Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Dave.......
Vandaag om 01:54:23
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Geometrie Roco BWL 9/10  (gelezen 4906 keer)

Lex van der Loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Geometrie Roco BWL 9/10
« Gepost op: 11 February 2015, 21:49:28 »
Ik ben op zoek naar de geometrie van de hele slanke meegebogen wissels van Roco BWL 9/10 (bijvoorbeeld nrs 42476/42477). Inmiddels heb ik wel een brochure van 24 pagina's gevonden met uitleg van het "Roco-line H0-Gleissystem". Maar daarin staat alleen de geometrie van BWL 2/3 uitgelegd.
Heeft iemand nog een oude catalogus of een oud document van Roco waarin dat te vinden is?
Met vriendelijke groet,
Lex van der Loo.
iTrain Pro 5 op Raspberry Pi4  | Koploper94 | Intellibox 1 | DR5000 | SPROGIIv3 | Dinamo
S88 (Maaskant) | DCC Aduino servosturing wissels | OC32 seinsturing
Twee-rail | H0 | Voornamelijk Nederlands na 1945 | eigen NL-seinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2015, 22:15:19 »
De aanduiding 9/10 slaat op de boogstralen van resp. de binnen- en de buitenboog.
R9 is 826,4 mm, R10 is 888 mm.
Ik veronderstel dat de bogen gelijk beginnen aan de voorkant van het wissel, maar daarvan kan ik geen bevestiging vinden (catalogus 2008/2009)
Beide bogen maken een sector van 30o
« Laatst bewerkt op: 11 February 2015, 22:17:22 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2015, 22:29:54 »
Tot mijn verbazing staat er in oude catalogi inderdaad wat over de geometrie.

Wat er staat getekend is niet zo verbazend. Zoals Klaas al aangeeft slaat 9/10 op de R9 en R10 bogen van Rocoline.
Voor een overloop van het ene gebogen spoor naar het andere gebogen spoor neem je de desbetreffende tekening van de R2/R3 wissels met de extra benodigde R2 en R3 railstukken voor je. Waar R2 staat lees je R9, waar R3 staat lees je R10. Met dit verschil dat R9 en R10 railstukken slechts 15 graden zijn. Je hebt er dus twee keer zoveel nodig: twee keer R10, zes keer R9.

Met twee keer vier R9 railstukken zijn vanaf één wissel de twee sporen weer op de standaard afstand van 61,6 mm.
Ik heb duidelijk nu geen zin te gaan scannen.  :)

Mijn verbazing heeft er vooral mee te maken dat de moeite is genomen deze wissels in de geometrie te passen. Bij deze fraaie, superslanke wissels moet je absoluut flexrail gebruiken. Doorzonde dat starre gedoe met sectierails.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2015, 22:40:56 »
Bij de meegebogen wissels van Rocoline is de straal van de binnen- en buitenboog gelijk. BW 2/3 heeft in beide sporen R2, BW 5/6 heeft in beide sporen R5 en BW 9/10 heeft in beide sporen R9 oftewel 826,4 mm

De 'buitenboog' is recht in het tongenbereik en gaat daarna pas buigen. In parallelle bogen R2/R3 zie je dan ook dat er in de R3-buitenboog een R2-segment nodig is om het rechte stukje te compenseren en weer correct uit te komen (dat staat ongetwijfeld uitgetekend in je brochure).

Ik veronderstel dat met BW 9/10 een soortgelijke truc uitgehaald moet worden, maar een plaatje heb ik nog niet gevonden.

Edit: zie verder bij Henk, die was vlugger  8)
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2015, 23:09:51 »
Even uitgeprobeerd in Anyrail:

Reinier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2015, 23:17:21 »
Ik veronderstel dat met BW 9/10 een soortgelijke truc uitgehaald moet worden,
Inderdaad, het staat er in mijn catalogus zelfs bij: radius van het hoofdspoor en het aftakkend spoor 826,4 mm(R9)
Had ik in eerste instantie overheen gelezen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lex van der Loo

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2015, 08:16:45 »
Allen dank.
De tekening is verhelderend.
M.v.g.
Lex
iTrain Pro 5 op Raspberry Pi4  | Koploper94 | Intellibox 1 | DR5000 | SPROGIIv3 | Dinamo
S88 (Maaskant) | DCC Aduino servosturing wissels | OC32 seinsturing
Twee-rail | H0 | Voornamelijk Nederlands na 1945 | eigen NL-seinen

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2015, 17:08:27 »
De 'buitenboog' is recht in het tongenbereik en gaat daarna pas buigen

Dat rechte stukje is dan als het goed is precies 61,6mm  :)
Dit systeem is door meerdere merken toegepast met name in H0. Geometrisch perfect, maar mooi is anders natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2015, 17:10:51 door VictorPM »

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #8 Gepost op: 13 February 2015, 20:19:28 »
Nog maar even een duidelijk plaatje erbij.

Gr Piet



Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #9 Gepost op: 13 February 2015, 21:45:17 »
Ja, dst plaatje stomd tot een jaar of tien geleden in de catalogus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #10 Gepost op: 13 February 2015, 22:24:30 »

Bij de onderste twee voorbeelden loopt de railafstand tussen binnen- en buitenboog plaatselijk wel terug tot 53,3mm. Iets om rekening mee te houden bij treinen die elkaar passeren.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2015, 23:22:46 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #11 Gepost op: 13 February 2015, 22:35:38 »
Gezien de ruime boogstralen zal dat bij deze wissels geen probleem opleveren.
Reinier

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #12 Gepost op: 14 February 2015, 00:43:13 »
Nee, maar bij de kleinere boogstralen wel. Ook bij R2/R3 wissels heb je die afstand van 53,3mm.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Geometrie Roco BWL 9/10
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2015, 09:59:17 »
Ook dat zou moeten passen. Bovendien ga je op R2/R3 niet met 30 cm rijtuigen rijden, dat is geen gezicht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.