Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 04:54:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
09 September 2025, 23:01:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
09 September 2025, 22:57:57
roco maus 2 door Ronald Halma
09 September 2025, 22:34:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
Da's Daz 2 door Huup
09 September 2025, 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2025, 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 September 2025, 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
09 September 2025, 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
09 September 2025, 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
09 September 2025, 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
09 September 2025, 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
09 September 2025, 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
09 September 2025, 07:40:28
  

Auteur Topic: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170  (gelezen 6317 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #15 Gepost op: 23 March 2015, 09:16:10 »
Winfried,

Aan je soldeer kunsten te zien zou je ook een stukje litze draad (losse kerdraad) aan de buitenzijde over het scharnier kunnen solderen. Ik moet zeggen ik heb de fleischman wissels een paar jaar geleden ingewisseld voor peco's maar dit probleem ben ik nog nooit tegengekomen. Er zijn exemplaren bij van 25 jaar oud.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2015, 10:11:02 »
Ik raad aan de draade op de vaste punten te solderen
De isolatie heeft neiging uit te harden,waardoor de tongen weer (kunnen) haperen

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #17 Gepost op: 23 March 2015, 10:56:41 »
Geintje zeker ?
Ik strip mijn draden vaak met een aansteker en heb nog nooit uithardende isolatie gezien. Dat er een stuk draad hard
wordt na het solderen is gewoon het kruipen van vloeibaar tin dat een stukje de draad in kruipt.
Groet, Ronald.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2015, 11:27:49 »
Geintje zeker ?
 
geen gein
maar zal ook niet met een week gebeuren
  Dat er een stuk draad hard
wordt na het solderen is gewoon het kruipen van vloeibaar tin dat een stukje de draad in kruipt.
met een klem op de rand isolatie is dit ook te voorkomen
Maar ieder moet geloven wat hijzelf wil
Ik geef alleen een tip

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #19 Gepost op: 23 March 2015, 12:44:43 »
Ik denk dat ik door heb wat je bedoelt. Het verharden hoeft niet door het solderen te komen maar heeft met ouderdom te maken ? Dat zou best eens kunnen kloppen.
En inderdaad, als je de warmte met een tang afvoert kruipt het tin niet (of in ieder geval veel minder) de isolatie in.
Groet, Ronald.

john 56

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #20 Gepost op: 23 March 2015, 13:01:49 »
Ik vraag me af of de wissel nu nog wel goed schakelt nu die draden aan die wisseltong zitten!!
volgens mij kan hij nu niet goed meer bewegen!

Groet John.
Baan De Molenwerf 
ITrain
HO Z21 roco
DCC
loconet

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #21 Gepost op: 23 March 2015, 13:33:22 »
Ik zou daar ook eerder decoderdraad voor gebrukt hebben.
Is dunner en een stuk soepeler.
Gr.
Eric

Winfried Huguenin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #22 Gepost op: 23 March 2015, 13:53:01 »
Winfried,

Aan je soldeer kunsten te zien zou je ook een stukje litze draad (losse kerdraad) aan de buitenzijde over het scharnier kunnen solderen. Ik moet zeggen ik heb de fleischman wissels een paar jaar geleden ingewisseld voor peco's maar dit probleem ben ik nog nooit tegengekomen. Er zijn exemplaren bij van 25 jaar oud.

Groet,

Gerard van der Sel.

De eerste poging die ik gedaan heb om gegarandeerde spanning op de tongen te krijgen was dat ik met een kort stukje dun draad zonder mantel een verbinding heb proberen te maken direct voor en na het scharnierpunt.
Het probleem wat hierbij optrad was dat de vaste kant (puntstuk kant) teveel warmte doorgaf aan de onderliggende constructie, de wafelstructuur afdekplaten, dat de tuimelaar van de onderliggende schakelpunten bleef plakken en de wissel het even niet meer deed.
Na voorzichtig heen en weer schuiven van de tongen kwam het weer los, kortom, de kant van de afdekplaten nabij het puntstuk moet je volgens mij met rust laten met solderen. De warmteontwikkeling is hier niet gewenst.

Solderen aan de tong zelf is wat betreft temperatuuroverdracht minder kritisch. De wisseltong zweeft hier los boven de bielzen en bedding.
De draad die ik nu gebruik voor de getoonde oplossing is decoderdraad wat zeer flexibel is en de beweging van de wissel gaat dan ook moeiteloos.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #23 Gepost op: 23 March 2015, 16:09:07 »
Gerard
die wissels van 25 jaar oud met de grote aandrijving ,hadden met 2 verende contacten nooit last
de  nieuwe denkende wel door slechte contacten door wrijvings slijtage
Als je onderin op de contacten een draad soldeerd ,en de schuif voor contact weglaat is t ook over
Dit dee is eens door dacht basilicum gegeven

Winfried Huguenin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #24 Gepost op: 24 March 2015, 11:21:34 »
Die draad solderen i.p.v. de schuifcontacten heeft wederom alleen invloed op het vaste stukje spoorstaaf en niet op de wisseltong. Het scharnierpunt is de boosdoener. Alleen door deze te overbruggen wordt de storing getackeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 516
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Stroomstoringen wisseltongen FLM Piccolo wissel 9170
« Reactie #25 Gepost op: 24 March 2015, 13:19:09 »
Ik heb ditzelfde probleem met mij H0 wissels. kleine tweeassers stoppen. Als ik dan handmatig de wisseltong tegen de rail aandruk gaat het weer verder. Dit is dus duidelijk een contactprobleem in het scharnierpunt. Ik heb een draadje uit een stuk netsnoer (litze) gehaald en daarmee het scharnierpunt overbrugd. Heb in H0 wel iets meer ruimte natuurlijk.

Mvg Rieks.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse