Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon
door
RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig
door
TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn
door
einte
06 October 2025, 15:55:48
Een leuke vrachtwagen
door
Peter45
06 October 2025, 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
06 October 2025, 12:27:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel. (gelezen 6267 keer)
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: Nieuw type motor demo lok
«
Reactie #15 Gepost op:
06 February 2015, 11:05:47 »
Kolomna is vooral lomp, vereist vaak een hoop onderhoud.
DB heeft circa 10-15 jaar terug experiment gedaan met de BR232 ; enkele exemplaren omgebouwd met een Caterpiller , met een MTU en met modernere Kolomna
Kolomna bleef niet echt geweldig, veel onderhoud nodig en niet zuinig. Maar wel erg goedkoop qua aanschaf. MTU loopt best mooi maar had wat kinderziekten en was aan de lichte kant. Caterpiller had dacht ik issues met vele leegloop draaien, bovendien prijzig zowel qua aanschaf als verbruik/onderhoud. Bij DB is men uiteindelijk voor de BR232 grotendeels bij oude Kolomna's gebleven.
Zelf weinig ervaring met moderne diesel, ik houd het bij oude Stork en MGO producten
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Leen Stolk
Offline
Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
«
Reactie #16 Gepost op:
06 February 2015, 18:56:01 »
Het is voor moderne dieselmotorfabrikanten een aardige uitdaging om een motor geschikt te maken
voor langdurig stationair onbelast draaien, het is zelfs opgenomen in de voorgeschreven testcycles voor deze motoren.
Onze motoren voor rail worden specifiek voor dit gebruik ontworpen en gebouwd.
Cat motoren zijn perfecte motoren, echter voor bepaalde applicaties minder geschikt.
Van langdurig stationair draaien vervuilen ze enorm, en slijten ze vele malen sneller door de overmatig opgebouwde koolaanslag. En loopt er grote hoeveelheden deelsverbrande brandstof via uitlaatdelen langs de motor naar beneden, als gevolg van de lage uitlaattemperatuur.
Oud spul is geweldig heb ook nog een periode bij MWM, Deutz motoren gewerkt.
Groeten Leen.
Groeten Leen.
Gelogd
Roeltje!
Offline
Berichten: 583
Re: Nieuw type motor demo lok
«
Reactie #17 Gepost op:
06 February 2015, 19:22:10 »
Hallo Leen,
Nou ben ik zelf redelijk bekend met Caterpillar omdat ik veel met bouwmachines heb gewerkt.
Regelmatig ging ik naar Beilen of Almere voor demodagen of gewoon voor onderdelen.
Jaren geleden werden er Cat machines uitgerust met motoren die door Mitsubishi waren gebouwd.
Deze motoren waren te herkennen aan de kleppendeksels, hier zat namelijk niet de vertrouwde Cat olievuldop op!
Mijn vraag is nu, bouwt Cummins ook motoren voor derden? Beetje of-topic, ik weet het
Nog meer of-topic, Deutz leverde ooit de motoren voor enkele types Volvo graafmachines.
Wat betreft stationair draaien van Cat motoren, de bouwmachines waren hier ook geen fan van. Bij te lage belasting nam het olieverbruik toe.
Groet, Roelof
Gelogd
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.
Leen Stolk
Offline
Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
«
Reactie #18 Gepost op:
06 February 2015, 20:16:16 »
Ha Roelof,
Dan ben je ook wel bekend met Cummins.
Jazeker doet Cummins dat, de grote Cat graafmachines gebruiken Cummins.
Verder de huidige Volvo's, Hitachi's, Komatsu, Liebherr grote machines etc etc. eigenlijk alles waar geen Cat opstaat zitten Cummins motoren in, misschien niet zo bekend maar Cummins is de grootste motoren fabriek ter wereld, er is geen andere fabriek die meer motoren produceert, meer dan 1 miljoen motoren per jaar.
Veel stationair onbelast draaien is echt enorm slecht voor moderne diesels.
Ik heb ook nooit begrepen waarom dat dit met lokomotieven zo noodzakelijk is, als gebruik niet nodig is lig je de boel toch stil zou ik zeggen.
Maar ben geen expert, misschien dat iemand dat weet.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: Nieuw type motor demo lok
«
Reactie #19 Gepost op:
06 February 2015, 21:45:13 »
Leg je de diesel stil valt vrijwel altijd ook de compressor uit... en dat betekent dat beremming van de trein na verloop van tijd niet meer gegarandeerd is. Bovendien kost het opnieuw opbouwen van luchtdruk, zeker bij langere treinen zoals goederentreinen, een hoop tijd. Dus laat men bijvoorbeeld bij werktreinen dieselmotoren vaak langdurig stationair draaien om tijdverlies van het opstarten te voorkomen.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Luit
Offline
Berichten: 1418
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
«
Reactie #20 Gepost op:
06 February 2015, 22:13:31 »
Dus zou je een klein motortje met compressor bij moeten plaatsen die automatisch start als de hoofdmotor stopt en de druk wegvalt.
Gelogd
ES44C4
Offline
Berichten: 1507
Re: Nieuw type motor demo lok
«
Reactie #21 Gepost op:
07 February 2015, 08:01:48 »
Citaat van: Mark D. op 05 February 2015, 16:25:09
UP 9900 is een SD59M-2 / SD59MX, een omgebouwde SD60:een ECO-upgrade naar Tier 4 criteria.
Er zijn 25 stuks gebouwd.
Gelogd
Leen Stolk
Offline
Berichten: 348
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
«
Reactie #22 Gepost op:
07 February 2015, 08:54:44 »
Dit is o.a. ook voor ons een belangrijke markt, de markt voor nieuw gebouwde lokomotieven is te gering.
Upgraden van een bestaande vloot kost maar een fractie ten opzichte van nieuw materiaal aanschaffen.
Verder zijn de meeste reserve delen al in voorraad bij de gebruikers wat het nog interresanter maakt.
Groet Leen.
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
«
Reactie #23 Gepost op:
07 February 2015, 12:02:09 »
Het is toch ook zo dat je bij een motor wissel een veel korter test traject hebt tov een volledige nieuwbouw inclusief een aangepaste opbouw?
Gelogd
Leen Stolk
Offline
Berichten: 348
Re: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
«
Reactie #24 Gepost op:
07 February 2015, 17:12:02 »
Nou ben ik geen expert op dit gebied,
Maar als we voor dit soort besprekingen aan tafel zit heb ik dit meerdere malen opgevangen.
Als materieel aan het eind van zijn levensduur zit zijn er de volgende opties mogelijk:
1. Nieuwe aanschaffen, duur en neemt veel tijd in beslag, en kinderziektes is dan het nadeel, voordeel nieuw materieel, bestellen op wens, laatste stand ter techniek.
2. Bestaand materieel jong gebruikt aanschaffen, nadeel, meestal niet geheel aangepast aan de inzet, verborgen gebreken, veelal verouderde techniek, veel onderdelen inkopen voor onderhoud, levensduur.
Voordeel, goedkoop, heeft zich bewezen, veel kennis over aanwezig, bekende techniek.
3. Bestaande vloot stuk voor stuk uit dienst nemen, compleet reviseren en moderniseren, Voordeel, materieel was al geschikt voor de inzet, heeft alle certificaten, relatief goedkoop ten opzichte van nieuwe aanschaf, alle dure reserve delen zijn ruim voorhanden, kennis van het materieel is bij bedienend en onderhouds personeel aanwezig, en het heeft zich al vele jaren bewezen.
Nadeel, toch wel de hoeveelheid nieuwe techniek, mogelijke kinderziektes, kennis van de nieuwe techniek, en niet de goedkoopste oplossing.
Momenteel is optie 3 het meest in onderhandeling, gevolgd door optie 1.
Wij denken dat dit komt door de project doorlooptijd, deze is door de klant grotendeels zelf te controleren, en veruit het kortst, en inderdaad het test en certificeringswerk kan voor een groot deel overgenomen worden van de oude situatie.
Groet, Leen.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.