Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: kop en sluitlichten  (gelezen 1671 keer)

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
kop en sluitlichten
« Gepost op: 02 October 2007, 11:35:28 »
Bij het bezoek van het draadje van Bop "Spoorse opendag in Twente" en bij het bekijken van de filmpjes zag ik een aantal zaken m.b.t. sluit en koplichten.
Bij de 451 zag ik dat de koplichten als sluitverlichting is gebruikt.
Bop een pm gestuurd en hier onder aangegeven zijn reaktie.
Altijd weer wat wijzer via het forum.




Hoi

Ze plaatsen soms een rode reflektor voor de lampen.
zoals bij Blokkendoos "jules"
Maar vroeger werd er bij het achteruit rijden ook gewoon een losse rode lantaarn geplaats of brande alleen de linker bovensein, wat natuurlijk veel sneller gaat dan iedere keer de lampen open te schroeven maar 2 grote rode lampen is natuurlijk veiliger dan 1 klein lichtje.
Bij de 2530 werd wel gebruik gemaakt van het linkerboven sein


hieronder nog even een foto van de 451



Dus of dit origineel ook gebeurde in het verleden dat weet ik niet.
Het kan ook zijn dat er extra rode lampen in de lampenhouder zitten


Toch wel een goede vraag voor het forum dan kan je gelijk gebruik maken van bovenstaande foto's

Groeten,
Bob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2007, 11:43:00 »
bij veel materieel zijn de 2 toplichtjes voorzien van een schijf die ervoor langs kan draaien met daarin een heldere (of gele) en een rode glasplaat om wit of rood sein te geven. Soms met de hand bediend (in de cabine van de 1010 in t nsm meen ik het ooit gezien te hebben) en soms met een motortje op afstand.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2007, 12:04:21 »
Bij Serie 1000/1100/1300 2200 en 2400, kon je inderdaad met de hand een schijf ronddraaien, bij de 2200/2400 moest je daarvoor in de huif zijn.
Drie keer raden of machinisten daar zin in hadden, het was veel makkelijker het omgekeerde L sein te handhaven en uitteschakelen en dan 1 rood pitje aan te zetten vanuit de cabine. Gemak dient de mens ;)

Schijfjes met motoren ken ik niet ???

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2007, 12:05:19 »
oke, weet ik niet waar ik dat vandaan heb, maar ga dr dan gerust vanuit dat ik me vergist heb.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2007, 13:51:07 »
1200 idem, moest je in de neus zijn. :)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2007, 13:53:17 »
Misschien in buitenlandsmaterieel? Iemand?

1200 inderdaad, in dat hondekop kruipen was helemaal iets voor liefhebbers ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2007, 14:15:07 »
De 1200 had toen nog een neusdeur. Moet redelijk eenvoudig zijn geweest, vooropgesteld dat de machinist zin had uit zijn cabine te komen.
Bij de Hondekop-treinstellen zitten de sluitseinen bovenin de cabine. Vermoedelijk de gemakkelijkste van allemaal.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re: kop en sluitlichten
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2007, 19:07:50 »
De seinen bovenin heten officieel hoekseinen.

Het was verplicht om beide hoekseinen te voorzien van de rode voorzetruitjes indien het sluitsein getoont moest worden, maar al snel werd dat door de machinisten niet meer gedaan.
Bij de 2200 moet je inderdaad in de koelerhuif de schijf met de hand draaien.
Het is echter met de verschillende modificaties die er geweest zijn niet meer allemaal hetzelfde. Bij de 2225 bijvoorbeeld is een schakelaar geplaatste om, in plaats van het omgekeerde L-sein, een A-sein te tonen. De schakelaar schakelt tussen het hoeksein en het hoge derde frontsein, maar 1 keer raden waar die schakelaar geplaatst werd..... inderdaad, in de koelerhuif!  ;D

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion