Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
Vandaag om 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: Korter dan kortkoppelingen  (gelezen 4473 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Korter dan kortkoppelingen
« Gepost op: 30 March 2015, 20:42:00 »
Een kort vraagje.
Ik ben op zoek naar koppelingen (1:87) die minstens een 0.5mm korter koppelen per kant dan de fleischmann profi's.
Bestaan ze of is zoiets zelf te maken?
« Laatst bewerkt op: 31 March 2015, 08:59:09 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2015, 20:45:47 »
Koppelingen inkorten met de vijl?
Als het niet lukt, vervang je eenvoudig de koppeling.

Maar waarom wil je dit?
Die Fl-mannen rijden toch aardig strak tegen elkaar?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2015, 20:47:18 »
Arnold

Als je gebruik maakt van nem schachten dan kan je van de schacht 0.5 mm afvijlen dan kan je de koppeling iets verder in de schacht steken, eventueel een drupje lijm gebruiken zodat de koppeling niet naar voren wordt getrokken.

mvg Joop

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2015, 20:51:09 »
De blauwe blokkendozen kunnen strakker gekoppeld worden.
Duwend in bochten getest en het staat beter.
De nem afvijlen doe ik niet omdat alles uit elkaar moet halen, ik pas liever de koppeling aan of neem andere.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2015, 20:54:23 door Arnold van Heyst »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2015, 20:54:17 »
De koppeling afvijlen dus.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Plaatjes?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2015, 21:04:37 »
Voordat je ergens aan gaat vijlen zou je eerst de positie van de koppelschacht kunnen controleren, maat e in NEM362
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2015, 21:41:17 »
En Symbolen,  is dat een optie?

Grt
Johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2015, 21:50:01 »
Wat voor symbolen? Pijltjes, vierkantjes, rondjes  ;D

Misschien Symoba wat je bedoeld.
Is wel ff wat meer werk dan een NEM schachtje inkorten.
Gr.
Eric

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2015, 21:52:00 »
Ik wil de nem laten voor wat het is.
Geen Symoba.
Piko heeft ook kortkoppelingen voor vaste stammen.
Ik ga die maar eens proberen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2015, 21:59:28 »
Dat zal niet uitmaken. De profi's zijn perfect volgens norm gefabriceerd. Die Piko's koppelen niet korter. Het probleem zit bij de schachten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 30 March 2015, 22:59:27 »
.....hoeveel je ermee wint weet ik niet precies, maar bij de Fleischmann Profi koppelingen kun je aan de achterkant wat materiaal weg vijlen waardoor je ze iets verder in de schacht kunt duwen. Als je daarna aan de achterkant van de schacht (na plaatsing vd koppeling) een stukje ijzerdraad (vuilniszaksluitdraad zonder het witte plastic) om de pootjes van de koppeling heen draait zit het zaakje weer geborgd.  (y)
Hoef je iig niets aan je materieel te wijzigen.

Ik zit heel hard te denken bij welke rijtuigen ik dat ooit gedaan heb......

Bij de Roco koppeling lukt dit overigens niet. Die is iets ieler geconstrueerd. Als je daar de vijl langs haalt vallen de pootjes eraf.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2015, 23:10:14 »
Tillig heeft TT koppelbomen voor permanent gekoppelde stammen.
Zelfde NEM aansluiting als bij H0.
Mogelijk iets korter, anders in het midden iets wegnemen en weer aan elkaar lijmen.

http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-08827.html

Mvg, Michel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2015, 06:36:44 »
Als ik die koppelboom zo zie, heeft TT dezelfde schacht als n, niet als H0. En ik mag toch aannemen dat ze te kort zijn.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #13 Gepost op: 31 March 2015, 08:04:09 »
Ja klopt. Is H0 anders dan?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Korter dan kortkoppelingen
« Reactie #14 Gepost op: 31 March 2015, 09:27:07 »
Best wel.  :)

http://www.miba.de/morop/nem362_d.pdf

Vijlen aan de Profi zoals Sander en Hendrik Jan suggereren lijkt me overigens inderdaad een goede mogelijkheid als Arnold per se de schacht niet wil veranderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.