Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Simpele Keerlus Schakeling  (gelezen 16136 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Simpele Keerlus Schakeling
« Gepost op: 10 februari 2015, 17:01:04 »
De laatste tijd lag mijn modelspoorhobby een beetje stil. Ik wou een fiddleyard met keerlus maken wat tevens als testovaal dienst kan doen. Het hele verhaal kan je hier lezen, maar het komt er op neer dat ik een keerlusschakeling met een ruststand nodig had (geen bi-stabiel relais dus).
De eisen waren iig dat hij kortsluitvrij moest schakelen zoals de Ultieme en Xtreme Keerlus maar dan met een normaal relais en aparte terugmelding voor iedere sectie.

Het duurde even voor ik het licht zag, maar ik heb het nu  ;D
Een tijdje terug kwam de print binnen en na wat solderen werkte het zowaar precies zoals het moest:


Het schema is wat te groot om hier te plaatsen, maar het hele verhaal met schema van de testversie kan je hier vinden. Deze week wil ik hem verder uittesten en de limieten opzoeken, en dan van de echte versie met terugmelding op alle secties nog een apart bericht op mijn hobbywebsite maken. Ik hou jullie op de hoogte :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2015, 17:38:15 »
Waarom wil je perse met een normaal relais werken?
Nu heb je met T1 en T2 een flip-flop gemaakt, wat feitelijk dezelfde functie heeft als een bistabiel relais.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2015, 17:42:41 »
Waarschijnlijk om dan een duurder relais te kunnen gebruiken dan op het origineel.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2015, 19:00:55 »
Waarom moet ik dan eigenlijk overal meer betalen voor een bi-stabiel relais ?
Ik heb het nog niet meegemaakt dat een bi-stabiel relais goedkoper is dan een "gewone" als verder de specs gelijk blijven.
Groet, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2015, 19:10:12 »
Waarom moet ik dan eigenlijk overal meer betalen voor een bi-stabiel relais ?
Omdat een bistabiel relais iets ingewikkelder in elkaar zit dan een gewoon relais.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2015, 19:42:27 »
Dan is of Wim niet duidelijk of ik heb 'm verkeerd begrepen.
Groet, Ronald.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2015, 19:59:15 »
Calimero, kwestie van slim inkopen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2015, 20:20:41 »
Waarom wil je perse met een normaal relais werken?
Nu heb je met T1 en T2 een flip-flop gemaakt, wat feitelijk dezelfde functie heeft als een bistabiel relais.

Citaat van: Automatic Rock
Maar als ik nu omschakel naar de testovaal-stand dan weet ik niet in welke van de twee bovenstaande standen het relais staat. En dat moet ik wel weten, als hij namelijk niet in de tweede stand staat krijg ik namelijk kortsluiting!
Daarom heb ik een keerlusschakeling ontworpen met een normaal monostabiel relais. Als ik de spanning van mijn keerlusschakeling uitschakel dan zal hij altijd terugvallen in de basisstand zoals in situatie 2 is getekend.
Bron

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2015, 21:00:06 »
Dirk J,

Dan begrijpt Automic Rock niet hoe de Ultieme en vooral de xTreme keerlus werkt, want dat hoef je helemaal niet te weten.
Dat regelen de secties A en E  ::) ::) ::) ::) :-X En dat alles zonder een storingsgevoelige flipflop.

En juist om te voorkomen dat de polariteit naar een default terugvalt is er gebruik gemaakt van een bi-stabiel relais, dan ontstaat er ook geen kortsluiting na het opnieuw opstarten.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2015, 21:13:28 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2015, 21:44:59 »
Wim, ik heb de indruk dat je zijn verhaal niet gelezen hebt.

Voor zijn situatie zou ik weliswaar een andere oplossing gezocht hebben (namelijk door een andere keuze van het baandeel dat de keerlus vormt), maar ik begrijp hem denk ik wel.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2015, 23:57:13 »
Dirk,

Ik heb zijn verhaal gelezen, wat er nodig is in deze situatie is een module die een driehoek kan schakelen.
Deze is ook gewoon beschikbaar, of kun je maken mbv een xTreme keerlus schakeling.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2015, 08:17:43 »
Dat denk ik ook Wim, maar ik vermoed dat de zijden van de keerdriehoek in de praktijk wat te kort zullen zijn. Vandaar mijn vorige opmerking over de andere oplossing die ik gezocht zou hebben.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2015, 10:45:09 »
Dirk,

Dat kun je denken, maar is dat ook zo?
Hier een voorbeeld van een aansluiting voor de driehoek, waarbij er een xTreme keerlus is met 2 aparte bezetmelders naar het systeem voor of 2 x DE of 2 x AB, te selecteren via een jumper.




Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2015, 19:02:30 »
Hallo allen,

Het had inderdaad ook gekund door een keerlus-schakeling in de driehoek te zetten, alleen dan had ik bestaande gedeelte van mijn schaduwstation moeten verbouwen om genoeg lengte te krijgen voor C1.
Maar dat zag ik niet zo zitten, vandaar dat ik voor een keerlus -schakeling gekozen heb in de lus (en tevens testovaal) om het zo maar te noemen.  :)

Daarbij heb ik er lol in om een schakeling te bedenken en ontwikkelen om een probleem op te lossen, dat is voor mij ook onderdeel van de modelspoorhobby.  En als ik dan een oplossing heb dan deel ik dat graag, zelfs al is er niemand met hetzelfde probleem ;)
Maar ik ben blij dat ik nu een goed werkend resultaat heb! Nu kan ik weer verder spoor leggen voor de fiddleyard/keerlus/testovaal.

Ik weet trouwens niet Wim waarom je een flip flop onbetrouwbaar vind, maar dat moet je me maar eens uitleggen.  Een flip flop schakeling wordt al zoveel decennia gebruikt, tot op de dag van vandaag.
De flipflop bestaat uit 2 transistors, 3 weerstanden en een relais. Het minst betrouwbare daarvan is het relais (levensduur van minimaal een half miljoen keer schakelen ofzo), maar dat is met een bistabiel relais niet anders.

En dat een monostabiel relais (zeker voor een particulier veel) goedkoper is dan een bistabiel relais is mooi meegenomen, dan hou ik meer geld over voor ander trein spul  ;D
(Bij een groothandel is het prijsverschil niet zo groot, of zelfs minimaal, maar ik ben nog nooit een bistabiel relais tegenkomen dat goedkoper is dan zijn monostabiele tegenhanger...)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Simpele Keerlus Schakeling
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2015, 19:13:32 »
Ik weet trouwens niet Wim waarom je een flip flop onbetrouwbaar vind,
Volgens mij heeft Wim nergens gezegd dat een flip-flop onbetrouwbaar is.
Maar een flip-flop heeft wel een paar nadelen. Als de spanning wegvalt is hij zijn geheugen kwijt, en als de spanning terugkeert is het onzeker welke stand hij dan aanneemt. Tenzij je maatregelen neemt om te zorgen dat hij bij spanningsterugkeer altijd in een bepaald stand terugkeert.