Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door mikeya
Vandaag om 14:18:06
Ontraxs 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 14:10:13
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:07:55
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38

Auteur Topic: Een nieuw begin! Paar kleine vragen  (gelezen 3727 keer)

DeventerEagle

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Een nieuw begin! Paar kleine vragen
« Gepost op: 10 March 2015, 21:16:25 »
Hallo iedereen,

Samen met mijn vader heb ik een doos met grotendeels Fleischmann spul die 10 jaar op zolder heeft gelegen weer naar voren gehaald. We willen graag een baan maken met grotendeels gebruik te maken van deze oude set met rails. We hebben al wat informatie ingewonnen en willen de locomotieven digitaal gaan aansturen met de spullen die bij een digitale starterset van Roco zit. Het plan is om de wissels analoog te blijven aansturen. Dit om kosten te besparen, maar ook omdat ons dit leuk lijkt zelf te blijven doen.

Wat willen we?
-H0 baan maken met de oude rails van Fleischmann en Roco(flex) die perfect op elkaar passen. We maken gebruik van oude FM wissels. De baan zal ongeveer 3 - 3,5 meter breed zijn en 1 a 1,5 meter aan de zijkanten.
-2 banen die op de meeste plekken naast elkaar liggen. De bovenste baan gaat via een langzame stijging (max 3%?) naar het 2e niveau en vervolgens weer naar het lage niveau. Op het 2e niveau via 2 wissels een extra baan die over de lengte van niveau 2 van de buitenste baan afgaat en aan de andere kant er weer op gaat.
-Op het lage niveau via meerdere wissels een leuk rangeer/stationsterrein maken.
-Thema? Wilde westen (+- 1875 t/m 1910). De rails op het verhoogde gedeelte zal door wat bergen/tunnels moeten gaan
-Treinen digitaal, wissels analoog

Ik heb een paar kleine vragen waar ik niet echt een goed antwoord op heb kunnen vinden.

1) Zoals het nu lijkt volgens onze tekening gaan we 10 wissels nodig hebben, 8 op het stations/rangeerterrein en 2 op niveau 2. Kunnen deze allemaal werken met 1 oude Fleischmann transformator (6735) en natuurlijk 10 losse wisselschakelaars? Of moet dit nog weer onder verdeeld worden in meerdere transformatoren?

2)Ik ben geen elektriciteit expert, maar kunnen er storingen optreden omdat de 2 banen met veel wissels met elkaar verbonden zijn en daarnaast de digitale centrale voor de treinen?

3)Voorzien jullie voor onze digitale/analoge combinatieplan nog andere problemen, moeten we nog op specifieke dingen letten?

Hopelijk heb ik een beetje een goed beeld kunnen schetsen. Dit is mijn eerste post op dit forum en hoop dat jullie het voor ons wat kunnen verduidelijken. Alvast bedankt voor de moeite. ;D

Mvg,

Michael

henk

• Offline Offline
Re: Een nieuw begin! Paar kleine vragen
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2015, 21:35:44 »
1. Eén trafo voor de wissels is genoeg. Je schakelt immers maar één wissel tegelijk.
2/3 geen bijzondere problemen. Zorg ervoor dat de baan op meerdere punten met de digitale  centrale is verbonden. Vaak leggen mensen een soort ringleiding onder de baan en verbinden de baan dan op meerdere punten met die leiding. Iedere twee meter of zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DeventerEagle

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2015, 21:54:27 »
Hoi Henk,

Bedankt voor je reactie. Ik ben al erg blij dat één trafo voldoende is voor de wissels. Ik zal gaan uitzoeken hoe die ringleiding werkt en dit gaan toepassen. Bedankt voor de tip.

Stel, stel dat we ook wissels digitaal willen aansturen, is dan de aankoop van één wisseldecoder voldoende voor 10 wissels? En deze weer aansluiten op de digitale centrale?

Dan heb ik even voldoende informatie om mijn keuze af te wegen. Wellicht dat digitaal wissels aansturen dan qua prijs niet eens zoveel scheelt. We hebben namelijk nog wel iets van 7 wisselschakelaars nodig anders.

Nogmaals bedankt.

Gr. Michael

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2015, 22:04:20 »
Met wisseldecoders werkt het anders. Die heb je per wissel, maar ook voor vier, zes of acht wissels. Vreselijk duur hoeven die niet meer te zijn. Digikeijs verkoopt tegenwoordig een decoder voor 30 euro zoiets, waarmee je 8 wissels kan bedienen. Wel even goed instellen. Eén trafo blijft genoeg.
De vraag is waarom je dat zou doen. Zonder beeldscherm waarop je een sjabloon kan afbeelden, is daar weinig handigs aan. Dan wordt het digitaal bedienen van de wissels een hoop gepruts met onduidelijke knopjes. Is analoog schakelen met drukknoppen eigenlijk handiger vind ik.
Welke digitale centrale had je in gedachten?

Verder staat er een hoop info in de encyclopedie, zie knop bijna linksboven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #4 Gepost op: 11 March 2015, 12:31:45 »
Overigens als ik je verhaal zo lees, zou ik eens kijken of er een lus (keerlus) in je baanplan zit. M.a.w. als je links van je emplacement vertrekt, kom je dan altijd (via alle mogelijke routes) rechts weer terug? Zo ja, vergeet dan de opmerking.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2015, 22:36:22 »
Beste Michael,

Zoals de eerdere reacties al melden is 1 trafo voldoende. De baan zelf heeft zijn eigen trafo die verbonden is met een kastje (heet bij Roco een amplifier) die het digitale signaal naar de rails stuurt na een commando van de centrale (digitale regelaar). Hierdoor wordt je oude trafo alleen maar voor de wisselaansturing gebruikt en ik denk dat je er dan zelf nog andere elektrische accessoires op aan kan sluiten (denkend aan verlichting etc), niet teveel natuurlijk maar als je leds gebruikt kom je een heel eind. En anders kan je zo weer op een beurs een extra trafo erbij halen voor een appel en een ei. Met wisselschakelaars bedoel je denk ik de analoge bediening? Want ook die kun je voor weinig geld krijgen op een beurs.

Voor vraag 2 zou het wellicht handig zijn indien je een baanplan hebt dit te posten, en zoals Gerard al melde op eventuele keerlussen letten. Voor de rest de bedrading evenredig aan elkaar aansluiten (op de 2 banen naast elkaar). En een ringleiding maken maar dat is ook al genoemd.

Tot slot begrijp ik dat je uit de oude set al locomotieven hebt welke je digitaal wilt aansturen? In dat geval is het ook handig om uit te zoeken of deze al een stekker hebben waar je zo een decoder in kan zetten of dat het echt helemaal omgebouwd moet worden. Als je geen oude locs hebt of gaat gebruiken hoef je hier niet op te letten. Het tegenwoordige spul is of al uitgerust met een stekker of al digitaal voorbereid. Succes!

M.v.g. Stefan

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 March 2015, 23:36:17 »
Om echt goed te kunnen helpen is het denk ik verstandig om hier een schets van het sporenplan te posten.
Dan kunnen we eens kijken of er een keerlus in zit en daarvoor een oplossing aandragen.
Ook krijg ik de indruk dat je op zoek wil naar de bekende groene Fleischmann wisselschakelkastjes.
Daar zou ik zelf niet zo snel voor kiezen omdat losse schakelaars veel goedkoper zijn en je kan dan een soort
schakelpaneel maken wat in overeenstemming is met je sporenplan en dan de schakelaars precies bij de wissels plaatsen.
Kijk hier maar eens wat ik ongeveer bedoel:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bouwbeschrijving_schakeltableau
Groet, Ronald.

DeventerEagle

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 March 2015, 10:15:57 »
Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er al uit om de wissels gewoon analoog te blijven aansturen en de locs dan digitaal. Ik heb nog geen digitale locomotief, maar die zit bij de startersset van Roco. Dan kunnen we altijd nog uitbreiden. De locomotieven die ik nu heb, passen niet bij het thema die we in gedachte hebben dus daar geen we geen geld aan uitgeven om die te laten ombouwen.

Wat betreft de keerlus.... Die heb ik nog niet zie ik. Via wissels kun je natuurlijk wel alle kanten op, maar neem aan dat jullie bedoelen dat hij dan ook echt met de voorkant de goede kant op gaat. Daar ga ik nog even over nadenken.

Is een schets op een a4tje van mijn baanplan voldoende? Dan kan ik die vanavond even posten.

Gr. Michael.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 March 2015, 10:49:43 »
Een schets op papier even met je telefoon fotograferen en hier plaatsen is meer dan genoeg. Zoals ik je verhaal lees heb jij een zogenaamde "hondebot" als  basis voor je baanplan. Hierin zitten twee keerlussen als je het station in het midden plaatst, zoals jij begrijp ik ook hebt.
Dus ben ik benieuwd naar je schets.

Groet,

Gerard van der Sel.

DeventerEagle

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 March 2015, 12:25:56 »
Hoi Gerard,

Er zitten wel wat hondebot vormen in, maar waarschijnlijk niet zoals jij bedoelt. Ik heb geprobeerd om 2 keerlussen er in te tekenen. Ik zal het vanavond even uploaden en ontvang dan graag wat feedback.

Tot zover heb ik al heel wat aan jullie tips.

Gr. Michael

DeventerEagle

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 March 2015, 12:50:57 »
Ik heb toch even tijd gevonden om mijn schets te uploaden. Let in ieder geval maar niet op mijn paintkwaliteiten. Daarnaast begrijp ik ook dat mijn bochten nog niet overeen zullen komen met de werkelijkheid, maar het zou er ongeveer zou uit moeten zien.

Ik twijfel nog wel een beetje over mijn keerlussen..

Groen is niveau 1 (laag)
Oranje is de stijging van de bovenste baan (max 3%)
Rood is niveau 2.
De zwarte lijn laat zien waar ik ongeveer de verhogingen wil laten lopen. Groene lijnen onder de heuvels zullen dus tunnels worden. Deze loopt nog niet helemaal goed zie ik. De bovenste groene lijn (tussen de rode lijnen in) wil ik buiten de berg laten lopen.

Ik hoor graag van jullie!

zweistein

• NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 March 2015, 13:09:05 »
In het groene gedeelte zie ik 2 keerlussen, daar zal je wat mee moeten doen.
Groeten, Ronald.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 March 2015, 13:09:41 »
Je hebt geen lussen waar ik het verwachte, maar je hebt twee lussen ergens anders  ;D
Zie de blauwe cirkel:

(Je hebt het nog niet vermeld, maar ik ga ervan uit dat je twee rail rijdt. Rij je drierail, Marklin, dan heb je geen last van keerlussen).

Groet,

Gerard van der Sel.

DeventerEagle

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 March 2015, 13:18:37 »
Klopt, ik rijd 2 rail inderdaad. Die 2 lussen in het midden heb ik er bijgetekend op verzoeke hehe:)
Ziet dit er volgens jullie als een plausibele baan uit, want dan ga ik het denk ik zo laten?

DeventerEagle

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 March 2015, 13:35:43 »
Ooh, volgens wij heb ik het verkeerd begrepen..

Ik had geen keerlussen in mijn schets, maar ik begreep dat dat juist wel moest uit je reactie. Verkeerd gelezen en daarom erbij gezet, als ik die er gewoon uithaal en vervang door een normale niet kerende baan dan komt het goed?

Gr. Michael.