Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 19:33:15
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:16
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:45:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
  

Auteur Topic: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)  (gelezen 7032 keer)

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Gepost op: 05 October 2007, 21:34:26 »
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van de Fleischmann 1602 of 1637 schaal N (zijn volgens mij dezelfde locs). De loc is niet digitaal voorbereid. Ik ben nieuwsgierig naar eventuele tips en trucs want dat kan het opblazen van een decoder voorkomen. Ik ga de loc ombouwen naar Selectrix en wel met een Müt/DHL100 decoder.
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2007, 21:41:19 »
Gewoon erin pluggen en rijden maar.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2007, 21:46:15 »
Gewoon erin pluggen en rijden maar.

Mijn 1600 serie lok's waren ook niet voorzien van NEM stekker en was niet bepaald inpluggen en rijden maar, inmiddels heb ik 2 1600 lok's en 1 1700 met succes voorzien van een decoder. Het grootste probleem is de ruimte onder de kap. Om dit op te lossen heb ik een stukje aan het uiteinde van de print verwijderd en een mm of 2 ruimte gemaakt (in de diepte) van het chassis zodat de decoder met bedrading goed past.

Als het lukt zal ik zometeen even kapje eraf wippen en een foto maken en posten, kun je zien hoe het zit. Ik heb wel de gloeilampjes verwijderd aangezien ik deze nog ga voorzien van omschakelbare front- en sluitverlichting (LED's).

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 05 October 2007, 22:03:01 door Dave van der Locht. Reden: Klein foutje in de tekst »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
« Laatst bewerkt op: 05 October 2007, 21:58:29 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2007, 23:13:43 »
Dave
bedankt, duidelijke foto's. Slimme oplossing om die print in tekorten, ga ik overnemen van je. En de motor, die heb je geisoleerd veronderstel ik?
Inderdaad een nette front- en sluit-verlichting erin maakt het wel beter. Zal ik proberen gelijk ruimte voor te laten.
Bedankt en groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #5 Gepost op: 05 October 2007, 23:55:23 »
Even nadenken, volgens mij was dat niet nodig aangezien de motorpolen niet direct kontakt maken met het chassis, wat dus geisoleerd dient te worden. Voor de zekerheid kun je dat uiteraard nameten. Ik meen me te herinneren dat ik wel een lok heb omgebouwd waar dit wel diende te gebeuren, maar volgens mij was dat niet de 1600 of 1700 serie. Maar dit kun je voor de voorzichtigheid gewoon even nameten.

Op de print dien je wel de aanwezige onderdelen te verwijderen en dan hou je ook 2 nette motorpolen over.

De 2 buitenste sporen (langs de rand van de print) worden gebruikt voor de baanspanning, 1 daarvan is verbonden met het chassis aan de onderkant via de print-houdertjes (2 stuks).

Alleen de print inkorten was voor mijn Lenz Gold en Silver Mini decoders niet voldoende, ik moest een klein beetje de diepte in frezen in het chassis (dremel klusje).

Verder zit de decoder vast op een stripje dubbelzijdige plakband.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 05 October 2007, 23:59:17 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #6 Gepost op: 06 October 2007, 10:08:05 »
Dompie,

prop jij er een DHL100 in? Dan moet ie volgens mij wel onder kap passen. Ik heb verschillende Fleischmann locs (allemaal zelfde ontwerp qua chassis-motor-print) van deze decoder voorzien, en dat ding is zo plat....past makkelijk. Maar "erin pluggen en rijden maar" is een zinloos advies, want dat werkt net even anders. Enfin, de foto's zijn duidelijk genoeg....maar waarschijnlijk past ie gewoon onder kap.

En kijk ook altijd even op www.1zu160.net en dan bij Digital en Einbaubeispiele. Krijg je allemaal van dit soort foto's van hoe anderen het hebben opgelost.

Succes d'rmee.



J

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #7 Gepost op: 06 October 2007, 10:22:16 »
Ja ik heb inderdaad net zitten kijken en passen en ik denk dat die DHL100 er precies tussen gaat passen en anders kan ik ook misschien nog de schroef en geleider van de koperstrip van de bovenleiding weghalen in de binnenkant van de kap.
het motorhuis maakt alvast contact met het chassis. Of de motorpolen contact maken heb ik nog niet nagemeten, maar isoleren is weinig werk (denk ik) en kan geen kwaad.

Bij 1zu160 kon ik deze loc niet vinden maar dat hindert niet want hier op BeneluxSpoor heb ik nu ook voldoende info om tot een goed resultaat te komen.

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #8 Gepost op: 06 October 2007, 12:33:11 »
Dave, je hebt me aan het denken gezet want ik isoleer het motorhuis als het kontakt met het chassis maakt maar jouw opmerking "aangezien de motorpolen niet direct kontakt maken met het chassis" zette mij aan het denken.
Is het correct dat het motorhuis eigenlijk best kontakt met het chassis mag maken maar dat de motorpolen niet in verbinding met het chassis mogen staan. Want het gaat inderdaad eigenlijk om het isoleren van de motor en niet het huis.
Nu is isoleren van het motorhuis niet zo'n probleem bij dit model maar de juiste kennis is veel belangrijker.

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #9 Gepost op: 06 October 2007, 12:48:59 »
Yup, en dat was de reden waarom ik het motorhuis zelf niet heb geisoleerd van het chassis. Wel even nameten of geen van de motorpolen kontakt maakt met het motorhuis. Ik heb namelijk een paar loks omgebouwd waarbij 1 van de motorpolen wel kontakt maakte met het motorhuis, maar volgens mij was dat niet bij de 1600/1700 series.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

ReesCees

  • Gast
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #10 Gepost op: 06 October 2007, 16:04:18 »
Idd Dave pas daar mee op (vaak ligt er één pool aan het chassis ondanks dat er vanaf de printplaat een "lipje" naar de motor loopt). Ben er al één keer ingestonken met een 290 in N van Fleischmann.

Trouwens mooi ingebouwd hoor, heel netjes.

Kees-Jan

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2007, 16:14:22 »
Klopt Kees-Jan, daarom meet ik dat ALTIJD goed na allemaal. Meten is weten, en ik ga ook niet onnodig dingen isoleren.

Dank je voor 't compliment, (helaas) wel wat moeten modificeren om een Lenz Gold mini eronder te krijgen, het is al een zeer kleine decoder en toch bleek er niet voldoende ruimte (incl. dubbelzijdig tapeje). Maar als er iets gemodificeerd dient te worden doe ik dat altijd zo netjes mogelijk ook voor een eventuele volgende eigenaar.

Ook de aansluitpunten heb ik bewust aan de voorkant van de lok geplaatst, daar is iets meer ruimte waar je de draden kwijt kunt e.d. ook als er straks front- en sluitverlichting ingebouwd wordt aan beide kanten.

Groetjes, Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

ReesCees

  • Gast
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #12 Gepost op: 06 October 2007, 17:31:26 »
Dave,

Is een Zimo 620 niet kleiner ( die bouw ik altijd in een N loc in).

Kees-Jan

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #13 Gepost op: 06 October 2007, 18:20:29 »
Zimo MX620 is 13,5 x 9 x 2,5 mm
Lenz Gold mini is 11 x 9 x 2,8 mm

Dus is de Lenz iets kleiner, maar wel 0,3mm dikker.

Zelf rijdt ik voornamelijk met Lenz decoders omdat mijn ervaringen daarmee erg goed zijn vergeleken met andere merken die ik geprobeerd heb en ze zijn lekker klein, ik zit er wel aan te twijfelen om ook eens een paar Zimo's in huis te halen om eens mee te testen. Daar hoor ik ook veel goede verhalen over en heb ze eigenlijk nog nooit gebruikt.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

ReesCees

  • Gast
Re: Digitaliseren Fleischmann 1602/1637 (N)
« Reactie #14 Gepost op: 06 October 2007, 18:33:02 »
Kijk dat ie dunner was wist ik niet. Het oppervlak is meestal zowel in de lengte als in de breedte geen probleem voor de zimo. Soms verstop ik de decoder in de ruimte tussen de draaistellen (onder de motor) maar meestal is er genoeg ruimte tussen het dak en de printplaat. In een "broodrooster" van arnold zit de decoder bijvoorbeeld helemaal onderin terwijl in de 290 van Fleischmann de decoder precies in de bestuurdersruimte paste.

Ach en zowel Lenz als Zimo maken goede decoders, het is maar net wat je er mee wilt doen.

Kees-Jan