Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:08:55
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:03:29
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39

Auteur Topic: Remsectie maken met Roco remgenerator (schakeling vraagstelling)  (gelezen 6622 keer)

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Remsectie maken met Roco remgenerator (schakeling vraagstelling)
« Gepost op: 14 February 2015, 16:48:17 »
Hallo allemaal,

Ik heb weer eens wat uitgezocht wat ik wellicht zou willen toepassen op mijn baan indien het mogelijk is. Aangezien ik de ervaring mis en dus nog een noob/leek ben in digitale aansturing vraag ik om jullie raad. Eerder heb ik al gekeken naar aansturing via de computer maar aangezien ik nog veel zelf wil schakelen en je voor PC sturing weer decoders moet aanschaffen voor wissel e.d. (die ik toch handmatig wil schakelen) vind ik dit niet je de juiste optie voor mij.

Omdat ik wel digitaal rij (Multimaus DCC) is het ook weer zonde om de analoge schakeling voor het stoppen van treinen voor een rood sein te gebruiken. Het ABC systeem is geen optie voor mij omdat mijn decoders dit niet ondersteunen dus dan hebben we nog de remgenerator. Hier heb ik ook al verschillende topics van doorgelezen maar hieruit heb ik mijn vraag nog niet kunnen beantwoorden.

Wat wil ik? Ik had in gedachte om de stukken voor het sein te isoleren en via een relais tussen het normale signaal van de Roco 10764 (amplifier) en het signaal van de Roco remgenerator (10779) te schakelen. Oftewel ipv dat je vroeger kon kiezen tussen wel of geen stroom nu een soortgelijke schakeling welke schakelt tussen normaal signaal en remsignaal. Gaat dit goed of krijg je kortsluiting bij de overgang?

Daarnaast is mij niet helemaal duidelijk of je voor de remgenerator ook nog een aparte booster dient aan te schaffen of dat de track out van de generator gewoon naar het spoor kan en gevoed word door de 10764 welke ik al heb.

Alvast bedankt voor jullie kundigheid,

Gr Stefan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Remsectie maken met Roco remgenerator (schakeling vraagstelling)
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2015, 18:36:07 »
Volgens mij is de remgenerator al een booster op zich, track out is echt track out. Heeft dus ook zijn eigen trafo nodig! Je moet inderdaad schakelen tussen de normale booster en remgenerator. Alleen moet je wel het hele blok schakelen met trein. Je mag de rails tussen de normale booster en de remgenerator niet overbruggen. Dit maakt het schakelen dus iets complexer.

Voor een opsomming over remmen met stoppen in digitaal zie: Übersicht über Bremssysteme (Signalhalt).

Mag ik vragen welke decoder je hebt die geen ABC ondersteund?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2015, 16:12:03 »
Hallo Timo,

Wat bedoel je precies met overbruggen? Ik heb het idee in de illustratie hieronder weergegeven.

D.m.v. een 4 voudig relais kan er tussen het remsignaal van de remgenerator en het normale signaal geschakeld worden. Elk relais gebruikt een stroomkring (dus 2 per signaal voor iedere spoorstaaf 1) Als het relais overschakelt naar het remsignaal wordt het normale signaal onderbroken waardoor alleen het signaal van de remgenerator op het blok komt te staan en de trein laat afremmen

Wat de decoders betreft heb ik decoders van de frima Uhlenbrock. Ik heb 2 verschillende multiprotocol decoders. De 6 polige 73410 en de 73410 met plux 12 stekker. Ik kon in ieder geval nergens vinden dat deze decoder het ABC systeem WEL ondersteunen maar ook niet of ze het niet zouden ondersteunen. Als ze het wel ondersteunen heeft dit systeem natuurlijk mijn voorkeur. Wel zie ik in de beschrijving welke bij de decoder zit het volgende staan: Reagiert auf ein DCC konformes Bremssignal oder Bremsstrecken mit Gleichspannung. (Citaat: Uhlenbrock beschrijving Intelli Drive Comfort Mini 73410)

M.v.g.

Stefan

« Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 16:33:22 door SteeF_NS92. Reden: Extra gevonden info »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2015, 20:54:48 »
Met een relais moet het zeker lukken. Je hebt alleen aan een tweepolig relais genoeg. Er lopen dan ook  maar 2 draden naar de rail, niet vier zoals je tekent. Naar het relais lopen (naast de twee draden naar de rail nog) vier draden, twee van de booster en twee van de remgenerator.

Wat ik met overbruggen bedoel, zodra je blok schakelt is op remmen (en dus gekoppeld is aan de remgenerator) je niet de isolatielassen mag overbruggen. Dus er mag geen trein/as meer overheen gaan. De gehele trein moet zich in het blok bevinden voor geschakeld wordt naar remmen. Dit maakt het schakelen dus wel lastiger.

Zo snel gekeken ondersteunt die Uhlenbrock 73410 geen ABC. Maar als je nu nog maar twee decoders hebt is het nu nog het overwegen waard om over te stappen op decoders die wel ABC snappen. Met ABC heb je namelijk geen kortsluitprobleem. En voor de kosten van een remgenerator kan je ook enkele decoders kopen. Zeg niet dat het moet, maar dat je het kunt overwegen.

Timo

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2015, 22:37:02 »
Beste Timo,

Bedankt voor de info. Ja dat met die overbrugging kan nog wel eens een probleem worden gezien de compactheid van m'n baan. En ja een remgenerator kost al gauw 100 euro of meer waar je toch 3 of meer decoders voor kan kopen.

Is een Brake diode niet iets soortgelijks als een ABC systeem aangezien deze laatste ook met diodes werkt? Want dat heb ik wel kunnen vinden dat ze met Power 3, Brake diode en een braking section in DC operation werken.

Anders ga ik ze denk gewoon verkopen aangezien ze nog nieuw in de verpakking zitten.

Zaterdag ga ik weer is een bezoekje brengen aan Houten (rail2015) dan kan ik als ik de keuze deze week nog maak gelijk wat spulletjes meenemen. Had wel gezien dat een BM3 module van Lenz ook gelijk je sein stuurt dus dat is ook wel mooi. Moet alleen even kijken welke decoders het beste zijn aangezien ik draadjes heb gelezen dat de decoders van Lenz zelf niet altijd goed werken op het ABC. Moet er dan wel bijzeggen dat deze draadjes al van een aantal jaren terug zijn en het waarschijnlijk al lang is verholpen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2015, 23:39:15 »
Die overbruggingen zijn inderdaad lastig. Het is wel op te lossen door bijvoorbeeld het vorige blok mee te schakelen maar het geheel wordt dan wel erg complex.

Bremswegdiode (brake on DC), is ook een mogelijkheid maar ook hier moet je goed opletten welke decoders het ondersteunen (zie linkje twee posts terug). Oorspronkelijk door Selextrix bedacht en wordt dus schijnbaar niet breed ondersteund.

Timo

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2015, 20:00:20 »
Ik ga zaterdag in Houten wel even kijken voor dit systeem (weet niet of iemand bij voorbaat al weet of er stands zijn met dit systeem (ook voor de verkoop). Dan kijk ik gelijk even voor de juiste decoders. Weet niet of het nog veel uitmaakt of je een ABC ondersteunende decoder van Lenz of Esu e.d. neemt?

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2015, 18:34:00 »
... aangezien ik draadjes heb gelezen dat de decoders van Lenz zelf niet altijd goed werken op het ABC. Moet er dan wel bijzeggen dat deze draadjes al van een aantal jaren terug zijn en het waarschijnlijk al lang is verholpen.

Lenz decoders werken perfect op het ABC systeem, elke andere info is ouwe koek, zoniet altijd al onzin geweest.
Andere merken decoders, die wel met ABC werken, kunnen wel op een wat andere manier reageren, vooral in de tijd gezien.. Dus wat later gaan afremmen bijv.  Verder is er het verschil tussen de " simpele"  methode, met diodes, waarbij het aantal diodes (en de soort) van belang kan zijn voor sommige decoders om goed te reageren. Nog afgezien van je instellingen in de locs (remvertraging) en het verschillende rijgedrag (vliegwielwerking).  Dus verwacht niet, dat elke loc hetzelfde reageert.

Een andere mogelijkheid, met name voor diegenen die een loc de vrije baan op sturen en er daarna zo weinig mogelijk naar om willen kijken (zonder computerprogramma), is het instellen van een vaste remafstand per loc.  Dat kun je zo inregelen, dat ze precies op de juiste plek voor het sein stoppen, ongeacht de snelheid waarmee ze het stopstuk inrijden.

Lenz heeft daarbij ook nog extra t.o.v. andere merken,  dat de BM2 ook nog "langzaam doorrijden"  kent.  Maar alleen met Lenz decoders, want andere merken hebben hiervoor niet willen betalen dus hebben geen toestemming dit toe te passen.  Die kennen alleen rijden of stoppen.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2015, 18:40:31 door maarten van der burgt. Reden: toevoeging »

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2015, 18:36:18 »
Weet niet of het nog veel uitmaakt of je een ABC ondersteunende decoder van Lenz of Esu e.d. neemt?

Afgezien van hierboven genoemde verschillen maakt het niet uit.
Maarten.

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2015, 22:23:54 »
Bedankt voor de aanvullende informatie. Weten jullie toevallig ook waar deze modules te verkrijgen zijn en een globale prijsindicatie? (Wellicht dat ze zelf in Houten verkrijgbaar zijn, ga er zaterdag toch heen).

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2015, 10:55:23 »
Adviesprijzen (niet afgerond)

Art 22600   BM1     13,14
Art 22610   BM2     52,41
Art 22620   BM3     58,63
Art 22630   Adap    22,50  (bij BM3 voor aansturen armseinen met electro-spoelen aandrijving)

Alternatief voor de BM1:  5 diodes van laten we zeggen 0,25 is 1,25  met verzending en wat extra soldeer totaal 2,50

Ik weet niet welke winkelier of handel in Houten ze op voorraad / bij zich heeft, waren wel op Houten Digitaal afgelopen december bij PiCommIT.  Die staan nu ook in Houten.

Diodes:  electronicawinkel,  in Houten misschien Treinelectronica ???? (Kees Bleeker)   Niet van die glazen mini-diodes, maar flinke zwarte die wel een paar A kunnen hebben ( zo zwaar om bij mogelijke kortsluiting de boel niet meteen kapot te krijgen)

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2015, 11:08:41 door maarten van der burgt »

Dominique

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2015, 21:04:36 »
Hoi Steef,

Zelf heb ik aantal weken een Lenz bm2 module geinstalleerd.

Dit gaat prima met Lenz decoders met abc.

De trein die ik erop laat rijden, heeft een Esu lokpilot 4 21mtc stekker.

Deze werkt voor het sein perfect. 
Wel even de cv's instellen en je trein cq decoder inregelen ;  optrek snelheid  remsnelheid.
En ja, ook de Esu decoder reageert op de groen gele sein zodat hij langzaam voorbij rijd.

Rood is altijd stoppen.( mits abc aan staat en zo de "hardware" aangesloten is.   

Wil vh weekend ook wel filmpje maken eventueel.

Bij modelbahnshop-lippe is de bm2 lenz.  Voordelig.  (y)

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 February 2015, 13:47:06 »
En ja, ook de Esu decoder reageert op de groen gele sein zodat hij langzaam voorbij rijd.
(y) Dat wist ik nog niet. Weer wat bijgeleerd.
Bij modelbahnshop-lippe is de bm2 lenz.  Voordelig.  (y)
:-X  Veel commentaar, maar niet hier.
Maarten

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 February 2015, 20:52:11 »
Ja volgende week een weekje geen bacteriën kweken want dan heb ik een weekje vakantie welke ik aan dat andere microscopische spul ga besteden namelijk m'n N spoor.  Ik ga deze week 2 BM2 modules bestellen met geschikte decoders.

@ Dominique. Ik was van plan om ESU decoders te nemen en jij zegt dat deze het ook prima reageren op een geel sein (langzaam rijden). Zit er nog verschil in de type decoders? Ik heb NEM 651 en een plux12 nodig beide voor N. Nou dacht ik dat de plux12 voor alle maten hetzelfde is.

Gr Stefan

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 March 2015, 15:32:33 »
Zo vandaag 2 BM2 modules van Lenz bestellen. Nog een vraagje. Ik heb de handleiding bestudeerd en zie dan dat er 4 draden naar het spoor lopen. Nou hoor ik altijd dat er gewerkt wordt met diodes maar dit kan ik niet teruglezen in de beschrijving dus hoe zit dat nou precies?

Link naar de handleiding van de BM2: http://www.lenz-elektronik.de/pdf/b_22610_def.pdf
Handleiding afkomstig van Lenz-elektronik.de

Gr

Stefan