Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer  (gelezen 2646 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
« Gepost op: 07 February 2015, 12:10:12 »
Geachte forumleden

Afgelopen 2 weken was ik in Hong Kong op vakantie, daar Hong Kong voor alle soorten van transport wat te bieden heeft, wil ik hier in dit draadje een verslag doen van de vele mogelijkheden.

In verschillende posts wil ik ingaan op:
- de tram op Hong Kong eiland
- het spoorweg museum
en andere vervoersmogelijkheden.

.. en nog wat tips voor de modelbouwer.

Allereerst den Hong Kong tram op Hong Kong eiland.
Deze tram rijdt daar op een aantal routes parallel aan de kust van Hong Kong eiland, daardoor rijden in het midden gedeelte alle achter elkaar aan voordat ze weer afbuigen.
Op het hoofdtraject heeft dit tot gevolg dat alle achter elkaar rijden. In middels zijn er over 100 verschillende trams die dagelijks hun routes rijden. Alle hebben een andere reclame beplakking en deze wordt ook regelmatig uitgewisseld. Dit alles heeft tot gevolg dat er een bonte stoet van trams permanent door de stadt rijdt. als kralen aan een ketting.



O ja Hongkong trams hebben alle dezelfde vorm en zijn dubbeldekker trams. De originele bouw is grotendeels tot vandaag de dag gebleven en pogingen te vernieuwen zijn na protesten gestopt. De tram heeft nog steeds hout gevormde stoeltjes en open schuivende ramen. Het is of je in een metalen koekblik zit.
De prijs is 0.30 Eurocent en onafhankelijk van de lengte die je meerijdt, de langste route is 90 minuten.
Het is de beste methode om de hele stad te bezichtigen en gelijk zeer aangenaam, vooral boven op de voorste plaatsen. Je laat de stad op luchtige hoogte gemoedelijk voorbijtrekken, het werkt verslavend.....

Hier een kleine keuze van de vele foto:










De tram baan wordt ook van anderen gebruikt:




In Oceaan Park in Hong Kong is een oude versie van de tram uitgesteld:





zo ver het eerste deel,
gr. Joke

daar ik die trams zo gaaf vindt zie ook aankopen 2015.

« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 20:38:28 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re: Hong Kong
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2015, 13:07:34 »
He, foto's uit het dorpje waar ik woon  ;D
Leuk!

gr. Twinkie

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • HCC!m-IG
Re: Hong Kong
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2015, 13:42:33 »
...brings back memories...
1980/81 een keer of vier in Hong Kong geweest; Peak Tower tram, Sung Dynasty Village, Peninsula Hotel met Rolls Royce als Airport pickup, Star Ferry, Ocean Park met kabelbaan naar het "dolfinarium"-deel, Kai Tak met Checkerboard Approach (je raakt bijna de huizen aan)...
Sorry, ik droom weg... 8)

Die trams vragen gewoon om een A4-diorama (y)
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Hong Kong
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2015, 14:16:20 »
Die trams vragen gewoon om een A4-diorama

Das een verdomd eind rijden naar Utrecht voor Joke, Daan.....
Mvh Steef

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • HCC!m-IG
Re: Hong Kong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2015, 14:47:22 »
Valt toch wel mee ;D  misschien met Wesley meerijden? ]als CH nog steeds haar domicile is...
« Laatst bewerkt op: 09 February 2015, 08:39:23 door Bert van Gelder. Reden: Sub\'s maken tekst onleesbaar... »
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Hong Kong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2015, 17:17:29 »
Mmmm, ja een A4 diorama... het materiaal was ervoor gekocht, maar er gaat zo weinig op een A4 en het is ook niet hoog zo'n A4.... en het materiaal is 1:76......
hoewel western market is toch leuk om te maken.......

Ja ik ben aan het kijken of het gaat een A 4 past nog in de handbagage van het vliegtuig met een reisbox. Maar tijd en werkplanning is een grotere uitdaging, gelukkig kan de aanmelding tot augustus. In iedergeval meer haalbaar dan een beneluxmodule, die zou ik ook graag maken maar dat geeft dan logistisch een nog veel groter probleem.

Gr. Joke
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hong Kong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
« Reactie #6 Gepost op: 08 February 2015, 18:51:55 »
Leuk om te zien! (y)

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2015, 06:02:32 »
Mooi verhaal alvast. Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2015, 20:12:07 »
Goedenavond,
verder met deel 2: het "Hong Kong Railway museum" in Tai Po Market.

Vanuit Hong Kong city is het mogelijk met de metro direkt naar Tai Po Market te rijden. Het laatste gedeelte ligt bovengronds en geeft zicht op een groen landschap met hoge gebouwen.

Het museum is een open air museum gelegen in het centrum van Tai Po Market, een kleinere stad in de "new territories", het uitbreidingsgebied van den Britten bij het hernieuwen van de leasing van Hong Kong.  De stad heeft nog steeds een grote markt spreek, verse levensmiddelen, de vis is zo vers dat hij eigenlijk nog leeft en in 8 cm water ligt lucht te happen....


Als je overweegt het museum te bezoeken dan is een tour langs de binnenmarkt (vis en vlees) en buitenmarkt (groenten en andere zaken) zeker de moeite waard.
In tegenstelling tot de Hong Kong city markets zijn de prijzen gunstiger en is het nog een echte lokale markt. Hoewel lokaal orienteerd, zeer hartelijk tegenover vreemdelingen.

Het museum is het oude stationsgebouw van 1913, gebouwd in traditionele Chinese stijl en is sinds 1985 een monument en museum. De nieuwe spoorlijn ligt rakelings naast het museum, zichtbaar als groene schermen op de foto.



Het interieur van de loket ruimte en het stelwerk zijn behouden gebleven:




Zo als eerder vermeld zijn er 2 loks tentoongesteld:
1.
EMD G12 Diesel-electric locomotive #51, in Hong Kong in 1955 in gebruik genomen, heet "Sir Alexander"
 

2. Een W. G. Bagnall "0-4-4T narrow gauge steam locomotive", gered van de philipines in 1995, waar hij op zijn laatste benen reed en geheel in oude staat terug gebracht.
Dit is er een van twee gelijke locomotieven die voor de Sha Tau Kok Railway line tussen Fanling and Sha Tau Kok reden. De andere is ook gered en wordt momentaan gerestaureerd.


There are also a pump trolley and a diesel-engined railcar.


Tevens zijn er 6 Personenwagons te bezichtigen, de buitenkant is moeilijker te fotograferen daarvoor kan men bij alle door de wagons lopen en erin zitten.


Hier de engelse opstelling.
    A 1911 third-class compartment, #302
    A 1921 engineering coach, #002
    A 1955 third-class compartment, #223 (an educational video room)
    A 1955 luggage compartment, #229


    A 1964 first-class compartment, #112


    A 1976 ordinary-class compartment, #276
 
Dit laatste rijtuig is schokkend leeg en ingericht met het absolute minimaal, banken met verschuifbare rugleuning. Kaler kan een rijtuig niet zijn, daarvoor oogt hij heel groot.


In een kleine zijtuin is nog voor de kinderen een kleine spoor 1 of G modelbaan gebouwd, met bedieningsknoppen voor 2 kinderen, functies per kind 1 keer wissel omstellen, trein 1 ronde laten rijden.




Bij ons bezoek waren wij de enigste buitenlandse toeristen, veel lokale bevolking benutten het museum als uitje voor de familie vooral met kleine kinderen, de entree is gratis en het is een rustpunt in de stad. Ook veel ouderen gebruiken het als een plek met een rustig bankje.

Maar alles bij elkaar is het de moeite waard de trip te maken. Niet alleen het museum maar ook Tai Po zelf laten nog een stuk Hong Kong zien die in Hong Kong zelf aan het verdwijnen is. Also "der Weg is das Ziel"

Gr. Joke