Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 13:14:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door VAM65
Vandaag om 13:09:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:48:40
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
  

Auteur Topic: Korter dan kortkoppelingen  (gelezen 4505 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • Take It Or Leave It
Korter dan kortkoppelingen
« Gepost op: 30 March 2015, 20:42:00 »
Een kort vraagje.
Ik ben op zoek naar koppelingen (1:87) die minstens een 0.5mm korter koppelen per kant dan de fleischmann profi's.
Bestaan ze of is zoiets zelf te maken?
« Laatst bewerkt op: 31 March 2015, 08:59:09 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2015, 20:45:47 »
Koppelingen inkorten met de vijl?
Als het niet lukt, vervang je eenvoudig de koppeling.

Maar waarom wil je dit?
Die Fl-mannen rijden toch aardig strak tegen elkaar?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

joop100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2015, 20:47:18 »
Arnold

Als je gebruik maakt van nem schachten dan kan je van de schacht 0.5 mm afvijlen dan kan je de koppeling iets verder in de schacht steken, eventueel een drupje lijm gebruiken zodat de koppeling niet naar voren wordt getrokken.

mvg Joop

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • Take It Or Leave It
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2015, 20:51:09 »
De blauwe blokkendozen kunnen strakker gekoppeld worden.
Duwend in bochten getest en het staat beter.
De nem afvijlen doe ik niet omdat alles uit elkaar moet halen, ik pas liever de koppeling aan of neem andere.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2015, 20:54:23 door Arnold van Heyst »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2015, 20:54:17 »
De koppeling afvijlen dus.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Plaatjes?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2015, 21:04:37 »
Voordat je ergens aan gaat vijlen zou je eerst de positie van de koppelschacht kunnen controleren, maat e in NEM362
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2015, 21:41:17 »
En Symbolen,  is dat een optie?

Grt
Johan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2015, 21:50:01 »
Wat voor symbolen? Pijltjes, vierkantjes, rondjes  ;D

Misschien Symoba wat je bedoeld.
Is wel ff wat meer werk dan een NEM schachtje inkorten.
Gr.
Eric

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1449
  • Take It Or Leave It
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2015, 21:52:00 »
Ik wil de nem laten voor wat het is.
Geen Symoba.
Piko heeft ook kortkoppelingen voor vaste stammen.
Ik ga die maar eens proberen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2015, 21:59:28 »
Dat zal niet uitmaken. De profi's zijn perfect volgens norm gefabriceerd. Die Piko's koppelen niet korter. Het probleem zit bij de schachten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 30 March 2015, 22:59:27 »
.....hoeveel je ermee wint weet ik niet precies, maar bij de Fleischmann Profi koppelingen kun je aan de achterkant wat materiaal weg vijlen waardoor je ze iets verder in de schacht kunt duwen. Als je daarna aan de achterkant van de schacht (na plaatsing vd koppeling) een stukje ijzerdraad (vuilniszaksluitdraad zonder het witte plastic) om de pootjes van de koppeling heen draait zit het zaakje weer geborgd.  (y)
Hoef je iig niets aan je materieel te wijzigen.

Ik zit heel hard te denken bij welke rijtuigen ik dat ooit gedaan heb......

Bij de Roco koppeling lukt dit overigens niet. Die is iets ieler geconstrueerd. Als je daar de vijl langs haalt vallen de pootjes eraf.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #11 Gepost op: 30 March 2015, 23:10:14 »
Tillig heeft TT koppelbomen voor permanent gekoppelde stammen.
Zelfde NEM aansluiting als bij H0.
Mogelijk iets korter, anders in het midden iets wegnemen en weer aan elkaar lijmen.

http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-08827.html

Mvg, Michel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2015, 06:36:44 »
Als ik die koppelboom zo zie, heeft TT dezelfde schacht als n, niet als H0. En ik mag toch aannemen dat ze te kort zijn.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Korter Dan Kortkoppelingen
« Reactie #13 Gepost op: 31 March 2015, 08:04:09 »
Ja klopt. Is H0 anders dan?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re: Korter dan kortkoppelingen
« Reactie #14 Gepost op: 31 March 2015, 09:27:07 »
Best wel.  :)

http://www.miba.de/morop/nem362_d.pdf

Vijlen aan de Profi zoals Sander en Hendrik Jan suggereren lijkt me overigens inderdaad een goede mogelijkheid als Arnold per se de schacht niet wil veranderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.