Kaartje afgestempeld bij de gele paal. Drie keer controle gehad, maar op de terugreis kreeg ik bij de vierde controle een bekeuring.Volgens de conductrice in kwestie reisde ik onrechtmatig, “omdat ik niet met iemand meereisde”. Ik zat nota bene tegenover iemand met geldig vervoersbewijs, alleen kende ik die niet persoonlijk. “Dat is niet de bedoeling van het kaartje,” zei de conductrice.
Tevens schrijft u dat u zich aan de voorwaarden heeft gehouden actie voorwaarden en algemene voorwaarden. Het spijt mij maar er staat duidelijk vermeld dat u als betalende passagier iemand mag meenemen op een meereiskaartje. Het is dus niet toegestaan om onze klanten op het perron of in de trein te vragen of u mee mag reizen. Bovendien is het niet toegestaan om dan verder te reizen dan hun eindbestemming. Als u de voorwaarden voor onze ns.nl site raadpleegd ziet gelijk bovenaan de begintekst staan: Neem iemand gratis een dag met u mee in de trein met de NS-Meesreiskaart.U vraagt ons om terugbetaling van het gehele bedrag. Helaas moet ik u teleurstellen, wel zal ik uit eenmalige coulance het boetebedrag terug betalen. Dat is omdat het voor u de eerste keer is dat u een Uitstel van Betaling heeft ontvangen. Reist u mee met een meereisvervoerbewijs of met korting denkt u er aan dat u dan samen een reisgezelfschap dient te vormen.
Nog steeds worden er voorwaarden gemoireerd die helemaal niet openbaar gemaakt zijn. De criteria waaraan de betalende reiziger moet voldoen, wie de betalende reiziger is en hoever hij/zij van de meereizende/gratis reizende reiziger af moet zitten zijn er wel, maar alleen voor intern-NS-gebruik. Het is te gek voor woorden dat dit incident dit gebrek bloot moet leggen. De Spoordeelactie is bedacht vanuit het oogpunt van de betalende reiziger. Aan lieden, zoals ik, die denken een dag gratis te kunnen treinen is helemaal niet gedacht. Hopelijk worden de voorwaarden voor volgend jaar herzien. Als ze dat niet doen vind ik ze een stelletje sukkels.