Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Bouw van een rolbasculebrug  (gelezen 3899 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Bouw van een rolbasculebrug
« Gepost op: 15 maart 2015, 17:49:59 »

Foto: Wikipedia
De Scherzerbrug of wiegbrug is een basculebrug waarbij het vaste draaipunt is vervangen door een kwart cirkelsegment, die over een rolbaan loopt. Voordeel van de rolbasculebrug is dat deze sneller en verder open kan dan de overige typen basculebrug. De Amerikaan William Scherzer kreeg in 1894 patent op dit brugtype.
Leek me al een tijd leuk om deze brug te bouwen. Gelukkig is dit type brug in het verleden door verschillende fabrikanten uitgebracht en via Marktplaats heb ik er eentje weten te scoren.




Het bouwpakket heeft niet zo heel erg veel om het lijf: het is een enkelsporige brug en er zit een aandrijving bij met een tandwielkastje.


Dat grote wiel moet via een soort heveltje de brug open rollen.
Er is alleen één klein dingetje: ik wil er geen enkelsporige brug van maken maar een brug voor het wegverkeer met twee rijbanen en die twee rijbanen worden bereden met Faller Car System.
Toevallig had ik al een bruggenhoofd gemaakt voor een statische brug, maar deze brug vind ik mooier.


Aan de linkerzijde het bestaande bruggenhoofd en rechts de breedte van de spoorbrug. Voordat die spoorbrug twee rijstroken kan bevatten, moet-ie dus een stuk breder worden.


Ik ben dus maar eens begonnen met het doorzagen van de brugdelen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Bouw van een rolbasculebrug
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2015, 22:05:06 »
Nog één kleine update:


Als ik twee rijstroken wil maken én nog een beetje ruimte voor de voetgangers, dan moet de brug heel wat breder worden. Het bruggenhoofd dat ik al had is eigenlijk wat te smal, dus die zal ik opnieuw moeten maken, maar dan nog wat breder... veel breder.


Enfin, de brug heb ik over de volle lengte doorgezaagd. Onder het rijdek zitten twee stroken magneetband. En omdat de onderkant ook in het zicht komt als de brug openstaat, heb ik er een plaat styreen overheen geplakt.


Het rijdek zijn (houten)platen van Auhagen.


Beetje voor de beeldvorming de zijkanten er even tegenaan gezet. Volgens mij kloppen de verhoudingen van de brug (lengte vs. breedte) wel een beetje.


De onderkant begint ook aardig op te schieten.
Voorlopig laat ik het hier even bij.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bouw van een rolbasculebrug
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2015, 22:16:19 »
Ik krijg hier een "Pegasus" gevoel bij :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Bouw van een rolbasculebrug
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2015, 23:53:19 »
Ja, de Bénouville-brug werkt volgens hetzelfde pricipe, maar heeft wel wat meer historie dan mijn exemplaar.


Bron: Wikipedia
Inmiddels alweer een update:


Aanvankelijk wilde ik wafelplaat gebruiken als trottoir, maar ik bedacht dat hout misschien  wat meer passend is. Van hetzelfde Auhagen plaat heb ik stroken gesneden en in een soort wildverband samengevoegd. Omdat het rijdek nog in de verf moet, zitten de zijkanten van de brug er nog los tegenaan.
Ooit heb ik (extreem voordelig) Station Baden-Baden op de kop getikt. Niet dat ik dat station ooit een plek zou geven, maar veel onderdelen zijn wel erg bruikbaar voor mijn bruggenhoofden.


Daar ben ik dus maar vast mee begonnen.


Dit is dus het deel waar de brug In gesloten toestand op rust.


Misschien best wel jammer van het station maar dat Duitse stijltje past echt niet in mijn Nederlandse scenery. Ik moet oppassen dat ik niet teveel versierselen ga gebruiken, anders wordt het tóch nog een Duits bruggenhoofd.


Onder het wegdek zitten magneetstrips voor het FCS-wegverkeer.


Voor het binnenwerk gebruik ik de stokken die aan vuurpijlen vastzitten. Eens per jaar komen die gratis en voor niks uit de lucht vallen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing