Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:25:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 21:12:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Sander Fondse
Vandaag
om 21:11:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:04:03
Veevervoer ss/ ns
door
hervé
Vandaag
om 21:03:55
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 20:59:59
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:37:40
loc rijdt niet met multimaus.
door
Ronald69
Vandaag
om 20:34:43
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 20:09:45
No Poirot needed.
door
defender
Vandaag
om 19:58:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC
door
Ben
Vandaag
om 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:29:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 18:12:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 17:52:29
Roco 2025
door
hmmglaser
Vandaag
om 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Josephes
Vandaag
om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte
door
wob
Vandaag
om 16:45:11
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:53:09
RTM in 0m
door
Sven
Vandaag
om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Martin Welberg
Vandaag
om 15:36:13
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
1795
Vandaag
om 14:36:25
Albert Modell 2025
door
Maarten.T
Vandaag
om 13:43:54
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 12:14:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Bouw van een rolbasculebrug
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van een rolbasculebrug (gelezen 4234 keer)
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Bouw van een rolbasculebrug
«
Gepost op:
15 March 2015, 17:49:59 »
Foto: Wikipedia
De Scherzerbrug of wiegbrug is een basculebrug waarbij het vaste draaipunt is vervangen door een kwart cirkelsegment, die over een rolbaan loopt. Voordeel van de rolbasculebrug is dat deze sneller en verder open kan dan de overige typen basculebrug. De Amerikaan William Scherzer kreeg in 1894 patent op dit brugtype.
Leek me al een tijd leuk om deze brug te bouwen. Gelukkig is dit type brug in het verleden door verschillende fabrikanten uitgebracht en via Marktplaats heb ik er eentje weten te scoren.
Het bouwpakket heeft niet zo heel erg veel om het lijf: het is een enkelsporige brug en er zit een aandrijving bij met een tandwielkastje.
Dat grote wiel moet via een soort heveltje de brug open rollen.
Er is alleen één klein dingetje: ik wil er geen enkelsporige brug van maken maar een brug voor het wegverkeer met twee rijbanen en die twee rijbanen worden bereden met Faller Car System.
Toevallig had ik al een bruggenhoofd gemaakt voor een statische brug, maar deze brug vind ik mooier.
Aan de linkerzijde het bestaande bruggenhoofd en rechts de breedte van de spoorbrug. Voordat die spoorbrug twee rijstroken kan bevatten, moet-ie dus een stuk breder worden.
Ik ben dus maar eens begonnen met het doorzagen van de brugdelen.
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Re: Bouw van een rolbasculebrug
«
Reactie #1 Gepost op:
17 March 2015, 22:05:06 »
Nog één kleine update:
Als ik twee rijstroken wil maken én nog een beetje ruimte voor de voetgangers, dan moet de brug heel wat breder worden. Het bruggenhoofd dat ik al had is eigenlijk wat te smal, dus die zal ik opnieuw moeten maken, maar dan nog wat breder... veel breder.
Enfin, de brug heb ik over de volle lengte doorgezaagd. Onder het rijdek zitten twee stroken magneetband. En omdat de onderkant ook in het zicht komt als de brug openstaat, heb ik er een plaat styreen overheen geplakt.
Het rijdek zijn (houten)platen van Auhagen.
Beetje voor de beeldvorming de zijkanten er even tegenaan gezet. Volgens mij kloppen de verhoudingen van de brug (lengte vs. breedte) wel een beetje.
De onderkant begint ook aardig op te schieten.
Voorlopig laat ik het hier even bij.
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
Eric B
Offline
Berichten: 7606
NS tijdperk II(c)/III
Re: Bouw van een rolbasculebrug
«
Reactie #2 Gepost op:
17 March 2015, 22:16:19 »
Ik krijg hier een "Pegasus" gevoel bij
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Wim Corduwener
Enschede (import)
Offline
Berichten: 491
Re: Bouw van een rolbasculebrug
«
Reactie #3 Gepost op:
17 March 2015, 23:53:19 »
Ja, de Bénouville-brug werkt volgens hetzelfde pricipe, maar heeft wel wat meer historie dan mijn exemplaar.
Bron: Wikipedia
Inmiddels alweer een update:
Aanvankelijk wilde ik wafelplaat gebruiken als trottoir, maar ik bedacht dat hout misschien wat meer passend is. Van hetzelfde Auhagen plaat heb ik stroken gesneden en in een soort wildverband samengevoegd. Omdat het rijdek nog in de verf moet, zitten de zijkanten van de brug er nog los tegenaan.
Ooit heb ik (extreem voordelig) Station Baden-Baden op de kop getikt. Niet dat ik dat station ooit een plek zou geven, maar veel onderdelen zijn wel erg bruikbaar voor mijn bruggenhoofden.
Daar ben ik dus maar vast mee begonnen.
Dit is dus het deel waar de brug In gesloten toestand op rust.
Misschien best wel jammer van het station maar dat Duitse stijltje past echt niet in mijn Nederlandse scenery. Ik moet oppassen dat ik niet teveel versierselen ga gebruiken, anders wordt het tóch nog een Duits bruggenhoofd.
Onder het wegdek zitten magneetstrips voor het FCS-wegverkeer.
Voor het binnenwerk gebruik ik de stokken die aan vuurpijlen vastzitten. Eens per jaar komen die gratis en voor niks uit de lucht vallen.
Gelogd
Trefwoorden:
Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Bouw van een rolbasculebrug