Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 21:42:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 21:29:08
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
  

Auteur Topic: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid  (gelezen 2391 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Gepost op: 05 October 2007, 16:51:20 »
Hallo

Ik ben bezig met het maken een baanplaan voor een baan met Peco55 rails.

Voor het schaduwstation wat moeilijk bereikbaar zal zijn moet ik nu een keuze maken tussen 2 wissels van peco, de SLE392F



 of SLE396F (beide met electrofrog).



De eerste is kleiner en ook goedkoper (en ik heb er toch wel een paar nodig..).

Heeft iemand ervaring met de SLE392F? is deze bedrijfszeker, of kan ik toch beter gaan voor de SLE396F?
 
Dank voor je hulp

Mvg, Jeroen
 

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2007, 17:05:49 »
Ik mag toch aannemen dat de bedrijfszekerheid van beide wissels identiek is.  Beide hebben de zelfde constructie. Voertuigen gaan door beide wissels lekker soepel.

Groet,

Erik

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2007, 17:14:07 »
Hallo,

Dat zou ik ook denken...

Ik heb echter nu een kleine proefbaan met rails van Minitrix en ik heb toch wel wat problemen met de kleinere wissels in vergelijking met de grotere op de baan. Soms blijft er een trein of wagon hangen achter de wissels.

Ik vraag me af of dat bij Peco ook zo is.

Mvg, jeroen

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2007, 17:45:08 »
Ik heb bijde wissels.
Het enige verschil zijn de afmetingen en de daarmee gepaard gaande prijs.
Duurzaam en bedrijfszeker zijn ze zeker!
Door een veertje in de wissel ben je er ook zeker van dat de wissel ten alle tijden goed sluit. (handig als je er op moet vertrouwen in een schaduwstation waar je moeilijk bij kan)
Verder is het zo dat als je een degelijke niet te veel buigbare ondergrond hebt met eventueel nog een laagje geluidsisolatie de wissel prima fuctioneerd. Het nummer maakt daarbij niet uit.
Ook is het bij bijde wissels zo dat als je ze electrisch wenst aan te sturen je:
1 een sterke mortor moet hebben
2 of de veer er uit moet halen

1 is in geval van bedrijfszekerheid volgens mij de beste oplossing (doe ik ook) Hiervoor gebruik ik de wisselspoelen die ook door Peco geleverd worden.

Mocht je meer vragen hebben hierover hoor ik het wel ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2007, 20:23:21 »
Hallo Mark,

Dank voor je antwoord.

Dat scheelt toch weer in de kosten  ;D

Ik ben nog in dubio welke aandrijving ik ga gebruiken. Vanwege de prijs denk ik aan Conrad. (ik overweeg ook Hofmann, maar dat is wel weer een stuk duurder)

Ik heb ergens gelezen dat de Peco aandrijvingen stroom vreten en soms problemen geven. Jij hebt die ervaring dus niet?

Groet, J


Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Nspoor: Peco 55 wissels ervaringen in bedrijszekerheid
« Reactie #5 Gepost op: 05 October 2007, 21:26:32 »
Hoi Jeroen,

Ik denk dat ik een jaar of 5 terug behoorlijk problemen had met de peco wisselaandrijvingen. Bij het digitaal gebruik wel te verstaan. 

Eerst werden ze aangestuurd door Viessmann wisseldecoders. Deze en soortgelijke wisseldecoders worden begrensd op 2A. (heb ik me door de kenners laten vertellen)

Raf Braun heeft toen een 3A wisseldecoder ontworpen. (met externe voeding) Na dat ik deze ben gaan gebruiken, kan ik niet anders zeggen dan dat ze zeer betrouwbaar werken. Ze zijn heel sterk en in staat de veerdruk te overwinnen. Hierdoor liggen de tongen dus goed aan.

Nadeel: Die decoders zijn alleen wat duurder dan de gemiddelde.

Verdere bijkomstigheid: Ze gaan goed hoorbaar om. Een behoorlijke klap als je ze bijv. met een minitrix vergelijkt. Persoonlijk prefereer ik die klap met de zekerheid dat hij goed omgaat dan een slap klikje met het idee "gaat  ie nu om of niet". Maar goed dat is persoonlijk.

mvg
Henk