Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)  (gelezen 6977 keer)

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2007, 19:19:19 »
Gelukt
Als je gaat meten aan de open machine lijkt dat alles OK is maar als je dan alles goed in elkaar zet en je meet weer dan blijkt er ineens dat er wel verbinding is met het chassis.  Dus alles moet bij deze lok geïsoleerd worden, niet alleen het motorhuis maar ook het lager en er zitten twee koperen busjes in die op de as drukken, ook die moeten geisoleerd worden want die raken het chassis. Ik heb de twee busjes er even uitgelaten want ik wilde eerst weten of hij rijdt. Ik zal nu eens nadenken over die twee busjes.
Ik moet verder nog opzoek naar een vervanger voor mijn isolatieband want dat vind ik toch wel erg dik en stug.

Bedankt allemaal, mijn NS1602 rijdt digitaal
Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2007, 19:28:03 »
Fijn dat 't werkt, toppie...

Bij alle 3 mijn 1600/1700 lok's heb ik zelf echter niets hoeven te isoleren van het chassis omdat (na meten uiteraard) dit wel kontakt maakt met motorhuis en het lager (via die busjes), maar niet met 1 van de motorpolen. Maar dit is misschien anders in de wat nieuwere modellen. Mijn jongste is denk ik bijna 2 jaar oud, en de oudste wat ouder.

Die busjes zijn er overigens volgens mij voor om ervoor te zorgen dat het asje en motor niet gaat 'zwabberen', omdat die verder niet echt vast is gezet. Het asje en de motor wordt op zijn plaats gehouden door die busjes.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2007, 19:49:07 »
Gelukt
Als je gaat meten aan de open machine lijkt dat alles OK is maar als je dan alles goed in elkaar zet en je meet weer dan blijkt er ineens dat er wel verbinding is met het chassis.  Dus alles moet bij deze lok geïsoleerd worden, niet alleen het motorhuis maar ook het lager en er zitten twee koperen busjes in die op de as drukken, ook die moeten geisoleerd worden want die raken het chassis. Ik heb de twee busjes er even uitgelaten want ik wilde eerst weten of hij rijdt. Ik zal nu eens nadenken over die twee busjes.
Ik moet verder nog opzoek naar een vervanger voor mijn isolatieband want dat vind ik toch wel erg dik en stug.

Bedankt allemaal, mijn NS1602 rijdt digitaal
Groetjes
Johan

Johan,
 Het komt misschen bikkelhard over, maar alles wat hier zegt is klikklare onzin.

Het eingste waar je voor moet zorgen is dat de koolborstel aansluitpunten nergens kontakt maken met de linker of rechter rail aansluitpunten. Dat is alles, verder hoeft er absoluut niets anders te worden geisoleerd. Verder is de kap van plastic dus deze kan nooit electrisch geleiden.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2007, 21:29:11 »
Na ombouw reed mijn trein met intervallen een fractie en stopte dan, tevens brandde het kortsluit lampje van de centrale. Na het geheel isoleren (lager en buisjes eruit) rijdt de trein correct. Ik zal nog eens precies meten wie nu de sluiting veroorzaakt maar ik denk beide. Mijn locs heb ik vorige maand gekocht.

@Wim, het resultaat van het isoleren van de koolborstel aansluitpunten komt op hetzelfde isoleerwerk neer.

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2007, 21:44:04 »
Een lager verwijderen lijkt me zowieso niet echt een goed idee.

Mogelijk heb je de brugjes naar de print niet goed terug gezet.
Aan 1 kant van het chassis zijn de inkepingen iets dieper, je moet er dus ook voor zorgen dat die brugjes goed geplaatst worden om geen kortsluiting te veroorzaken (door per ongeluk 1 brugje net andersom te plaatsen). Op de brugjes is 1 bevestigingsbusje iets hoger dan de andere, die hoge hoort in de inkeping ander.

Misschien heb je na verwijdering van lager en busjes, deze brugjes per ongeluk goed teruggezet.

Maar zoals ik al aangaf, de 3 loks die ik heb omgebouwd waren qua binnenwerk op de vliegwielen na identiek. Zojuist nog even gekeken naar een wat nieuwere die nog omgebouwd moet worden (3 maandjes oud), maar dit binnenwerk is ook hetzelfde.

Ik denk toch dat je iets anders over het hoofd gezien hebt (brugjes).

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 07 October 2007, 21:58:47 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #20 Gepost op: 07 October 2007, 23:07:25 »
Ik heb geen lager verwijderd hoor. Het lager zit aan het motorhuis vast en het aandrijfasje naar het vliegwiel en de worm loopt erdoor. De buitenzijde van dit (koperkleurig) lagertje raakt precies het chassis en zo is er dus verbinding tussen chassis, lager, as in het lager en de de rest van de motor. Ik heb hier provisorisch een papiertje tussen gelegd en was van het contact af.
Morgen ga ik alles eens rustig opnieuw bekijken en doormeten, en definitief maken. Dan kom ik er vanzelf achter of ik dingen fout gedaan heb.
Wat bedoel je met bruggetjes Dave, zijn dat de 4 "klemmetjes" die de print vastklemmen en die onder het chassis vastzitten en, twee aan twee, de rechter en linker rail spanning naar de print vervoeren?

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #21 Gepost op: 07 October 2007, 23:13:23 »
Dat lager staat absoluut niet inverbinding met de koolborstel aansluitpunten van het anker, dus wat je hier beschrijft is onzin.

Als daar wel een verbinding zou zijn, dan het de lok in analoge staat ook nooit gereden hebben.

Het frame van de motor en dus ook de motorlagers hebben helemaal geen electrische verbinding met de aanstuur spanning/stroom van de motor.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #22 Gepost op: 07 October 2007, 23:41:10 »
Na het geheel isoleren (lager en buisjes eruit) rijdt de trein correct.

Hier zei je toch echt, lager eruit... Dat leek me niet slim.

Maargoed, ik bedoel inderdaad die klemmetjes. Ze moeten allebei hetzelfde geplaatst worden op een bepaalde manier. Dit kun je herkennen aan de inkepingen onderin het chassis. De koperen strips naar boven vanaf de print zijn bevestigd met van die kleine busjes. Aan 1 zijde van dat printje is het busje iets hoger en aan de andere kant vrijwel plat. En juist die hogere kant moet in de diepere inkeping vallen en de lagere dus in de minder diepe inkeping.

Als je deze 2 bruggetjes niet hetzelfde plaatst op bovenstaande manier krijg je dan ook een kortsluiting.

En inderdaad wat ik al dacht en wat Wim ook bevestigd, denk ik niet dat jou kortsluiting door het frame van de motor, lager of busjes veroorzaakt wordt.

Als het met die brugjes niet helemaal duidelijk is, kan ik morgen evt. wel een foto-tje maken. Visualiseren is soms duidelijker dan verwoorden.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #23 Gepost op: 08 October 2007, 12:55:30 »
Hmmmm, de bruggetjes is duidelijk maar de opmerkingen over de motor en de kortsluiting geven veel stof tot nadenken.
Hieronder een foto van het motortje waar de koolborstels uit zijn.

Ik meet een doorverbinding tussen het asje en de op de foto verwijderde) koolborstel-aansluiting aan de fotozijde en niet aan de andere zijde. Ik meet ook  een doorverbinding tussen het asje en het huis. Ik heb de koolborstels verwijderd en nu meet ik nog steeds een doorverbinding tussen asje en huis. ???
Ik zie wel (zie cirkel) een glimmend stukje metaal bij de koolborstel opening wat ook doorloopt in de schacht van de koolborstelopening, dit stukje metaal zit niet aan de andere zijde.
Mijn vraag: Hoort deze doorverbinding tussen as en huis/koolborstel er te zijn of is er wat met de motor aan de hand?

Overigens alles gemonteerd en alles geisoleerd (met lager bedoelde ik die kleine koperen geleider om de as die aan het huis zit,  naast het vliegwiel) rijdt de trein wel digitaal maar de motor wordt wel redelijk warm bij het heen en weer rijden op mijn 1 meter rails.

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #24 Gepost op: 08 October 2007, 16:01:56 »
Wel even nameten of geen van de motorpolen kontakt maakt met het motorhuis. Ik heb namelijk een paar loks omgebouwd waarbij 1 van de motorpolen wel kontakt maakte met het motorhuis, maar volgens mij was dat niet bij de 1600/1700 series.

Dit was inderdaad bij een andere lok ook het geval bij mij. Echter kun je heel eenvoudig (en voorzichtig) het motorhuis los maken en dit plaatje verwijderen. Dat zou voldoende moeten zijn om je motorpolen te isoleren van het chassis, en kun je de rest gewoon intakt laten. Het gaat er puur om dat de motorpolen geisoleerd zijn van 1 van de railstaven (via chassis).

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #25 Gepost op: 08 October 2007, 16:11:52 »
Bedankt,
ik had nog niet de lef gehad om dit plaatje te gaan verwijderen maar deze aanmoediging is voldoende om de motor te gaan opereren. Want alles moeten isoleren is ook niet erg geslaagd.

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #26 Gepost op: 08 October 2007, 18:14:14 »
Ja Dave zoals je zei "en voorzichtig" . . . nou niet voldoende voorzichtig dus ik heb een draadje van één van de spoeltjes van een polen van de motor gemold en dat is einde motor.
Harde (en dure) leerschool dat ik niet voorzichtig genoeg kan zijn. Donderdag een nieuwe halen als die in voorraad is (of zouden er meer lomperikken zoals ik zijn).

Maar dit plaatje verwijderen is wel de oplossing want dan heb je inderdaad helemaal geen verbinding met het chassis meer op de twee aansluitpolen.

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #27 Gepost op: 08 October 2007, 18:29:58 »
Heb je er met een schroevendraaiertje/tang o.i.d. tussen lopen vroeten en uitgeschoten ofzo? :-|

Vindt het toch knap dat je juist een spoel beschadigd hebt, dan ben je i.i.g. zeker niet voorzichtig bezig geweest. Het motorhuis kun je gewoon tussen 2 vingers vrij eenvoudig los krijgen zonder gereedschap en zonder slopen van een spoel of andere dingen.

Maargoed, met dit soort klusjes kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #28 Gepost op: 08 October 2007, 19:38:53 »
Dave je mag niet meer raden, schroevendraaiertje inderdaad. Ik heb voorzichtig gewrikt en schoot toen uit en YES precies door een draadje heen.
Inderdaad niet voorzichtig genoeg maar met mijn vingers lukte dat niet, ik zal het met de nieuwe straks (als daar ook zo'n ding in zit) opnieuw proberen.


Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #29 Gepost op: 08 October 2007, 23:07:05 »
Johan, ik heb het gevoel of je de schroevendraaier tussen het plastic hebt willen duwen precies langs het 'rondje' van het plastic wat in het metalen huis valt. Als je dan duwt dan kan het wel eens fout aflopen.

Bij lastig te openen motoren met de hand, kun je evt. een schroevendraaiertje tussen de magneet van het huis en het plastic kapje zetten. Het schroevendraaiertje hoef je daar niet tussen te duwen, een draaibeweging in die opening is meer dan voldoende om hem open te wippen en het stukje metaal er uit te pakken als het met de hand niet lukt.

Maar doe het wel voorzichtig bij dit soort werkzaamheden en denk er over na waar je schroevendraaier heen kan gaan bij uitschieten. ;)

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.