Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit  (gelezen 29090 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #105 Gepost op: 17 March 2015, 19:56:14 »
Ik snap dat ook machinisten verwachtingspatronen kunnen/zullen ontwikkelen.
Dat dat in combinatie met slecht zichtbare seinen, tot risico's kan leiden, snap ik ook.
Maar zover ik kan beoordelen is het bewuste sein goed zichtbaar, ook van afstand.
Zelfs met een verwachtingspatroon dat na het standaardvertrek op geel altijd groen volgt, rij je toch niet honderden meters op een stoptonend sein af in de verwachting dat het wel uit de stand stop zal komen zonder dat het besef komt dat het deze keer misschien wel stoptonend blijft?

Kortom, ik ben benieuwd wat uit het onderzoek naar voren komt, want dit lijkt me wel sterk.

Huub

Sorry hoor, maar natuurlijk zijn er tal van redenen te bedenken waarom de mcn het sein miste....
Normaal gaat het sein altijd na geel op groen.....verwachtingspatroon
De trein was nog enkele honderden meters van het eindpunt. Misschien zat de machinist alvast zijn tas in te pakken, of ff te appen???? hij reed tenslotte met een sukkelgang en zoals gezegd, het sein gaat normaal altijd groen....

Uit eigen ervaring als chauffeur van een normale ot ook wel eens verrast door het stoplicht vlak voor mijn huis, dat Normaliter midden in de nacht ALTIJD groen gaat als je er bijna bent.....

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #106 Gepost op: 17 March 2015, 20:08:38 »
Even volgens de logica:

Het is een mens die een trein bestuurt. De mens maakt fouten en is daarmee feilbaar. Om eventuele schade(s) te beperken zijn er verkeersregels opgesteld, zodanig dat de kans op fouten worden geminimaliseerd.

Maatregelen ter voorkoming van fouten EN ook de hieruit ontstane schade(s):
1. Hou je aan de verkeersregels
2. Hou rekening met remweg; hoeveel meter remweg moet je hebben bij een snelheid van 40 km/uur?

Rekening houdend met de bovenstaande is er dan niet één fout, maar zijn er TWEE fouten gemaakt:
1. Door rood rijden --> schuld ligt dan bij machinist
2. De tegenligger staat verkeerd geparkeerd; nauwelijks remweg!

Probeer hier maar eens recht te breien........
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #107 Gepost op: 17 March 2015, 20:49:12 »
De truc is dat die remweg begint bij het gele sein wat vooraf gaat aan de rode, en niet pas bij de rode, je hoort immers ook vóór het rode sein stil te staan :)

En dat gele sein staat juist op (minstens) remwegafstand voor het rode sein, of anders wordt de remweg al door het sein daarvoor afgedwongen maar dat is hier niet van toepassing.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2015, 20:51:21 door Thom »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #108 Gepost op: 17 March 2015, 20:56:35 »
Sorry hoor, maar natuurlijk zijn er tal van redenen te bedenken waarom de mcn het sein miste....
Zeker, dat weerspreek ik ook niet. Maar dat het missen een resultaat is van een verwachtingspatroon, zou ik in dit geval vreemd vinden. Tenzij je langere tijd gewoon geen aandacht voot je werk hebt, maar dat lijkt me bij een machinist ook niet heel waarschijnlijk.
Even aangenomen dat het betreffende sein inderdaad vrij overzichtelijk is opgesteld spreek je over een geruime tijd dat het sein stoptonend blijft, terwijl dat niet gebruikelijk is. Dan wordt dat verwachtingspatroon echt wel doorbroken hoor.


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #109 Gepost op: 18 March 2015, 09:15:54 »
Juist voor dit soort zaken is ATB-VV bedacht.
De vraag is dan ook, waarom dat ene sein nou net geen ATB-VV heeft.
Bezuinigingsmaatregel?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #110 Gepost op: 18 March 2015, 10:01:31 »
2. De tegenligger staat verkeerd geparkeerd; nauwelijks remweg!
Probeer hier maar eens recht te breien........
Het ging hier niet om een tegenligger maar om een trein in dezelfde richting.
En fout parkeren  ??? ??? ??? Treintje stond niet vrij binnen het de seintjes.
Als mcn kan je vaak alleen maar gokken of je veilig binnen staat omdat niet overal mooie km-bordjes staan of dat je ook niet altijd op bepaalde sporen past qua lengte.
Maar daar is ook een treindienstleider voor die dat in de gaten dient te houden of je compleet binnen staat of niet.
Persoonlijk bel ik ook altijd even met de trdl om te vragen of die binnen staat als ik het zelf niet vertrouw.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #111 Gepost op: 18 March 2015, 11:13:53 »
Kan die het zien dan, of je helemaal binnen staat, en/of voorbij de vrijbalk (veilig) staat?
Hebben ze bezetmelders op de wissels..?

Gr, Bert

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #112 Gepost op: 18 March 2015, 11:23:03 »
Niet op de wissels specifiek, maar hij kan wel zien welke secties bezet blijven.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #113 Gepost op: 18 March 2015, 11:27:53 »
Maar, heel theoretisch: kan de laatste wagon nog vóór de vrijbalk staan (onveilig), terwijl het wissel dan al vrijgegeven wordt? En ik leg geen enkel verband met dit ongeluk met deze vraag...!

Gr, Bert

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #114 Gepost op: 18 March 2015, 11:28:27 »
 Inderdaad ,er zijn geen meld"lampjes "voor de wisselsecties.
 Maar de  bezette wissel blijft wel vergrendeld en mag dus niet om, omdat hij bezet is.
      Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #115 Gepost op: 18 March 2015, 16:30:34 »
Echt wel. Ieder wissel of een aantal wissels worden gewoon gedetecteerd en gesignaleerd.

Is een wisselsectie bezet kan het wissel (gelukkig) niet omgestuurd worden en geeft het een geel lijntje op het beeldscherm van de treindienstleider.

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #116 Gepost op: 18 March 2015, 21:40:42 »
Dus in het kort........ er zijn mogelijk twee zwarte pieten:

Treinmachinist en treindienstleider.

Maar.....ook al is de wissel vergrendeld, dan nog is hantering van een remweg best wel een handige optie; vooral als je in de buurt van het ongeval woont.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #117 Gepost op: 18 March 2015, 22:43:23 »
Gewoon het rapport van IL&T afwachten. Daar komt alles wat er gebeurt is in te staan. Daarnaast zullen er conclusies en aanbevelingen in het rapport staan.

Het heeft totaal geen zin om hier een pak speculaas open te trekken waardoor betrokkenen bij voorbaat als Zwarte Piet worden uitgemaakt. En Zwarte Piet, dat mag toch niet meer........

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #118 Gepost op: 18 March 2015, 22:55:16 »
Maar, heel theoretisch: kan de laatste wagon nog vóór de vrijbalk staan (onveilig), terwijl het wissel dan al vrijgegeven wordt? En ik leg geen enkel verband met dit ongeluk met deze vraag...!
Nee, eigenlijk kan dat niet - alleen zou de trein weer kunnen uitveren bij het lossen van de rem, maar dat praat je ook niet over meters. Was hier niet van toepassing want het wissel was niet omgezet.

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #119 Gepost op: 18 March 2015, 23:47:42 »
Gewoon het rapport van IL&T afwachten. Daar komt alles wat er gebeurt is in te staan. Daarnaast zullen er conclusies en aanbevelingen in het rapport staan.

Het heeft totaal geen zin om hier een pak speculaas open te trekken waardoor betrokkenen bij voorbaat als Zwarte Piet worden uitgemaakt. En Zwarte Piet, dat mag toch niet meer........

Andre

Ik ben het geheel roerend met je eens!

Dat gezwets over welles en nietes in de vorm van een kwebberig theekransje moet men overlaten aan het vrouwvolk.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen