Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door daan2353
Vandaag om 10:36:29
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 10:18:53
Probleem bij inbouw decoder door bellejt
Vandaag om 10:14:05
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
Vandaag om 10:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:10:57
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:55:04
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 09:26:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RBlok
Vandaag om 01:10:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 December 2025, 21:57:25
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
05 December 2025, 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
05 December 2025, 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
05 December 2025, 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 December 2025, 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
05 December 2025, 15:57:41
  

Auteur Topic: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.  (gelezen 6331 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2015, 11:05:47 »
Kolomna is vooral lomp, vereist vaak een hoop onderhoud.
DB heeft circa 10-15 jaar terug experiment gedaan met de BR232 ; enkele exemplaren omgebouwd met een Caterpiller , met een MTU en met modernere Kolomna

Kolomna bleef niet echt geweldig, veel onderhoud nodig en niet zuinig. Maar wel erg goedkoop qua aanschaf. MTU loopt best mooi maar had wat kinderziekten en was aan de lichte kant. Caterpiller had dacht ik issues met vele leegloop draaien, bovendien prijzig zowel qua aanschaf als verbruik/onderhoud. Bij DB is men uiteindelijk voor de BR232 grotendeels bij oude Kolomna's gebleven.

Zelf weinig ervaring met moderne diesel, ik houd het bij oude Stork en MGO producten :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #16 Gepost op: 06 February 2015, 18:56:01 »
Het is voor moderne dieselmotorfabrikanten een aardige uitdaging om een motor geschikt te maken
voor langdurig stationair onbelast draaien, het is zelfs opgenomen in de voorgeschreven testcycles voor deze motoren.
Onze motoren voor rail worden specifiek voor dit gebruik ontworpen en gebouwd.
Cat motoren zijn perfecte motoren, echter voor bepaalde applicaties minder geschikt.
Van langdurig stationair draaien vervuilen ze enorm, en slijten ze vele malen sneller door de overmatig opgebouwde koolaanslag. En loopt er grote hoeveelheden deelsverbrande brandstof via uitlaatdelen langs de motor naar beneden, als gevolg van de lage uitlaattemperatuur.

Oud spul is geweldig heb ook nog een periode bij MWM, Deutz motoren gewerkt.

Groeten Leen.

Groeten Leen.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #17 Gepost op: 06 February 2015, 19:22:10 »
Hallo Leen,

Nou ben ik zelf redelijk bekend met Caterpillar omdat ik veel met bouwmachines heb gewerkt.
Regelmatig ging ik naar Beilen of Almere voor demodagen of gewoon voor onderdelen.
Jaren geleden werden er Cat machines uitgerust met motoren die door Mitsubishi waren gebouwd.
Deze motoren waren te herkennen aan de kleppendeksels, hier zat namelijk niet de vertrouwde Cat olievuldop op!
Mijn vraag is nu, bouwt Cummins ook motoren voor derden? Beetje of-topic, ik weet het :-[
Nog meer of-topic, Deutz leverde ooit de motoren voor enkele types Volvo graafmachines.
Wat betreft stationair draaien van Cat motoren, de bouwmachines waren hier ook geen fan van. Bij te lage belasting nam het olieverbruik toe.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2015, 20:16:16 »
Ha Roelof,
Dan ben je ook wel bekend met Cummins.
Jazeker doet Cummins dat, de grote Cat graafmachines gebruiken Cummins.
Verder de huidige Volvo's, Hitachi's, Komatsu, Liebherr grote machines etc etc. eigenlijk alles waar geen Cat opstaat zitten Cummins motoren in, misschien niet zo bekend maar Cummins is de grootste motoren fabriek ter wereld, er is geen andere fabriek die meer motoren produceert, meer dan 1 miljoen motoren per jaar.
Veel stationair onbelast draaien is echt enorm slecht voor moderne diesels.

Ik heb ook nooit begrepen waarom dat dit met lokomotieven zo noodzakelijk is, als gebruik niet nodig is lig je de boel toch stil zou ik zeggen.
Maar ben geen expert, misschien dat iemand dat weet.

Met vriendelijke groet,
Leen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #19 Gepost op: 06 February 2015, 21:45:13 »
Leg je de diesel stil valt vrijwel altijd ook de compressor uit... en dat betekent dat beremming van de trein na verloop van tijd niet meer gegarandeerd is. Bovendien kost het opnieuw opbouwen van luchtdruk, zeker bij langere treinen zoals goederentreinen, een hoop tijd. Dus laat men bijvoorbeeld bij werktreinen dieselmotoren vaak langdurig stationair draaien om tijdverlies van het opstarten te voorkomen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1428
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« Reactie #20 Gepost op: 06 February 2015, 22:13:31 »
Dus zou je een klein motortje met compressor bij moeten plaatsen die automatisch start als de hoofdmotor stopt en de druk wegvalt.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1530
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #21 Gepost op: 07 February 2015, 08:01:48 »







UP 9900 is een SD59M-2 / SD59MX, een omgebouwde SD60:een ECO-upgrade naar Tier 4 criteria.
Er zijn 25 stuks gebouwd.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« Reactie #22 Gepost op: 07 February 2015, 08:54:44 »
Dit is o.a. ook voor ons een belangrijke markt, de markt voor nieuw gebouwde lokomotieven is te gering.
Upgraden van een bestaande vloot kost maar een fractie ten opzichte van nieuw materiaal aanschaffen.
Verder zijn de meeste reserve delen al in voorraad bij de gebruikers wat het nog interresanter maakt.

Groet Leen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« Reactie #23 Gepost op: 07 February 2015, 12:02:09 »
Het is toch ook zo dat je bij een motor wissel een veel korter test traject hebt tov een volledige nieuwbouw inclusief een aangepaste opbouw?

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« Reactie #24 Gepost op: 07 February 2015, 17:12:02 »
Nou ben ik geen expert op dit gebied,
Maar als we voor dit soort besprekingen aan tafel zit heb ik dit meerdere malen opgevangen.
Als materieel aan het eind van zijn levensduur zit zijn er de volgende opties mogelijk:
1. Nieuwe aanschaffen, duur en neemt veel tijd in beslag, en kinderziektes is dan het nadeel, voordeel nieuw materieel, bestellen op wens, laatste stand ter techniek.
2. Bestaand materieel jong gebruikt aanschaffen, nadeel, meestal niet geheel aangepast aan de inzet, verborgen gebreken, veelal verouderde techniek, veel onderdelen inkopen voor onderhoud, levensduur.
Voordeel, goedkoop, heeft zich bewezen, veel kennis over aanwezig, bekende techniek.
3. Bestaande vloot stuk voor stuk uit dienst nemen, compleet reviseren en moderniseren, Voordeel, materieel was al geschikt voor de inzet, heeft alle certificaten, relatief goedkoop ten opzichte van  nieuwe aanschaf, alle dure reserve delen zijn ruim voorhanden, kennis van het materieel is bij bedienend en onderhouds personeel aanwezig, en het heeft zich al vele jaren bewezen.
Nadeel, toch wel de hoeveelheid nieuwe techniek, mogelijke kinderziektes, kennis van de nieuwe techniek, en niet de goedkoopste oplossing.
Momenteel is optie 3 het meest in onderhandeling, gevolgd door optie 1.
Wij denken dat dit komt door de project doorlooptijd, deze is door de klant grotendeels zelf te controleren, en veruit het kortst, en inderdaad het test en certificeringswerk kan voor een groot deel overgenomen worden van de oude situatie.

Groet, Leen.