Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Upgrade Arnold Motorpost  (gelezen 5158 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Upgrade Arnold Motorpost
« Gepost op: 09 februari 2015, 17:32:23 »
Nu ik aardig heb kunnen oefenen met diverse Minitrix 1100 en 1200, dan nu eindelijk een start gemaakt met de Arnold Motorpost.

Ik had er al eerder een decoder ingebouwd (Kuehn N45) maar het doel was om er ooit ook led verlichting in te bouwen, voor zowel de frontseinen als de sluitseinen. Probleem is alleen dat de motorpost lastig opgebouwd is, hij bestaat uit een metalen frame met daarin de motor, en daar onder zit de printplaat, en daaronder weer de plastic onderkant met de draaistellen. De print is dus niet bereikbaar... De kap sluit het geheel af. Het is dus lastig om er aan te bouwen omdat de printplaat en draadjes onbereikbaar zijn als alles in elkaar zit, en als alles uit elkaar ligt, kun je weer moeilijk bouwen, althans niet op de manier waarop ik het wil. Ik wil ook deze lok voorzien van styreen schildjes aan voor- en achterkant, waarop led's geplakt zijn, aangestuurd via een extern (digikeijs?) printje.

Ook wil ik niet de boel met lange draden vanaf of vanuit het frame, IN de kap monteren. Ik weet dat de 1e keer dat de kap er voor wat voor reden af moet, alles kapot getrokken wordt, of dat  het gewoon gepruts is om de kap dicht te krijgen terwijl je er lange draden in moet frotten. De open cardanassen aan beide kanten helpen dan ook niet mee. Ik zocht dus naar een manier om de draden van de decoder toch op het frame te krijgen, om daar verder te werken, maar wel op een manier dat eea gedemonteerd kon worden zonder alles los te moeten solderen. Uiteindelijk kwam ik bij onze Duitse vrienden van Ledbaron een mooie oplossing tegen, 5 polige flatcable met ministekkers :)



Deze flatcable voert wit/geel/blauw/groen/paars van de decoder, en voedt daarmee uiteindelijk de verlichting.



Op de decoder heb ik voor de bedrading van de verlichting gekozen voor iets dunnere touwtjes (0.04mm2 ipv de standaard 0.05mm2) Voor de lampjes is dat meer dan voldoende. En het is stukken makkelijker weg te werken. Had ik eerder moeten bedenken :) vanaf nu ga ik alleen nog maar 0.04mm2 gebruiken voor verlichting.

Aan de andere kant van de motorpost print zitten de draden gesoldeerd op de flatcable. Zowel flatcable als draadjes zitten met wat secondenlijm vast:


De flatcable was eerst al taktisch gevouwen zodat deze uiteindelijk de bovenkant van het frame bereikt:


De flatcable, print en plastic onderkant van de motorpost geassembleerd:


Aan het frame zelf is een klein stukje weggevijld voor de flatcable. Ik denk niet dat dit echt heel noodzakelijk is, maar ik heb het toch maar gedaan:


En zo ziet dat er dan gemonteerd uit:


De flatcable valt (hopelijk...) precies tussen 2 raampjes in:


Kortom, het begin is er. Volgende stap is de contrastekker boven op het frame plaatsen en vanaf daar de verlichting voeden. En uiteraard de schildjes voor de verlichting zelf nog etc. Zal nog een aardige uitdaging worden om eea acceptabel te krijgen, met name de rode sluitverlichting zit erg dicht bij de gele frontseinen, ben wel bang dat er wat doorschijnen plaats zal vinden. Maar dat is voor later... In ieder geval hoef ik de frame en print nu niet meer constant uit- en in elkaar te zetten, en kan ik lekker verder ontwikkelen.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2015, 17:47:56 door jowi »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Upgrade Arnold Motorpost
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2015, 19:05:20 »
Vandaag een begin gemaakt met de schildjes, en de printplaatjes. Ik ga niet voor de digikeijs kant en klaar printjes maar voor simpele smd print. Lukt dat niet kan ik altijd nog met de digikeijs verder. Ook de contrastekker van de bandkabel losgesoldeerd en aan een stukje smd print gesoldeer, dat wordt de 'verdeelkast'. De verdeelkast met een stukje dubbelzijdig plakband op het frame gezet, uiteraard eerst getest of de kap er nog op past.





En uiteraard weer even onder de microscoop bezig de 402 ledjes op het op maat gemaakte schildje te lijmen. Bovenin het schildje een paar gaatjes van 0.5mm geboord om de draadjes naar achteren te kunnen voeren.




jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Upgrade Arnold Motorpost
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2015, 21:08:41 »
Beide schildjes beplakt met de rode en gele led's en de bedrading naar achteren gevoerd en ingekort. Draadjes gefixeerd met wat secondenlijm. Morgen maar eens aan de print solderen en testen!


Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re: Upgrade Arnold Motorpost
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2015, 22:25:08 »
Kijk, daar wordt je nou vrolijk van (y)
Ooit mijn BR212 van 0402 LEDs voorzien zonder draad, dus veel gepiel op een stukje oude creditcard als drager.
Dit voorbeeld ga ik volgen; er zijn nog te veel locjes die een lampje hebben.
Straks ook even jouw andere topics bekijken; staat vast wel ergens welke bedrade LEDs je gekozen hebt en waarom  :)

m.vr.gr.
Daan
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Upgrade Arnold Motorpost
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2015, 22:33:13 »
Ik gebruik 402 leds van ledbaron (ebay) en dan liefst de 'blokvormige' zoals op de foto's. De leds zijn al voorbedraad, dat scheelt een hoop gepruts, en door de vorm en de manier waarop de draden er op gesoldeerd zijn kun je ze handig op een stukje styreen plakken.

Voor de gele gebruik ik golden white en de rode 'signal rot'. Zoek op ledbaron naar 402 led met cu draht.
Na montage krijgen de golden white leds nog een stukje gele kapton tape als filter, om het helemaal af te maken. Daar maak ik ook nog wel foto's van.

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re: Upgrade Arnold Motorpost
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2015, 22:44:55 »
Dat voorbedraad is wel dé oplossing; die waren er nog niet toen ik de BR212 ombouwde (aan één kant voor Wendezug-Betrieb). Maar ik heb nooit bedacht om het eens met bedrade SMD LEDs te doen. Staat ook nog een FL Sprinter (H0) op ombouw te wachten, inspiratie begint te borrelen...
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Upgrade Arnold Motorpost
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2015, 11:38:32 »
Je hebt wat meer mogelijkheden als de draadjes er al aan zitten. Zo kun je de draadjes gebruiken als 'handvat' om de led op de goede plek op het styreen te krijgen.
Zojuist de boel aan elkaar gesoldeerd en 1 schildje op de motorpost getest. Ziet er veelbelovend uit :)




jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Upgrade Arnold Motorpost
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2015, 15:39:14 »
Alles aangesloten en op maat gemaakt.





En we hebben beeld :)
http://youtu.be/3SHMsN-UYGk

Wel grappig, ik had gedacht dat juist rood erg door zou schijnen, maar het is juist geel. Lichtgeleiders zitten er nog los in; ze steken aan de binnen kant 1mm uit, ik denk dat ik die uiteinden zwart ga maken met matzwarte verf, evenals de schildjes zelf. Als dat nog niet voldoende is moet er denk ik een klein schuttinkje tussen de lichtgeleiders. Maar ik denk dat ik het niet 100% goed kan gaan krijgen, dus we gaan voor zo goed mogelijk.


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Upgrade Arnold Motorpost
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2015, 21:03:31 »
Ik heb de schildjes en de zijkanten van de leds (!) zwart geverfd, en het doorschijnen is compleet verdwenen (y) zelfs in het donker!
1 rood sein doet niet helemaal goed mee, zit soms niet helemaal achter de geleieder, komt omdat de kap de neiging heeft wat te bewegen. De kap is niet goed (meer) te fixeren.

Filmpje: http://youtu.be/HfnZAuGQWgk