Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmania Nostalgia
door
g-j
Vandaag
om 16:37:38
Modelwensen 2026
door
IJmc
Vandaag
om 16:27:45
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw
door
NS264
Vandaag
om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI
door
Eric B
Vandaag
om 16:09:06
Ontraxs 2026
door
Eric B
Vandaag
om 16:02:21
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:00:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:41:31
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
Eric B
Vandaag
om 15:33:23
Bahnstrecke 5867
door
gdh
Vandaag
om 15:30:26
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 15:30:15
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Frank 123
Vandaag
om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2
door
Eric B
Vandaag
om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
NS264
Vandaag
om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0
door
mikeya
Vandaag
om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 13:44:21
Goede wensen voor 2026
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Bierwagen
Vandaag
om 12:49:03
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950
door
Met een sik
Vandaag
om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
Vandaag
om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:48:10
Layne, Somewhere South.
door
Reeks77
Vandaag
om 10:15:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Pauldg
Vandaag
om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
Vandaag
om 02:45:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Helling naar beneden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Helling naar beneden (gelezen 2089 keer)
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Helling naar beneden
«
Gepost op:
14 March 2015, 15:21:07 »
Bij een oplopende helling lezen we allemaal dat deze het liefst niet meer dan 3% dient te bedragen. Prima, zal ik ook toepassen.
Maar hoe zit het dan met het winnen van een 'laagte' / 'lager niveau'? Het lijkt me overbodig dan namelijk om de 3%-regel toe te passen, aangezien de lokomotief naar beneden rijdt met zijn diverse rijtuigen als last, en dus door de zwaartekracht alleen maar voordelen ervaart.
Op die manier kun je toch snel en over een korter stuk baantraject een lager niveau bereiken over een korter stuk?!
Welk percentage passen jullie toe naar beneden!
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1468
Re: Helling naar beneden
«
Reactie #1 Gepost op:
14 March 2015, 15:23:42 »
Ook max 3%; ik maakte er geen achtbaan van.
Groet, Karel.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
Mark D.
Offline
Berichten: 1234
Re: Helling naar beneden
«
Reactie #2 Gepost op:
14 March 2015, 17:28:56 »
niet meer dan 6 graden naar beneden
Gelogd
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.
https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8
Erwinmk
Offline
Berichten: 395
Re: Helling naar beneden
«
Reactie #3 Gepost op:
15 March 2015, 12:57:02 »
Zeker niet de bedoeling om er een achtbaan van te maken
, maar met een klein beetje extra hellingsgraad naar beneden win je toch wel extra ruimte in het schaduwstation om 'snel' opstelsporen te leggen. En vanaf daar dan rustig met 3% weer omhoog te gaan, terug naar niveau 0, de open baan.
Gelogd
keesv1
Offline
Berichten: 122
Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Helling naar beneden
«
Reactie #4 Gepost op:
15 March 2015, 14:28:07 »
Als je bij de afrit een steilere hoek neemt ben je wel verplicht dan deze
altijd
als afrit te gebruiken. Bij 6 graden (= 6,7%) wordt een oprit erg moeilijk. Het voordeel is wel dat je afrit 2,5x korter kan worden. Ook in overweging moet worden genomen of er nog wel een snelheidshandhaving kan plaatsvinden en de treinen niet naar beneden roetsjen.
Gr,
Kees
Gelogd
H0 IB Basic, I train, Sprog 2, Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re: Helling naar beneden
«
Reactie #5 Gepost op:
15 March 2015, 16:41:54 »
Houdt er ook even rekening mee dat je wagons aardig kunnen gaan drukken.
Dus even goed testen met je langste trein en lichtste wagons, of deze niet uit het spoor worden gedrukt.
Tinus.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Helling naar beneden