Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:34:58
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:15:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
odaoda
Vandaag
om 19:48:24
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
edwin1974
Vandaag
om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer (gelezen 2648 keer)
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
«
Gepost op:
07 February 2015, 12:10:12 »
Geachte forumleden
Afgelopen 2 weken was ik in Hong Kong op vakantie, daar Hong Kong voor alle soorten van transport wat te bieden heeft, wil ik hier in dit draadje een verslag doen van de vele mogelijkheden.
In verschillende posts wil ik ingaan op:
- de tram op Hong Kong eiland
- het spoorweg museum
en andere vervoersmogelijkheden.
.. en nog wat tips voor de modelbouwer.
Allereerst den Hong Kong tram op Hong Kong eiland.
Deze tram rijdt daar op een aantal routes parallel aan de kust van Hong Kong eiland, daardoor rijden in het midden gedeelte alle achter elkaar aan voordat ze weer afbuigen.
Op het hoofdtraject heeft dit tot gevolg dat alle achter elkaar rijden. In middels zijn er over 100 verschillende trams die dagelijks hun routes rijden. Alle hebben een andere reclame beplakking en deze wordt ook regelmatig uitgewisseld. Dit alles heeft tot gevolg dat er een bonte stoet van trams permanent door de stadt rijdt. als kralen aan een ketting.
O ja Hongkong trams hebben alle dezelfde vorm en zijn dubbeldekker trams. De originele bouw is grotendeels tot vandaag de dag gebleven en pogingen te vernieuwen zijn na protesten gestopt. De tram heeft nog steeds hout gevormde stoeltjes en open schuivende ramen. Het is of je in een metalen koekblik zit.
De prijs is 0.30 Eurocent en onafhankelijk van de lengte die je meerijdt, de langste route is 90 minuten.
Het is de beste methode om de hele stad te bezichtigen en gelijk zeer aangenaam, vooral boven op de voorste plaatsen. Je laat de stad op luchtige hoogte gemoedelijk voorbijtrekken, het werkt verslavend.....
Hier een kleine keuze van de vele foto:
De tram baan wordt ook van anderen gebruikt:
In Oceaan Park in Hong Kong is een oude versie van de tram uitgesteld:
zo ver het eerste deel,
gr. Joke
daar ik die trams zo gaaf vindt zie ook aankopen 2015.
«
Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 20:38:28 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast
»
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Twinkie
Offline
Berichten: 878
Re: Hong Kong
«
Reactie #1 Gepost op:
07 February 2015, 13:07:34 »
He, foto's uit het dorpje waar ik woon
Leuk!
gr. Twinkie
Gelogd
Daan Neijenhuis
Offline
Berichten: 1510
HCC!m-IG
Re: Hong Kong
«
Reactie #2 Gepost op:
07 February 2015, 13:42:33 »
...brings back memories...
1980/81 een keer of vier in Hong Kong geweest; Peak Tower tram, Sung Dynasty Village, Peninsula Hotel met Rolls Royce als Airport pickup, Star Ferry, Ocean Park met kabelbaan naar het "dolfinarium"-deel, Kai Tak met
Checkerboard Approach
(je raakt bijna de huizen aan)...
Sorry, ik droom weg...
Die trams vragen gewoon om een
A4-diorama
Gelogd
Wanneer lees je nou een handleiding?
Simplex
Offline
Berichten: 7284
Re: Hong Kong
«
Reactie #3 Gepost op:
07 February 2015, 14:16:20 »
Citaat van: Daan Neijenhuis op 07 February 2015, 13:42:33
Die trams vragen gewoon om een
A4-diorama
Das een verdomd eind rijden naar Utrecht voor Joke, Daan.....
Gelogd
Mvh Steef
Daan Neijenhuis
Offline
Berichten: 1510
HCC!m-IG
Re: Hong Kong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
«
Reactie #4 Gepost op:
07 February 2015, 14:47:22 »
Valt toch wel mee
misschien met Wesley meerijden? ]als CH nog steeds haar domicile is...
«
Laatst bewerkt op: 09 February 2015, 08:39:23 door Bert van Gelder. Reden: Sub\'s maken tekst onleesbaar...
»
Gelogd
Wanneer lees je nou een handleiding?
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: Hong Kong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
«
Reactie #5 Gepost op:
07 February 2015, 17:17:29 »
Mmmm, ja een A4 diorama... het materiaal was ervoor gekocht, maar er gaat zo weinig op een A4 en het is ook niet hoog zo'n A4.... en het materiaal is 1:76......
hoewel western market is toch leuk om te maken.......
Ja ik ben aan het kijken of het gaat een A 4 past nog in de handbagage van het vliegtuig met een reisbox. Maar tijd en werkplanning is een grotere uitdaging, gelukkig kan de aanmelding tot augustus. In iedergeval meer haalbaar dan een beneluxmodule, die zou ik ook graag maken maar dat geeft dan logistisch een nog veel groter probleem.
Gr. Joke
Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
PKM
Offline
Berichten: 298
Re: Hong Kong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
«
Reactie #6 Gepost op:
08 February 2015, 18:51:55 »
Leuk om te zien!
Gelogd
S&TL
Offline
Berichten: 273
Re: Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
«
Reactie #7 Gepost op:
09 February 2015, 06:02:32 »
Mooi verhaal alvast. Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Gelogd
Tulpendaal
Offline
Berichten: 3580
Westlandbaan-Delft
Re: Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer
«
Reactie #8 Gepost op:
09 February 2015, 20:12:07 »
Goedenavond,
verder met deel 2: het "Hong Kong Railway museum" in Tai Po Market.
Vanuit Hong Kong city is het mogelijk met de metro direkt naar Tai Po Market te rijden. Het laatste gedeelte ligt bovengronds en geeft zicht op een groen landschap met hoge gebouwen.
Het museum is een open air museum gelegen in het centrum van Tai Po Market, een kleinere stad in de "new territories", het uitbreidingsgebied van den Britten bij het hernieuwen van de leasing van Hong Kong. De stad heeft nog steeds een grote markt spreek, verse levensmiddelen, de vis is zo vers dat hij eigenlijk nog leeft en in 8 cm water ligt lucht te happen....
Als je overweegt het museum te bezoeken dan is een tour langs de binnenmarkt (vis en vlees) en buitenmarkt (groenten en andere zaken) zeker de moeite waard.
In tegenstelling tot de Hong Kong city markets zijn de prijzen gunstiger en is het nog een echte lokale markt. Hoewel lokaal orienteerd, zeer hartelijk tegenover vreemdelingen.
Het museum is het oude stationsgebouw van 1913, gebouwd in traditionele Chinese stijl en is sinds 1985 een monument en museum. De nieuwe spoorlijn ligt rakelings naast het museum, zichtbaar als groene schermen op de foto.
Het interieur van de loket ruimte en het stelwerk zijn behouden gebleven:
Zo als eerder vermeld zijn er 2 loks tentoongesteld:
1.
EMD G12 Diesel-electric locomotive #51, in Hong Kong in 1955 in gebruik genomen, heet "Sir Alexander"
2. Een W. G. Bagnall "0-4-4T narrow gauge steam locomotive", gered van de philipines in 1995, waar hij op zijn laatste benen reed en geheel in oude staat terug gebracht.
Dit is er een van twee gelijke locomotieven die voor de Sha Tau Kok Railway line tussen Fanling and Sha Tau Kok reden. De andere is ook gered en wordt momentaan gerestaureerd.
There are also a pump trolley and a diesel-engined railcar.
Tevens zijn er 6 Personenwagons te bezichtigen, de buitenkant is moeilijker te fotograferen daarvoor kan men bij alle door de wagons lopen en erin zitten.
Hier de engelse opstelling.
A 1911 third-class compartment, #302
A 1921 engineering coach, #002
A 1955 third-class compartment, #223 (an educational video room)
A 1955 luggage compartment, #229
A 1964 first-class compartment, #112
A 1976 ordinary-class compartment, #276
Dit laatste rijtuig is schokkend leeg en ingericht met het absolute minimaal, banken met verschuifbare rugleuning. Kaler kan een rijtuig niet zijn, daarvoor oogt hij heel groot.
In een kleine zijtuin is nog voor de kinderen een kleine spoor 1 of G modelbaan gebouwd, met bedieningsknoppen voor 2 kinderen, functies per kind 1 keer wissel omstellen, trein 1 ronde laten rijden.
Bij ons bezoek waren wij de enigste buitenlandse toeristen, veel lokale bevolking benutten het museum als uitje voor de familie vooral met kleine kinderen, de entree is gratis en het is een rustpunt in de stad. Ook veel ouderen gebruiken het als een plek met een rustig bankje.
Maar alles bij elkaar is het de moeite waard de trip te maken. Niet alleen het museum maar ook Tai Po zelf laten nog een stuk Hong Kong zien die in Hong Kong zelf aan het verdwijnen is. Also "der Weg is das Ziel"
Gr. Joke
Gelogd
Groetjes Joke
Actief op INSTA als Tulpendaal-modelbouw
TRAM
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66742.msg3222251988;topicseen#msg3222251988
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hongkong: de trams, spoorwegen en ander vervoer