Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 01:17:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:05:47
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
08 November 2025, 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
08 November 2025, 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 November 2025, 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
08 November 2025, 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
08 November 2025, 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
08 November 2025, 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
08 November 2025, 22:37:13
Rondom Charlois door Huup
08 November 2025, 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
08 November 2025, 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
08 November 2025, 18:05:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 November 2025, 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
08 November 2025, 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
08 November 2025, 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
08 November 2025, 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
08 November 2025, 14:41:46
  

Auteur Topic: laadinstallaties VAM-treinen  (gelezen 3544 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
laadinstallaties VAM-treinen
« Gepost op: 09 October 2007, 13:23:23 »
Op het stationsgebouwen forum werd gemeld dat het terrein van de VAM achter Schiedam Centrum bouwrijp wordt gemaakt. De fundering van het VAM gebouw is inmiddels bijna verwijderd en de rails is op brute wijze verwijderd.

Dat brengt mij bij de volgende vraag nu iedereen lekker met z'n Roco VAM-wagens aan het tuffen is;

Het had toch wel iets, een rangerende dieselloc met zo'n stinkende meest groene VAM-trein.
Die tijd ligt al weer 10 jaar achter ons...
Eigenlijk ben ik benieuwd hoe het er voor staat met de stortbunkers van de voormalige VAM.
Intussen zijn ook de stortinstallaties van Meppel en Harlingen incl. sporen al geruime tijd verdwenen.
Hoe is dat trouwens in Zandvoort en op Zwolle Katwolde? Staat de ROVA-stort op Katwolde daar nog?
En zijn er in de loop van de jaren nog meer stortbunkers verdwenen?
Wie van jullie weet er iets over te vertellen?
groeten,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
    • sleutelspoor
Re: laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2007, 15:00:39 »
Noorwijkerhout is nog steeds volop in bedrijf.

Gr. Gerco

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #2 Gepost op: 09 October 2007, 15:13:42 »
Die in Den Helder staat en heeft de spooraansluiting nog.
Heb de bouwtekeningen liggen om deze ooit eens te gaan bouwen.
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8590
  • Spoor N
Re: laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2007, 15:30:28 »
In Zandvoort staat op de plaats van het oude rangeerterrein inmiddels een woonwijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

EJO

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2007, 15:35:25 »
Katwolde is gesloopt......
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)

arjen

  • Gast
Re: laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2007, 18:28:10 »
Delft had er ook een, naast de goederenloods. Na de opheffing van het VAM-vervoer hebben ze er nog een tijdje vrachtauto's met huisvuil beladen, maar tegenwoordig is het een parkeerterrein.
Ik weet nog dat dagelijks een paar VAM-wagens met de buurtgoederentrein werden meegegeven, samen met de ketelwagens van Gist-Brocades. Was wel een leuke combinatie.

Arjen.

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re: laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2007, 19:49:09 »
Op deze siet staat een verslag van de lijn bij Katwolde met wat foto's van de bunker.
http://www.arthurkamminga.nl/rail/special/katwolde/index1katwolde.html
Op de hoofdsite het nodige over verlaten industrie spoor.

Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2007, 21:23:22 »
Delft had er ook een, naast de goederenloods. Na de opheffing van het VAM-vervoer hebben ze er nog een tijdje vrachtauto's met huisvuil beladen, maar tegenwoordig is het een parkeerterrein.

Bij t slopen van het VAM-gebouw eind jaren 90 is een deel van de sporen onder het asfalt verdwenen. Volgens mij ligt nog een deel van het spoor (en wissel) onder de aarde en bestrating t.h.v. de goederenloods, buiten het parkeerterrein.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2007, 21:33:27 »
Op het stationsgebouwen forum werd gemeld dat het terrein van de VAM achter Schiedam Centrum bouwrijp wordt gemaakt. De fundering van het VAM gebouw is inmiddels bijna verwijderd en de rails is op brute wijze verwijderd.

Langs het spoor bij schiedam centrum is nog wel wat spoor te zien, van denk ik die vam aansluiting. De wissels hebben wel al verwijderd alleen vanuit de trein is het niet echt goed te zien.

mvg,

Matthijs

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2011, 00:41:41 »
crailo werkt als voorheen

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2011, 00:43:53 »
Apeldoorn is vrijwel alles er nog, in gebruik. Redelijk toegankelijk ook.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2011, 02:08:05 »
Wow, topic kick van 3 jaar oud  ;D

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2011, 12:50:46 »
Amersfoort, ook al jaren dicht en gesloopt.

bas

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #13 Gepost op: 22 July 2011, 07:58:54 »
Maar misschien binnenkort wel weer open  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 July 2011, 08:26:41 door Bob Rodenburg. Reden: onnodige quote »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:laadinstallaties VAM-treinen
« Reactie #14 Gepost op: 22 July 2011, 09:54:20 »
Katwolde is gesloopt, maar leeft voort in mijn herinnering:

ik stond ooit bovenop de stort, tuinafval in de wagons te kieperen met mijn vader. Ik zal een jaar of 15 zijn geweest. Naast ons was een andere brave huisvader net klaar. hij stapte in, deed zijn gordel om, startte en....
Vergat te schakelen.
Crash!
Ik keek op, mijn vader keek op....
de hele auto, met bestuurder en al, was in de VAM-wagen gedonderd!

De onfortuinlijke chauffeur was gelukkig niet gewond, kon op eigen kracht uit zijn voertuig klimmen, maar stond vervolgens tot zijn heupen in het afval.

Sterk verhaal? Ik was erbij.
Mooi idee voor een scène op je baan.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly