Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Modeltreinen Pierre Dominique door saskia
Vandaag om 19:29:03
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 18:26:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?  (gelezen 17730 keer)

Andre64

• Offline Offline
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #30 Gepost op: 24 March 2015, 09:24:28 »
Hoi Edwin,

Als de timing van de wisseltongen/puntstukpolarisatie niet 100% is kan men dit ook opvangen door deze oplossing (uit de vorige eeuw  :)).
Gewoon een (auto)gloeilampje van 12v/5w tussen de ompoolschakelaar en het punstuk. Deze vangt dan de tijdelijke kortsluiting op.
En dan hoeft de wissel ook niet worden omgebouwd.
Als het om meerdere wissels gaat zou men ook een apart circuit vanaf de centrale kunnen aanleggen met in beide draden een lampje.
Heb je maar 2 lampjes nodig om je hele baan te beveiligen (y).

André

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
N wissel verschilt van HO
« Reactie #31 Gepost op: 26 March 2015, 00:20:29 »
Inderdaad hebben de Peco N wissels geen draadjes aan de onderkant om door te knippen, zoals de HO wissels. In onderstaande link wordt geadviseerd om de rails door te slijpen om hetzelfde effect te verkrijgen en dus geen problemen met timing van omschakelen.

http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Edo B.

• Offline Offline
    • NScaleBlog
Re: N wissel verschilt van HO
« Reactie #32 Gepost op: 26 March 2015, 02:09:12 »
In onderstaande link wordt geadviseerd om de rails door te slijpen om hetzelfde effect te verkrijgen en dus geen problemen met timing van omschakelen.

http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
Het enige potentiële probleem daar lijkt me dat als je die auteur volgt met de suggestie for code 55, en je dan niet de wisseltongen verbind met de rail, zoals in HO (vanwege kans op gesmolten bielsjes) - dan moet je het wissel goed schoon houden en er voor zorgen dat de gekozen wissel mechaniek/motor het betrouwbaar stevig aanduwt (er van uitgaande dat je het veertje hebt verwijderd). Het onbetrouwbare contact daar op de lange duur is iets dat ik zelf geen ervaring mee heb, maar waar iedereen op forums het wel over eens lijkt te zijn - en vooral in plaatsen waar je moeilijk bijkomt.

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 26 March 2015, 06:49:19 »
Ik ben begonnen met de ombouw van mijn wissels op deze manier en soldeer draadjes tussen de tongen en de buitenrails. Dat gaat prima hoor. Even de plastc bielsjes opensnijden aan de onderkant zodat er ruimte ontstaat en dan een klein draadje solderen. Het dooslijpen van de rais net boven de tongen is lastiger maar te doen
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Edo B.

• Offline Offline
    • NScaleBlog
« Reactie #34 Gepost op: 26 March 2015, 08:03:12 »
Het dooslijpen van de rais net boven de tongen is lastiger maar te doen
Wat gebruik je voor het doorslijpen? Dremel? Draadzaag?

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 26 March 2015, 10:23:58 »
Beste Catweazle,

Sedert kort gebruik ik Cobalt motoraandrijvingen, verkrijgbaar bij Reos op de beurs in Houten, schuin tegenover de stand van Artitec.

Aanbrengen decoder is eenvoudig, puntstukaansturing en programmeren adres op ingebouwde Decoder idem dito. Geen extra decoder meer nodig en de eenvoudige aansluitingen scheelt een hoop draadwerk.
Voorts is deze motor veel stiller dan bijv. De Turtle aandrijving.

Komende beurs ga ik weer wat exemplaren halen voor mijn trambaan ( HOm ).
Helaas heb ik deze aandrijving pas kort geleden ontdekt. Mijn modelbaan is technisch bijna klaar anders had ik alleen maar Kobalt aandrijvingen gebruik.

Succes en groet,

Coen.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #36 Gepost op: 26 March 2015, 11:27:36 »
Ik ben begonnen met de ombouw van mijn wissels op deze manier en soldeer draadjes tussen de tongen en de buitenrails. Dat gaat prima hoor. Even de plastc bielsjes opensnijden aan de onderkant zodat er ruimte ontstaat en dan een klein draadje solderen. Het dooslijpen van de rais net boven de tongen is lastiger maar te doen

Erwin, en als je de baan analoog had aangestuurd, dan had/hoef je deze aanpassingen niet te doen, beetje vreemd vind je zelf ook niet?
Nogmaals doorslijpen is niet nodig, het wissel gebruiken zoals het uit de verpakking komt.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #37 Gepost op: 26 March 2015, 11:44:34 »
Ik zelf gebruik de PECO code 55 wissels als volgt:
- Veertje eruit.
- Aan de onderzijde aan de draad een extra draad gesoldeerd. (Als je dit snel doet, zie je daar aan de bovenkant niets van.
- De twee hartstuk sporen geïsoleerd, d.m.v. kunststof railschoen.
- Servo aansturing volgens de door Wim Ros gebruikte methode  of Dynamo (Werk zelf met Selectrix, dus kan het DCC spul niet gebruiken)

Schakelt allemaal zonder problemen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #38 Gepost op: 26 March 2015, 12:04:08 »
Hallo,

Wat gebruik je voor het doorslijpen? Dremel? Draadzaag?

Ik heb het met een figuurzaagje gedaan, dat levert een mooie smalle snede....

Er is ook nog de jbf-manier en dat is zagen in je wissels.

Klopt, dat heb ik ook fluitend zitten doen...  ;D

Groetjes,

Bert

Edo B.

• Offline Offline
    • NScaleBlog
« Reactie #39 Gepost op: 26 March 2015, 12:09:11 »
Ik heb net als Coen ook Cobalt IP Digital aangeschaft dus sowieso geen schakel timing problemen. Maar door de discussie hier dacht ik nogmaals eens te kijken of een wagentje eigenlijk kortsluiting kan maken met de wisseltongen... dit is wat ik zag (met commentaar in t Engels):

PS Dank je Bert.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #40 Gepost op: 26 March 2015, 12:12:38 »
Hallo Edo,

Mooie foto...

Precies dezelfde problematiek heb ik gehad met Fleischmann boogwissels (ik weet dat je die niet moet gebruiken) en een Fleischmann P8 met wannentender...

En dan ben je dus alert bij een volgende opbouw...  ;)

Groetjes,
Bert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #41 Gepost op: 26 March 2015, 14:14:50 »

Dus eigenlijk had je dus helemaal geen probleem, zo op de foto te zien zit er een zee van ruimte tussen het wiel en de wisseltong, komt er niet bij in de buurt zelfs.

En als dat nu werkelijk een probleem zou zijn, dan zou er geen enkele baan met wissels erin functioneren. Je kunt overal wel een probleem van maken, zelfs als het geen probleem is.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 26 March 2015, 17:38:53 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #42 Gepost op: 26 March 2015, 20:03:57 »
Hallo Wim,

Ik neem aan dat je reactie gericht is op mijn antwoord #40 en - deze teruglezend - is het terecht dat je daarop reageert, bedankt daarvoor.

Het plaatje geeft inderdaad aan dat er onder normale omstandigheden geen probleem is, dus waarom zou je daar dan een probleem van maken...

Mijn opmerking over de door mij ondervonden problematiek met de Fleischmann boogwissel 9168 en de Fleischmann P8 met wannentender werd echter wel weergegeven in het plaatje: in mijn geval maakten de wielflenzen van de wannentender kortsluitcontact met de niet aanliggende (anders gepolariseerde) wisseltong. Vervanging van de wissel mocht niet baten, het probleem bleef.

Dus ik had wel degelijk een probleem waardoor het door Peco aangehaalde gelijke risico voor mij (ook voor spoor N) heel herkenbaar is:

Citaat
This is the simplest option
but some locomotives with long wheelbases
may electrically short the open point blade/
switch rail and the stock rail by touching
both rails simultaneously.
If your rolling
stock suffers from this problem, apply
option 2 below.

Deze zaagsnede wordt ook toegepast ter voorkoming van ongewilde kortsluiting (die je juist bij digitaal rijden niet wilt ivm afschakelen van de centrale) tussen de niet aanliggende wisseltong en de rail zelf. Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong. 

Maar goed, dat zijn mijn ervaringen en die wilde ik op het forum delen....

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 26 March 2015, 20:28:47 door Bert_Apd. Reden: citaten toegevoegd »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #43 Gepost op: 26 March 2015, 21:16:43 »
Citaat
Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong.

En die onjuiste wielafstand los jij op door het wissel te verzagen, oftewel je spant het paard achter de wagen, is ook een manier, maar niet de juiste.

Groetjes

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #44 Gepost op: 27 March 2015, 17:11:42 »
Beste Wim,

Of het de juiste manier is laat ik in het midden, maar van "verzagen" is geen sprake.

Misschien kun je dit artikel nog eens nalezen:

http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/peco-herzstuecke.htm

en dat vergelijken met de in het artikel van Peco zelf genoemde Option 2 voor H0/00 wissels:

> http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Code%2075%20Concrete%20Sleeper%20Eng.pdf

Dan zul je zien dat de zaagsnedes en de draadbruggen bij Peco code 55 electrofrog in het eerste artikel tot hetzelfde resultaat leiden als de door Peco geadviseerde H0/00 oplossing ter voorkoming van (micro)kortsluiting waardoor de DCC-centrale mogelijk uitschakelt.

De opties die Peco voor de H0/00 wissels heeft ingebouwd bij A en B zijn jammer genoeg bij de Peco code 55 electrofrog niet aanwezig, dus moet je dat - als je dat tenminste wilt - zelf oplossen: zagen en solderen.

En wat is er tegen zagen in wissels en rails? Volgens mij is er geen enkele modelbaan te vinden waar niet in de rails is gezaagd... Als je het maar met beleid doet...  ;)

En zelfs jouw xTreme Keerlus kan niet werken zonder zaagsnedes voor de vereiste "stroomdetectie"... ::)

Zullen we het nu hier maar bij laten met een welgemeende knipoog naar elkaar?

Groetjes,

Bert
« Laatst bewerkt op: 27 March 2015, 17:14:25 door Bert_Apd »