Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 11:52:54
Bietschtalbrücke h0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:46:22
IiTrain akties op tijd aanmaken. door Hasenwald
Vandaag om 11:45:15
verlichting op mijn draaischijf zeten door rjr
Vandaag om 11:33:44
Project X...... door MathynK
Vandaag om 11:29:45
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:23:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 10:25:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 09:37:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 07:50:22
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:56:46
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
  

Auteur Topic: Helling naar beneden  (gelezen 2039 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Helling naar beneden
« Gepost op: 14 March 2015, 15:21:07 »
Bij een oplopende helling lezen we allemaal dat deze het liefst niet meer dan 3% dient te bedragen. Prima, zal ik ook toepassen.

Maar hoe zit het dan met het winnen van een 'laagte' / 'lager niveau'? Het lijkt me overbodig dan namelijk om de 3%-regel toe te passen, aangezien de lokomotief naar beneden rijdt met zijn diverse rijtuigen als last, en dus door de zwaartekracht alleen maar voordelen ervaart.

Op die manier kun je toch snel en over een korter stuk baantraject een lager niveau bereiken over een korter stuk?!

Welk percentage passen jullie toe naar beneden!

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Helling naar beneden
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2015, 15:23:42 »
Ook max 3%; ik maakte er geen achtbaan van.

Groet, Karel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
Re: Helling naar beneden
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2015, 17:28:56 »
niet meer dan 6 graden naar beneden

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Helling naar beneden
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2015, 12:57:02 »
Zeker niet de bedoeling om er een achtbaan van te maken  ;D , maar met een klein beetje extra hellingsgraad naar beneden win je toch wel extra ruimte in het schaduwstation om 'snel' opstelsporen te leggen. En vanaf daar dan rustig met 3% weer omhoog te gaan, terug naar niveau 0, de open baan.

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Helling naar beneden
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2015, 14:28:07 »
Als je bij de afrit een steilere hoek neemt ben je wel verplicht dan deze altijd als afrit te gebruiken. Bij 6 graden (= 6,7%) wordt een oprit erg moeilijk. Het voordeel is wel dat je afrit 2,5x korter kan worden. Ook in overweging moet worden genomen of er nog wel een snelheidshandhaving kan plaatsvinden en de treinen niet naar beneden roetsjen.
Gr,
Kees
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Helling naar beneden
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2015, 16:41:54 »
Houdt er ook even rekening mee dat je wagons aardig kunnen gaan drukken.
Dus even goed testen met je langste trein en lichtste wagons, of deze niet uit het spoor worden gedrukt.

Tinus.