Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Simpele Keerlus Schakeling  (gelezen 16135 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #30 Gepost op: 14 februari 2015, 19:39:34 »
Zijn dit gepatenteerde ontwerpen of op enige andere wijze bij wet beschermd of copyrighted?

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #31 Gepost op: 14 februari 2015, 22:47:12 »
Volgens mij niet. Bovendien noemt Wim wel een aantal mensen die zonder meer belangrijk werk verricht hebben en daar wat mij betreft ook zeker de eer voor mogen krijgen, maar het verhaal begint nog iets eerder.
Het idee voor deze keerlusmodules is namelijk geboren op het forum beneluxrail.net, in wezen de voorloper van dit forum. Daar is in een draadje een soort van brainstormsessie geweest rondom het thema, hoe kun je een keerlus schakelen zonder kortsluitdetectie. Een paar mensen hebben daar het idee geopperd om, in plaats van het detecteren van een kortsluiting, de trein van tevoren te detecteren middels meldsecties bij de in- en uitgang van de keerlus. (Ik ken die mensen, maar het interesseert ze niet dat hun naam niet genoemd wordt en ik zal ze daarom hier evenmin noemen.) Vervolgens is er door meerderen waaronder als ik me goed herinner zowel Patrick als Wim nog wat gebrainstormd, onder meer over berijdbaarheid van de keerlus in twee richtingen. Met dat idee heeft Patrick een werkende schakeling bedacht.
De rest heeft Wim verteld.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #32 Gepost op: 14 februari 2015, 23:17:24 »
Ok, dus het is feitelijk public domain. Ondanks dat het fair is om de mensen die er tijd en energie in hebben gestoken, daar voor te accrediteren, kunnen zij geen aanspraak maken op eigendom of wat voor rechten dan ook, noch kunnen zij vragen of eisen om toestemming voor deze ontwerpen van anderen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #33 Gepost op: 15 februari 2015, 07:29:55 »
Henk Funk heeft dat draadje op Beneluxrail nog eens aangeslingerd. Toen is er een gaatjesprintversie bedacht die gemakkelijk was na te bouwen. Later heeft hij de schema's op zijn eigen website gezet, maar toen functioneerden de eerste schakelingen al een tijd.
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm

In de beginjaren van Beneluxrail werd daar van alles en nog wat in samenspraak ontworpen.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2015, 10:02:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2015, 08:43:33 »
In de beginjaren van Beneluxrail werd daar van alles en nog wat in samenspraak ontworpen.

Vrijwel tot het einde van BNLR toe gebeurde dat. En er zijn op Beneluxspoor de afgelopen jaren verschillende schakelingen voorbijgekomen die toegeschreven werden aan diverse mensen op dit forum, terwijl ik de schakelingen herkende van Beneluxrail, en van andere bedenkers dan degenen die hier genoemd werden. Oftewel, niets nieuws onder de zon.   :)

En ook hier wordt wel wat in samenspraak ontworpen. Neem bijvoorbeeld de BNLS/RCU booster, die HansQ heeft ontworpen in een draadje alhier, met ondersteuning van een aantal forumleden.

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #35 Gepost op: 15 februari 2015, 10:48:42 »
Kortom: Er zit iemand onder een privé account te blazen en te brullen dat het zijn idee is en je het bij hem moet kopen. Ik dacht dat dat hier niet mocht...

Groet,

Richard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2015, 14:30:58 »
Feitelijk is het basis idee afkomstig voor de xTreme keerlus van Karst Drenth, daar heeft geen enkel forum iets mee te maken gehad.
Wat een gezamelijke forum actie is geweest is de Ultieme keerlus. Twee totaal verschillende ontwerpen.
Maar de reacties via dit zelfde forum van een aantal was weer zoals verwacht.
En niemand zegt dat iemand iets bij een bepaalde leverancier moet kopen, het gaat alleen om het fatsoen en het respect, wat ook nu ook weer ver te zoeken is.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #37 Gepost op: 15 februari 2015, 16:07:17 »
Richey

Waar staat dat je iets bij iemand moet kopen? Ik kan het nergens terugvinden.

Wat ik in deze 3 pagina's wel lees, is dat er iemand een probleem probeert op te lossen (AR), en daarbij tegen wat problemen aanloopt. Daar wordt hij keurig op aangesproken en bij geholpen. Dan ontstaat er een discussie dat de schakeling lijkt op één van de al bestaande schakelingen. Prima toch..

En Wim, volgens mij valt het wel mee hoor, met het fatsoen en respect. Volgens mij is niemand hier onredelijk tegen de mensen die in dit draadje een handje geholpen hebben, sterker nog.... Ik denk dat AR nu wel overtuigd is van betere opties dan de zijne...

Gr, Bert

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2015, 12:25:44 »
Automatic Rock,

Ben jij je er dan wel van bewust dat jij ongevraagd een exacte kopie maakt van een bestaande schakeling zonder daar aan de makers ervan toestemming te vragen. Zolang je dat gebruikt en doet onder je eigen dak geen probleem, wordt een ander verhaal als je dit openbaar en commercieël aanbied.

Groetjes

Nee, daar ben ik mij niet bewust van  :)
Zover ik weet is het schema van de Xtreme Keerlus niet openbaar dus ik kan niet zeggen of het een exact kopie is. Maar als ik de print bekijk dan zie ik 5 diodes zitten in plaats van 2 bij mijn schema. Verder heb ik aparte terugmelding per sectie inplaats van B+C+D gecombineerd. Ook valt mij op dat de Xtreme Keerlus een extra elco heeft en misschien zijn er nog wel meer verschillen? In ieder geval is het sowieso geen exacte kopie :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2015, 13:33:47 »
Het keerlusprobleem is in de basis niet zo heel erg groot en als je dan juist niet op basis van kortsluiting wilt
werken blijven er niet zo heel veel opties over waarbij het dan vrij logisch is dezelfde beproefde techniek toe
te passen die bij bezetmeldingen prima werkt. M.a.w. je zit al snel bij stroomdetectie en een paar specifieke
secties om dan de keerlust werkend te krijgen.
Dat de ontwerpen van verschillende mensen dan veel op elkaar gaan lijken is vrij logisch lijkt me.
Een paar subtiele verschillen is dan voldoende om aannemelijk te maken dat er geen sprake is van na-apen.
Groet, Ronald.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2015, 13:40:31 »
Misschien een indicate waarom jouw uitvoering nog niet helemaal goed werkt.
Maar jouw basis is een exacte kopie van de xTreme keerlus, en je had je dus alle moeite kunnen besparen. In Okt/nov 2009 reageerde je al op de aankondiging van deze uitvoering in het pendelbaan draadje van Karst, de enige aankondiging gemaakt bij deze uitvoering. Het apart melden van A en E heeft verder niet zoveel nut.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #41 Gepost op: 16 februari 2015, 13:46:44 »
Ach het is eigenlijk precies wat Calimero zegt, het is gewoon rechtvoorzijnraap elektronica. Geen bijzondere schakelingen of zo waar je bijzondere rechten aan kan ontlenen.
Ik heb zelf ook een keerlus module ontworpen. Die werkt met een monostabiel relais en een PIC. Weet ik zeker dat niemand mij van plagiaat kan beschuldigen. ;D

m.v.g.
Gerrit

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #42 Gepost op: 16 februari 2015, 13:51:34 »
Gerrit, misschien was ik nog niet duidelijk, maar sinds 2009 is de oplossing voor het probleem van AR beschikbaar, uitvinden van een nieuw wiel was dus overbodig. En de benaming Simpele Keerlus klinkt wel leuk, maar is echt niet simpeler dan de al bestaande.
Maar eigenlijk blijkt hier meer uit dat AR niet weet hoe hij moet omgaan met standaard keerlus situaties en de daarvoor beschikbare oplossingen.

Mvg
Wim
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2015, 13:57:17 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #43 Gepost op: 16 februari 2015, 17:34:30 »
Precies wat je zegt Calimero. Het is eigenlijk heel simpel (vandaar ook de naam), en iedereen die er even over nadenk zal met een soortgelijke oplossing komen.

Ik had mijzelf alleen de doelstelling gegeven om het met een monostabiel relais te doen. Dat had ik trouwens ook met een pic kunnen doen, maar dat leek we wat over-de-top omdat ik het simpel wou houden ;)
Maar om dan te zeggen dat ik niet weet hoe ik met een keerlus moet omgaan is wat raar.
En jullie hebben goede redenen aangedragen waarom in normale situaties een bi-stabiel relais de beste keuze is, waarvoor dank :)

En maak je maar geen zorgen Wim, ik ga er geen kant en klare printen verkopen, hooguit een kaal printje als ik die over heb. Mijn echte werk levert meer op ;)
Maar ik deel graag mijn zelfbouwdingen op mijn website, en zo ook dit.
Zover ik kan zien is de Xtreme keerlus niet (meer) als zelfbouwversie beschikbaar en klopt de onderdelenlijst op rosoft ook niet (Want er staat '2 x OptoCoupler TLV844  gebruik alleen dit type..', en dat type bestaat niet eens).
Geen enkele reden om je zo druk te maken dus :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #44 Gepost op: 17 februari 2015, 00:04:04 »
Zal dan wel aan mij liggen
2 x OptoCoupler LTV844  gebruik alleen dit type.

En de module is er nooit als bouwpakket geweest, en wel om de rede dat ik de ellende niet zo fijn vind als iemand hem weer eens niet werkend krijgt. Zelfs kant en klaar is het soms een strukkel.

En dat je ze niet aanbied daar ben ik niet van overtuigd, want dan is het laten maken van een enkele print wel heel erg kostbaar.
Maar zoals al door meerdere aangegeven, er is kan en klaar materiaal beschikbaar, en verder is het een kwestie van vragen, als je het niet begrijpt of er meer informatie over wil hebben.

Groetjes



Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net