Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De spoorhaven van Zuidbarge. door Huup
Vandaag om 17:52:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:38:31
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Charles_
Vandaag om 17:13:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 16:13:35
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
  

Auteur Topic: kop en sluitlichten  (gelezen 1709 keer)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
kop en sluitlichten
« Gepost op: 02 October 2007, 11:35:28 »
Bij het bezoek van het draadje van Bop "Spoorse opendag in Twente" en bij het bekijken van de filmpjes zag ik een aantal zaken m.b.t. sluit en koplichten.
Bij de 451 zag ik dat de koplichten als sluitverlichting is gebruikt.
Bop een pm gestuurd en hier onder aangegeven zijn reaktie.
Altijd weer wat wijzer via het forum.




Hoi

Ze plaatsen soms een rode reflektor voor de lampen.
zoals bij Blokkendoos "jules"
Maar vroeger werd er bij het achteruit rijden ook gewoon een losse rode lantaarn geplaats of brande alleen de linker bovensein, wat natuurlijk veel sneller gaat dan iedere keer de lampen open te schroeven maar 2 grote rode lampen is natuurlijk veiliger dan 1 klein lichtje.
Bij de 2530 werd wel gebruik gemaakt van het linkerboven sein


hieronder nog even een foto van de 451



Dus of dit origineel ook gebeurde in het verleden dat weet ik niet.
Het kan ook zijn dat er extra rode lampen in de lampenhouder zitten


Toch wel een goede vraag voor het forum dan kan je gelijk gebruik maken van bovenstaande foto's

Groeten,
Bob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2007, 11:43:00 »
bij veel materieel zijn de 2 toplichtjes voorzien van een schijf die ervoor langs kan draaien met daarin een heldere (of gele) en een rode glasplaat om wit of rood sein te geven. Soms met de hand bediend (in de cabine van de 1010 in t nsm meen ik het ooit gezien te hebben) en soms met een motortje op afstand.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2007, 12:04:21 »
Bij Serie 1000/1100/1300 2200 en 2400, kon je inderdaad met de hand een schijf ronddraaien, bij de 2200/2400 moest je daarvoor in de huif zijn.
Drie keer raden of machinisten daar zin in hadden, het was veel makkelijker het omgekeerde L sein te handhaven en uitteschakelen en dan 1 rood pitje aan te zetten vanuit de cabine. Gemak dient de mens ;)

Schijfjes met motoren ken ik niet ???

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2007, 12:05:19 »
oke, weet ik niet waar ik dat vandaan heb, maar ga dr dan gerust vanuit dat ik me vergist heb.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2007, 13:51:07 »
1200 idem, moest je in de neus zijn. :)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2007, 13:53:17 »
Misschien in buitenlandsmaterieel? Iemand?

1200 inderdaad, in dat hondekop kruipen was helemaal iets voor liefhebbers ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2007, 14:15:07 »
De 1200 had toen nog een neusdeur. Moet redelijk eenvoudig zijn geweest, vooropgesteld dat de machinist zin had uit zijn cabine te komen.
Bij de Hondekop-treinstellen zitten de sluitseinen bovenin de cabine. Vermoedelijk de gemakkelijkste van allemaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2007, 19:07:50 »
De seinen bovenin heten officieel hoekseinen.

Het was verplicht om beide hoekseinen te voorzien van de rode voorzetruitjes indien het sluitsein getoont moest worden, maar al snel werd dat door de machinisten niet meer gedaan.
Bij de 2200 moet je inderdaad in de koelerhuif de schijf met de hand draaien.
Het is echter met de verschillende modificaties die er geweest zijn niet meer allemaal hetzelfde. Bij de 2225 bijvoorbeeld is een schakelaar geplaatste om, in plaats van het omgekeerde L-sein, een A-sein te tonen. De schakelaar schakelt tussen het hoeksein en het hoge derde frontsein, maar 1 keer raden waar die schakelaar geplaatst werd..... inderdaad, in de koelerhuif!  ;D

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion