Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
J. Moors
Vandaag
om 17:57:53
tandwiel lux modellbau
door
bellejt
Vandaag
om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
borotof
Vandaag
om 17:47:49
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 17:45:27
19 Toen
door
ES44C4
Vandaag
om 17:20:58
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 17:15:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 17:03:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 17:03:11
Conrat
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 17:02:13
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Herb73
Vandaag
om 16:40:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
saskia
Vandaag
om 16:23:40
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
phdirk
Vandaag
om 15:57:32
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
MOVisser
Vandaag
om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
stoombr38
Vandaag
om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
Vandaag
om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
Jelmer
Vandaag
om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
Vandaag
om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2
door
FransW
Vandaag
om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 07:25:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig Elite boogwissel probleem
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tillig Elite boogwissel probleem (gelezen 2919 keer)
Ben
Offline
Berichten: 6761
Tillig Elite boogwissel probleem
«
Gepost op:
21 February 2015, 20:04:12 »
Lotgenoten,
In mijn baantje heb ik een linker Elite boogwissel 85374 ingevoegd. Dit wissel blijft problemen geven bij het rijden van rechts de binnenboog in. Van al m'n materieel loopt het rechter voorwiel tegen het puntstuk. Ik rij op standaard NEM wielen en die staan correct op maat.
Ik los het op door op de strijkregel een dun stripje te plakken wat maakt dat de as naar de buitenzijde wordt geleid. Maar dat zou toch zo niet mogen hoeven kunnen?
Er voor ligt eenzelfde wissel dat naar blijkt hetzelfde probleem heeft maar ik rij dat boogwissel nooit op die manier.
Iemand die ervaring heeft met dit type wissel?
Gr, Ben.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #1 Gepost op:
21 February 2015, 20:39:10 »
Ik heb geen ervaring met dit type wissle, maar wel met wissels in het algemeen.
Zoals je zelf al ziet gaat het niet alleen om de juiste afstand van de wielen, maar ook om de maatvoering in het wissel rond het puntstuk.
Kijk eens naar
NEM110
, en dan met name naar de maten S en C. Liggen die binnen de genoemde tolerantie?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1485
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #2 Gepost op:
23 February 2015, 12:13:50 »
Geen probleem met de "fabrieksmatig" gebouwde boogwissels op de baan in de club.
Wel is soms een kleine ingreep met het dremel slijpschijfje nodig om inderdaad de ruimte tussen puntstuk en geleiderail de nodige ruimte te geven.
Bij de wissels waar het mogelijk is werden ook de plastiek strijkregels vervangen door stukjes rail, en dat gaf ook al bevredigende resultaten.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26780
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #3 Gepost op:
23 February 2015, 12:22:51 »
Bij de foto van het Tillig wissel valt me iets op. De strijkregel is gebogen, waardoor de afstand tussen de strijkregel en de doorgaande staaf geleidelijk afneemt en weer toeneemt. Dat is volgens de werkelijkheid. Maar het nauwste punt van de doorgang ligt tegenover de keel van het puntstuk, terwijl dat tegenover de punt hoort te liggen.
Geen idee of het probleem daardoor wordt veroorzaakt, maar het is de moeite waard om daar naar te kijken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
fissy
Offline
Berichten: 4306
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #4 Gepost op:
23 February 2015, 18:15:25 »
Ik kan het probleem herkennen, ik had ook wat problemen met mijn Tillig wissels in Gouda...
Misschien kan je de ruimte met
deze mal
controleeren..
Ik had al de ervarng gemaakt, dat het puntstuk niet goed erin is gedouwd, dan is het iets te kort op het uiteinde.
Groet
Bernd
«
Laatst bewerkt op: 23 February 2015, 23:05:45 door Bert van Gelder. Reden: Taalfoutje hersteld.. ;)
»
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Ben
Offline
Berichten: 6761
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #5 Gepost op:
23 February 2015, 18:41:38 »
Nog geen tijd gehad om de suggesties te checken maar ga dit nog doen. Aan de andere zijde heb ik overigens een 3e boogwissel wat probleemloos bereden wordt dus ik kan wat vergelijken.
Bedankt alvast.
Gr, Ben.
Gelogd
Ben
Offline
Berichten: 6761
Re: Tillig Elite boogwissel probleem
«
Reactie #6 Gepost op:
24 February 2015, 13:51:39 »
Ik heb gemeten aan de afstand C uit de NEM 110. En daar wordt direct het probleem duidelijk. Ik meet 14,8 waar het tenminste 15,3 moet zijn. Dat verklaart alles. Het wissel wat geen probleem heeft is 3/10de beter, ook niet goed maar kennelijk net voldoende.
Heb nu als proefje de strijkregel vervangen door een stukje spoorstaaf (nog niet op lengte). Dat is aanzienlijk steviger, ik meet nu 15,1 mm en het materieel gaat hier goed langs.
Wat ik nog kan doen is een hele lichte buiging in de strijkregel maken waardoor ik ter hoogte van de punt van het hartstuk op 15,4 uit kom en dan moet het dat maar zijn. Het oogt wel wat lomper daar het stukje spoorstaaf aan beide zijden profiel heeft. Maar goed, styreen oplijmen oogt ook lomp.
Bedankt voor het meedenken.
Gr, Ben.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tillig Elite boogwissel probleem