Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 19:03:32
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:57:19
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door VictorPM
Vandaag om 18:41:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:35:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ben
Vandaag om 18:35:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:23:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 17:52:07
Led schakeling ed. door bellejt
Vandaag om 17:42:03
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 17:35:40
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:29:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:26:13
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:19:29
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 17:13:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
  

Auteur Topic: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)  (gelezen 4244 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Hallo,

onder mijn Peco SL-E390F double slip/kruiswissel heb ik twee PL-10WE wisselaandrijvingen hangen.

Deze schakelen goed.
Voor het omschakelen van de polariteit gebruik ik twee PL-13 accesory switches, die onderaan de aandrijvingen zijn bevestigd.
Hoewel ze inderdaad heen en weer schuiven met het omgaan van de wissel komen ze niet altijd in een goede stand terecht, meestal blijven ze een kant op tussen de posities hangen en geven dan geen stroom door.

Wat zijn jullie ervaringen met een dergelijke combinatie? Is dat af te stellen en betrouwbaar te krijgen?

Het valt me bijvoorbeeld op dat een aandrijving wat beweegt bij het omzetten, kan dat effect hebben?.

Jeoen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2015, 11:41:20 »
Zit zelf nog wat te googlen, kom ik tegen op de Peco side:

http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309&CAT_ID=3337&P_ID=17646

Staat dus onderaan:
Suitable only for OO/HO and larger scales

Dus met mijn N-schaal....

tenzij iemand een idee/suggestie heeft?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • HCC!m-IG
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2015, 12:20:30 »
Jeroen,

Lijkt mij dat de "slag" die je moeten maken voor de PL-13 meer is dan je voor jouw N-wissels nodig hebt/kunt maken.
Zou de PL-15 dan beter zijn voor jouw toepassing?
Ik gebruik zelf geen Peco wissels, maar op de WoKo-baan liggen er 30+ als ik het goed heb. Weliswaar niet met Peco-spoelen...
Samen met een clublid heb ik naar een bi-stabiel relais gekeken voor het hartstuk. Betekent wel dat je niet met de hand kunt omzetten, altijd vanuit de computer (of bedientableau) maar wel "parallel" aan het bekrachtigen van de wisselspoel. Ben je toevallig een dag op Rail? Loopt dan even bij ons langs!
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2015, 12:34:05 »
De Peco PL10 serie wisselmotor is geschikt voor zowel N, 0, H0 etc.
Bij N of H0 gebruik je alleen verschillende bevestigingslipjes van het motortje.

Ikzelf rij H0 en op mijn hele baan zitten ruim 80 wissels, gewone wissels, driewegwissels en een engelsman. Al mijn wissels zijn voorzien van een PL10, dit fuctioneert al jaren probleemloos. Wel opletten dat de PL13 goed vastzit en blijft zitten, want als deze iets loslaat kan door de kracht waarmee het wissel omgezet worden, wel 'speling' ontstaan waardoor de stroomafname niet meer goed gaat. Het beter/vaster bevestigen helpt dan vaak wel.

De link die je geeft, vertelt ook dat de PL-13 past op de wisselmotor PL-10.
De PL-10 pas onder elke Peco wissel, zowel N als H0.
Met vriendelijke groet,
Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2015, 12:51:56 »
De link die je geeft, vertelt ook dat de PL-13 past op de wisselmotor PL-10.
De PL-10 pas onder elke Peco wissel, zowel N als H0.
Is allemaal waar. Maar de beschrijving bij de PL-13 geeft toch duidelijk aan dat die alleen geschikt is voor H0 of grotere schalen. Een N-wissel maakt een te kleine slag om de schakelaar helemaal aan het eind te krijgen.
De simpelste oplossing is wat Daan zegt, een bistabiel relais parallel aan de wisselspoelen, en de PL-13 weghalen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • HCC!m-IG
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2015, 13:29:33 »
Wisselmotor past dus op elke wissel, maar de schakelaars zijn schaalspecifiek (leuk woord)
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2015, 08:56:37 »
Ik heb inderdaad gekeken naar de PL-15 en denk dat deze inderdaad beter geschikt zou zijn.

Diverse YouTube filmpjes laten echter zien dat er best wel wat kracht voor nodig is om een bus op de pin van aandrijving te schuiven.
Aangezien de aandrijvingen al gemonteerd zitten ben ik bang voor schade aan het wissel.

Op andere plekken op mijn baan heb ik ook schakelingen met een monostabiel relais in gebruik, dus ik ga deze ook inzetten bij dit wissel.

Dan heb ik wel de mogelijkheid dat tijdens het opstarten van de baan de polariteit verkeerd om staat t.o.v. de wisselstongen.
Maar het wissel ligt geheel geïsoleerd , dus dat is volgens mij geen probleem.

Koploper initialiseert alle wissels bij starten van de communicatie, dus dan is het probleem opgelost.

Of is bistabiel toch beter?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2015, 10:00:21 »
Of is bistabiel toch beter?
Het beste is altijd een schakelaar die direct aan het wissel is gekoppeld. Die volgt de echte wisselstand.
Maar als dat niet lukt omdat hij de slag niet haalt, dan is een bistabiel relais een acceptabele oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2015, 14:19:21 »
Ok.

In dit geval is volgens mij bi stabiel beter omdat dan de kans dat de polariteit overeenkomt met de wisselstand het grootst is.

Correct?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #9 Gepost op: 09 February 2015, 15:06:59 »
Als zowel het wissel als het bistabiel relais onberispelijk schakelen zullen ze een gelijke stand hebben. Maar als er één van de twee hapert, dan zit je met een fout gepoold puntstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #10 Gepost op: 09 February 2015, 15:37:37 »
Een bistabiel relais gaat niet werken. De kans bestaat dat het relais omgeschakeld is voordat de tong los is van de rail. Zijn twee microswitches niet wat?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26957
    • Pagina van klaas
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2015, 16:11:25 »
Gerard, je vergist je.
Bij een gewoon Electrofrog wissel wordt het puntstuk door de tongen geschakeld. Maar het gaat hier om een Engels wissel waarbij de puntstukken elektrisch vrij zijn van de tongen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Betrouwbaarheid combinatie Peco PL-10WE (wisselaandrijving)en PL-13 (switch)
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2015, 16:15:59 »
@Klaas,

Je hebt gelijk. Bij een engelsman blijft de polariteit van de tongen gelijk.

Groet,

Gerard van der Sel.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.