Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
Vandaag om 17:55:09
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11

Auteur Topic: H0 baanplan "Noord-Holland" 1981  (gelezen 12191 keer)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
H0 baanplan "Noord-Holland" 1981
« Gepost op: 15 March 2015, 17:19:40 »
Al maanden zit ik te piekeren over een baanplan alvorens het hier te delen. Vandaag toch maar eens laten zien wat ik steeds in mijn hoofd had. De ruimte die ik heb (is niet veel) is 288cm x 200cm in een L vorm en de baan speelt zich (in principe) af in 1981 en krijgt wat Noord-Hollandse elementen, maar wordt wel fantasie. Een aardige uitdaging dus aangezien ik het plan aan de volgende "moet voldoen":

- Niet te druk qua sporen, zodat er wat  ruimte overblijft voor wat (landelijke) scenery.
- Station met twee sporen waar een loc met 4 ICR rijtuigen moet kunnen staan.
- De enige trein die buiten het jaartal valt (Artitec DDM-1 met 5 bakken) moet er ook kunnen staat, zodat ik daar ook af en toe mee kan rijden.
- Schaduwstation, zodat materieel daar netjes kan staan (ben heel benieuwd naar de Plan U en Mat '54 welke dit jaar gaan komen).
- Rangeren met VAM trein (ben al een tijdje bezig met het VAM station van Zandvoort).

Hieronder het baanplan. Het VAM station bevind zich rechtsonder bij de helix. Het spoor wil ik eigenlijk na de bocht al laten dalen zodat, wanneer het verdwijnt onder het in de dijk waar het VAM station tegenaan staat het voor het einde van de dijk al onder te bovenplaat is. Het station vind ik nog wat star/recht, maar weet even niet hoe ik dat anders kan doen. Het koelhuis is namelijk een half model en gekromde perrons lijken me lastig om te maken. Ik denk aan die van sleutelspoor.

De loods in het midden is de bakstenenloods van Artitec. Deze wil ik nog gaan aanschaffen, maar ik heb hier nog geen plek voor bedacht. Dus als iemand een idee heeft? Eerder had ik het halfmodel van deze loods, maar die heeft een badje thinner niet overleefd  ::)

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Re: H0 baanplan "Noord-Holland" 1981
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2015, 17:27:25 »
Ziet er leuk uit. Ik zou bij het station aan de linkerzijde nog wel een overloopwissel plaatsen. Geef je net wat meer speel mogelijkheden.
Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2015, 18:34:45 »
Hoi Joran,

Op je rechterkant van het plan is het sporenplan niet echt star, dus als tegenwicht mag het station gedeelte best wel lekker strak zou ik zeggen qua sporen. Niets mis mee.
In onderstaande tekening de plek waar ik de loods zou plaatsen. Tegenover het station. Het spoortje rechts er van heb ik wat langer gemaakt, kun je gebruiken als losstraat.
Verder de overloopwissel van Noordpool er in getekend.

Zo iets?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Mark Lin

• Offline Offline
  • De trein laat heel wat sporen na.
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2015, 21:56:36 »
Hoi Joran,

Je hebt onder meer in jouw topic verrmeld: - Schaduwstation, zodat materieel daar netjes kan staan (ben heel benieuwd naar de Plan U en Mat '54 welke dit jaar gaan komen).

Door welk merk wordt er dit jaar Mat '54 uitgebracht?
En in welke uitvoering/kleurstelling?
Betreft dat een tweetje of een viertje?

Mat vriendelijke groet, Mark
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2015, 22:46:02 »
@Noordpool, WFR: Dat omloopwissel had ik niet getekend, omdat daar het perron moest komen. Ik vond in Anyrail de sporen al ver uit elkaar liggen, maar kennelijk moest dat nog verder voor een perron. het perron is nu 7cm. De afstand perron hart spoor is 24mm. Over de loods ga ik nog een nachtje slapen  ;D

@Marklin: ExactTrain heeft het aangekondigd. Over uitvoeringen is volgens mij nog niet zoveel bekend, behalve dat het een viertje moet worden. Zie: http://www.exacttrain.eu/index.php/nl/neuheiten-2015-exacttrain

Ik heb dus weer even zitten tekenen. Het is gelukkig wel redelijk rustig gebleven. Zit ik alleen nog met die bocht in het perron. Is even puzzelen hoe we dat gaan doen :) Aan de andere kant, genoeg andere zijn me voor gegaan.

- Korte treinstellen, tot 3 bakken, kunnen langs spoor 1.
- Langere treinen langs spoor 2. In het geval van kop maken wordt de loc los gekoppeld en komt van het opstelspoor rechts loc 2 aanrijden om aan te koppelen. Als de trein vertrokken is. Dan rijdt loc 1 naar het opstelspoor.
- De VAM trein (NS 2400 met 3 wagons) kan langs spoor 2 of 3 aankomen. Achteruit naar het VAM station. En op de terug weg omlopen, om naar het schaduwstation te rijden.
« Laatst bewerkt op: 16 March 2015, 07:36:48 door Joran »

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2015, 00:14:46 »
Juist aan de voorkant heb je ruimte voor de ATT loods, die is nog behoorlijk in omvang.

Een andere optie is idd rechts, of je koelhuis naar rechts en je loods op de plek daarvan.

Als je nog de straatkant wilt uitbeelden ben je aardig wat ruimte kwijt.

Zet grote gebouwen niet te dicht opelkaar.

Verder mooi plan (y).
« Laatst bewerkt op: 16 March 2015, 00:17:34 door KoenF. »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2015, 10:24:33 »
Hij is zeker behoorlijk groot 27x11 als ik me niet vergis. Eerst had ik het half model, maar dan zit je weer dat je die ergens aan de achterkant kwijt 'moet'. Met het hele model kan je aan de ene kant een spoortje leggen, en aan de andere kant ruimte voor vrachtauto's/bestelauto's. De volgende plekken zijn een optie:

- Onder de engelsmannen. Bereikbaar via een wissel vanaf spoor 1 op het station.
- Rechtboven. Bereikbaar via het opstelspoor.
- Bij het VAM station in de buurt.

Het station is overigens niet zo heel groot. Het is station Elsloo van Artitec. Maar wil bij het station wat ruimte houden voor twee of drie landelijke woningen met wat groen. Heb niet voor niets de cursus bij Martin gevolgd laatst  (y)

Corné81

• Offline Offline
  • DCC 1:87 NS (1996)
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2015, 12:39:10 »
Ziet er leuk uit , ga je volgen zelf ben ik ook nog bezig met m'n baan plan van 4,20 x 3,50 m ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.

Die Exacttrain mat 54 gaat trouwens een groene worden met 2punts verlichting nrs 767 en 770 (staat bij preis )
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2015, 13:32:00 »
Ik begon eerst met veel meer sporen, maar minder is toch wel meer (vind ik). het wordt alleen nog even puzzelen en uitrekenen met het klimspiraal of ik uitkom met een stijgingspercentage van 3% (liefst nog wat minder).

Ah jammer van de Mat '54. Hoewel een groene wel heel tof is, valt het buiten mijn scope. Hopelijk volgt er binnen afzienbare tijd een gele (in stoptrein of IC uitvoering, dat maakt me weinig uit). Het is ook niet erg als het een tijdje duurt. Er "moet" ook nog een Roco 1200 komen voor de InterCity en de eerder genoemde Plan U.

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #9 Gepost op: 16 March 2015, 22:12:46 »
Ipv klimspiraal kun je ook ongeveer 1,20 mtr besteden aan een fiddleyard/opstelterrein.
Dan krijg je op de ander twee/drie modules meer ruimte voor scenery.

Als je met de schaalmodellen(Att of iets soortgelijks) gaat rijden moet je wel rekening houden met een ruime boogstraal voor goede loop.

Kijk voor voorbeeld naar de bouw van Marienberg van Karst Drenth.
Dan kun je een zien wat de bouwmaten worden voor die genoemde modellen.

« Laatst bewerkt op: 16 March 2015, 22:20:10 door KoenF. »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2015, 23:47:30 »
Tussendoor allerlei andere projecten gehad, maar het baanplan bleef me bezig houden. Het heeft heel wat hoofdbrekens gekost. Gedacht aan helixen, schaduwstations maar kwam steeds in de knoop met de beschikbare ruimte. Vorige week had ik ineens een heldere ingeving. Drie modules met een fiddleyard, die makkelijk is op te bergen. Dit vereenvoudigd het geheel aanzienlijk vergeleken met wat ik eerder bedacht had.

De naam van mijn station wordt Rekerdam. Een fictieve naam, vernoemd naar rivier de Rekere welke lang geleden de grens betekende tussen Kennemerland en West-Friesland. Het station is Elsloo van Artitec die ik vorig jaar via Marktplaats op de kop heb getikt. Een stationstype dat vroeger veel voorkwam langs Staatslijn K. Voor het tijdperk beperk ik mij tot mijn geboortejaar, 1981. Een tijdperk waarin het geel/grijs al aardig ingeburgerd was, maar groene Mat '46's, rode DE-2's, berlijnsblauwe locs en rijtuigen en bruine diesellocs er ook nog steeds waren. Afhankelijk van de nummers uiteraard. Soms een beperking bij de aanschaf, maar juist bedoelt om de aanschaf van modellen enigszins binnen de perken te houden.

Het baanplan biedt de mogelijkheid om getrokken treinen tot 4 rijtuigen te kunnen rijden. In mijn geval een 1100 of 1200 met 4 buurland ICR's (ik zoek nog een gelijkstroom 1500 :P). In deze vorm is het pas een eerste schets, maar schiet er maar vast op! Dit is getekend met Rocoline. De boog aan de rechterzijde is R6. De bouw zal niet heel snel gaan. Komende tijd ben ik druk met het slopen en verbouwen van de keuken in mijn huis. En tussendoor 'moet' ik ook nog op vakantie  :P

Het baanplan:

Station Rekerdam:

NS264

• Offline Offline
    • Midland
« Reactie #11 Gepost op: 07 December 2015, 08:31:13 »
Goedemorgen,

Ik ben zeer benieuwd Joran.

Die keerlussen nemen zoveel ruimte in beslag.
Omdat je nu met modules gaat werken benut je veel meer ruimte.

Stationsgebouw ziet er al natuurgetrouw uit :).

Succes.
Eagles

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #12 Gepost op: 07 December 2015, 08:40:40 »
Ze nemen inderdaad veel ruimte in beslag. En omdat ik dan R3 zou moeten gebruiken zit je ook met het gevaar dat je (toekomstige) treinen de helling niet kunnen nemen. Voordeel van de modules is ook nog dat bij een verhuizing de baan mee kan en kan worden uitgebreid (ervan uitgaande dat ik eerder groter dan kleiner ga wonen :)).

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 December 2015, 08:41:02 »
Heb je dat boek al gekocht dat recentelijk uitgekomen is over deze spoorlijn?

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #14 Gepost op: 07 December 2015, 08:45:30 »
Nee nog niet! Staat wel op mijn verlanglijst!