Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door C_Jabaaij
Vandaag om 18:38:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 17:56:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Rails roestig verven door henk
Vandaag om 17:53:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
  

Auteur Topic: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?  (gelezen 17726 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #15 Gepost op: 23 March 2015, 23:40:41 »
Hallo,

Blijkbaar hebben een aantal "goede raad"-gevers òf nog nooit een Peco spoor N code 55 Electrofrog wissel in handen gehad òf nooit goed bekeken...

Hierbij even een bijbehorend plaatje:



Deze wissels hebben geen enkele isolatie van het hartstuk zelf en ook geen aansluitdraad aan het hartstuk. De aanliggende tong bepaalt de polarisatie van het hartstuk. Vandaar dat iedereen die nog niet eerder met deze wissels kennis heeft gemaakt bijna altijd vergeet dat je tussen het hartstuk en de daaropvolgende rails een isolatie moet maken anders krijg je meteen al permanente kortsluiting.

Eenieder die deze spoor N wissels zelf heeft weet dat dit een typische Peco eigenschap is, die je bij andere wissels (Fleischmann Piccolo, Roco N) niet hebt, daar is het hartstuk zelf geïsoleerd ten opzichte van de naar rechts doorlopende rails.

Inderdaad hoef je de wissels met electrofrog niet aan te passen als je de polarisatie laat gebeuren zoals Peco dat heeft opgelost: schakeling via de wisseltongen, waarbij het aandrukveertje bij de wisseltongen voor een redelijk betrouwbaar contact zorgt. Dan heb je dus ook geen extra polarisatieschakeling nodig bij servoschakeling, net zoals bij handschakeling of welke schakeling dan ook. Het enige wat je niet moet vergeten zijn de twee isolatielassen na het hartstuk. Tevens moet bij servo-aandrijving de servo natuurlijk wel  krachtig genoeg zijn om de kracht van het veertje te overwinnen.

Aangezien echter het veertje het vloeiend omlopen van de wissel tegenwerkt, wordt dit veertje meestal verwijderd: het "klik-klak" effect is dan weg.

Maar... daarmee wordt ook het aandrukeffect van de wisseltongen tegen de aanliggende rail helemaal weggenomen waardoor het voor de hartstukpolarisatie benodigde betrouwbare contact weggenomen wordt. Vandaar dat dan meestal ook gekozen wordt voor een separate (of aanvullende) schakeling voor het hartstuk.

En daarbij heb je dan twee keuzes:

1. Een aanvullende voeding van het hartstuk via een extra schakeling zonder dat er iets aan de wissel gewijzigd wordt.
Bij deze oplossing kan bij onvoldoende afregeling kortsluiting ontstaan omdat het hartstuk al omgepoold wordt terwijl de wisseltong nog niet is losgekomen van de aanliggende rail.

2. Een aanvullende voeding van het hartstuk via een extra schakeling met aanpassing van de wissel in de vorm van de hierboven genoemde zaagsnede en draadbruggen voor een betrouwbare voeding van de wisseltongen.
Dit is de methode waarvoor Catweazle heeft gekozen. Bij deze methode kan tijdens het omschakelen geen kortsluiting meer optreden.

Voor alle zekerheid ook nog even de adviezen van Peco zelf (in dit geval voor de H0/00 wissels):

Bron: http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/Code%2075%20Concrete%20Sleeper%20Eng.pdf
Citaat
Wiring for Standard 12v. DC Systems
and for Digital Command Control (DCC)
Wiring a Peco Electrofrog turnout is more
or less the same for both standard 12v DC
layouts and for DCC layouts. DCC is more
sensitive to any slight short circuits.
Your
Peco Electrofrog turnout can be used in
two ways.

Option 1
Use the turnout straight from the box. In this
way the polarity of the frog is switched by
the point blades. This is the simplest option
but some locomotives with long wheelbases
may electrically short the open point blade/
switch rail and the stock rail by touching
both rails simultaneously. If your rolling
stock suffers from this problem, apply
option 2 below.

Option 2
This option is particularly recommended
for DCC operation.
Modify the wiring on
the underside of the turnout as shown in
figure 2. This method requires that the two
wires linking the centre rails, illustrated at
(A), be removed. A single pole switch (PL-13
or PL-15) must then be linked to the point
motor (switch machine) PL-10 to change the
polarity of the frog. An extra modification
but one that is not entirely necessary
provided all rail surfaces are kept clean,
is to connect the centre rail to its nearest
stock rail (B). This modification means that
the centre rails are no longer relying on
point blade contact for their current supply.
It is important to note that this should be
done only if the other two wires linking the
centre rails (A) have already been removed.

De onder Option 2 genoemde methode komt dus overeen met de voor spoor N code 55 benodigde zaagsnedes en de extra verbindingen tussen wisseltongen en aanliggende rail...

Groeten,

Bert

PS: Edo, ik had dit hele verhaal al geschreven voordat jij je suggestie schreef, sorry voor de eventuele "overlap"...  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 23:57:39 door Bert_Apd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2015, 23:54:21 »
Hallo,

Blijkbaar hebben een aantal "goede raad"-gevers òf nog nooit een Peco spoor N code 55 Electrofrog wissel in handen gehad òf nooit goed bekeken...

Ach, ik heb ze alleen maar jaren in een n-baan gehad, compleet met polarisatie met schakelaars. Dat levert geen enkel probleem op als je ervoor zorgt dat de polariteit pas wordt ingesteld bij het bereiken van de eindstand. Voor de eigen aandrijvingen heeft Peco daartoe polarisatie met een paar microschakelaars in de aanbieding. Zoiets had ik ook op mijn motoraandrijvingen. Met de electronica voor servo's is het al helemaal gemakkelijk te regelen en dat hebben verschillende fabrikanten ook gedaan.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 06:45:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Edo B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • NScaleBlog
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #17 Gepost op: 24 March 2015, 00:02:43 »
Heb net nog even gekeken, maar er loopt duidelijk een draad van het wissel naar het hartstuk!  :)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #18 Gepost op: 24 March 2015, 00:03:31 »
Hallo nogmaals,

Met de electronica voor servo's is het al helemaal gemakkelijk te regelen, zoals Wim kennelijk heeft gedaan.

Klopt helemaal, zoals Wim zelf ook al zegt:

Citaat
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Maar dan wel "precies" in het midden... ;-)

Groetjes,
Bert


Edo B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • NScaleBlog
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #19 Gepost op: 24 March 2015, 00:07:18 »
Overigens een oplossing die me het goedkoopste lijkt als je met servos werkt is als je met een arm het wissel aanstuurt, met de andere kant een microswitch om te zetten zie ook de video hierzo: http://www.tamvalleydepot.com/products/servosaccessories.html
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 00:09:23 door Edo B. »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #20 Gepost op: 24 March 2015, 00:11:39 »
Hallo Edo,

Heb net nog even gekeken, maar er loopt duidelijk een draad van het wissel naar het hartstuk!  :)
Klopt, dat zijn de onderlinge doorverbindingen tussen de railgedeeltes van de wisseltongen en de losse delen van het puntstuk zelf.

Ik bedoel dat er standaard geen externe aansluitdraad voor het puntstuk aanwezig is. Uiteraard kun je het door jou bedoelde draadje loshalen en daaraan de aansluiting solderen.

Trouwens, welk type wissel heb jij bekeken?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 00:13:13 door Bert_Apd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #21 Gepost op: 24 March 2015, 00:13:00 »
Nee, juist niet in het midden Bert.
Bij de ServoSwitch van Rosoft gebeurt hetzelfde als bij gebruik van twee microschakelaars. Eerst wordt de spanning van het puntstuk gehaald, dan volgt de beweging van de wisseltongen, dan krijgt het puntstuk de nieuwe polariteit. Tijdens de beweging van de wisseltongen staat er helemaal geen spanning op het puntstuk en kan er dus ook geen kortsluiting ontstaan.
Zagen is dan volstrekt overbodig.

@Edo, inderdaad worden dergelijke microschakelaars ook voor servo's verkocht voor het geval de electronica het niet regelt. En bij mijn weten zorgen ook die Cobalt aandrijvingen voor een goede timing van de ompoling.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 00:24:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #22 Gepost op: 24 March 2015, 00:14:02 »
Bert,

Wij werken vanuit de praktijk.
Het ontstaan van deze ServoSwitch van KDesign vind je hier terug
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22736.msg480389.html#msg480389


Groetjes
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 00:29:11 door Bert van Gelder. Reden: Tekst vriendelijker gemaakt »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Edo B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • NScaleBlog
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #23 Gepost op: 24 March 2015, 00:24:42 »

Trouwens, welk type wissel heb jij bekeken?

Groeten,
Bert

Heb de meeste varianten hier liggen (medium/large/gekromd en double slip)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1904
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2015, 00:30:46 »
Hallo Henk,

De zaagsnede wordt ook voor een ander doel gedaan:

Deze zaagsnede wordt ook toegepast ter voorkoming van ongewilde kortsluiting (die je juist bij digitaal rijden niet wilt ivm afschakelen van de centrale) tussen de niet aanliggende wisseltong en de rail zelf. Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong.  Tevens is het schakelen van het hartstuk door de wisseltongen zelf op de langere duur niet betrouwbaar gebleken door corrosie/vuil tussen de wisseltong en aanliggende rail.

En dat is precies dezelfde reden waarom Peco Option 2 adviseert:
Citaat
This is the simplest option
but some locomotives with long wheelbases
may electrically short the open point blade/
switch rail and the stock rail by touching
both rails simultaneously.
If your rolling
stock suffers from this problem, apply
option 2 below.

En dat probleem staat geheel los van het schakelmoment voor polarisatie.

Maar ik denk dat Catweazle inmiddels voldoende informatie heeft om een verstandige keuze te maken.

Groeten,

Bert,

die nu naar bed gaat...  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #25 Gepost op: 24 March 2015, 00:35:14 »
Tja, toch jaren met allerlei materieel over gereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #26 Gepost op: 24 March 2015, 00:37:51 »
Citaat
Citaat van: Bert_Apd op 23 maart 2015, 20:52:41

Deze zaagsnede wordt ook toegepast ter voorkoming van ongewilde kortsluiting (die je juist bij digitaal rijden niet wilt ivm afschakelen van de centrale) tussen de niet aanliggende wisseltong en de rail zelf. Door onjuiste wielafstand kan een wielflens contact maken tussen de rail en de niet aanliggende, tegengesteld gepoolde wisseltong.  Tevens is het schakelen van het hartstuk door de wisseltongen zelf op de langere duur niet betrouwbaar gebleken door corrosie/vuil tussen de wisseltong en aanliggende rail.

Daar is toch helemaal geen sprake meer van het puntstuk en dus ook de wisseltongen worden nu via een relais gevoed.
Er mag zelf plakband tussen zitten, op de tong staat spanning ;)

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Edo B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • NScaleBlog
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #27 Gepost op: 24 March 2015, 01:18:47 »
Het verschil in N met HO is denk ik (happy to be proven wrong, heb geen Peco HO), dat de relatieve afstand tussen de rails en wisseltongen, groter is.

Ik heb van alles geprobeerd om te zien of ik dat kortsluiting effect zou krijgen door aanraking van beide rails -  om te zien of het HO probleem dat Bert beschrijft er ook bestaat, maar geen 'success'. De enige manier waarop ik kortsluiting kreeg was om voor een ontsporing te zorgen of een wagen met de hand nogal te forceren.

Anyway hebben we de vraag rond welke servo decoder betrouwbaar is al beantwoord?  :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #28 Gepost op: 24 March 2015, 06:39:10 »
Nou, er is inmiddels goed uitgelegd wat het probleem met Pecowissels, polarisatie en (servo)aandrijvingen precies kan zijn en hoe het kan worden opgelost. Je moet ervoor zorgen dat het puntstuk pas bij het bereiken van de eindstand zijn polariteit krijgt.
Die oplossing zit verwerkt in de servobesturing van Rosoft, maar vast in nog wel meer servobesturingen.
Zit het niet in de besturing, dan kan je ook nog microswitches oo het servo plaatsen. Die schijnt Picommit speciaal voor servo's te leveren, maar ze zijn vast ook elders verkrijgbaar.

Ik heb geen enkel belang bij één der genoemde bedrijven.

Er is ook nog de jbf-manier en dat is zagen in je wissels.

Volgens mij kan topicstarter tevreden zijn en mensen die dit draadje later terugvinden ook.  :)
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 06:52:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Welke servodecoder met puntstuk pol. is betrouwbaar voor N-spoor?
« Reactie #29 Gepost op: 24 March 2015, 06:59:45 »
Dank allen, goed informatief draadje geworden zoals het hoort. Oplossingen zijn voorhanden.

gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |