in eens een stuk aangenamer, aangezien ik hem deel :o

Eerst begonnen met het leggen van de achterste heling, de plaat die de aansluiting maakt tussen de bovenbaan en de helix.
Die maakt een mooie zwiep om het dakspant heen en kom dan weer de baan in naar de helix.
Toen die zo goed als neergelegd was en bevestigd was, ben ik begonnen aan de spanten van de laatste bak.
De uitdaging hier was zo keurig mogelijk alles opbouwen om de ruimte vrij te houden voor de helix.
Maar daarnaast ook een zo stijf mogelijke constructie. En het tweede stuk moet namelijk wel afneembaar zijn.

Op 1 spant na is hij klaar, dan kan de waterkant erop en de boven platen.



by Harold Content, on Flickr

De erg dunnen stukken in de spanten zijn met extra houten plaatjes aan weerszijden verstevigd!
« Laatst bewerkt op: 03 August 2015, 07:57:22 door Harold Content. Reden: Foto aanpassing »
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #58 Gepost op: 03 August 2015, 08:31:35 »
Goed bezig Harold  (y) overal genoeg vrije ruimte?  Dan kan je mooi aan de gang met het zichtbare deel.

Groeten Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Het Veluws landschap
« Reactie #59 Gepost op: 03 August 2015, 08:44:53 »

Goed bezig Harold  (y) overal genoeg vrije ruimte? 
Ja overal voldoende ruimte, deze kant was achteraf wel makkelijker!
Alleen het laatste spant is nog even een uitdaging(rechts op de foto onder het schuine deel).

Precies, dan de bakken aan elkaar verankeren. En dan eens proef leggen met de rails.
om te zien hoe alles gaat worden.

Groet Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html