Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.  (gelezen 6199 keer)

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Nieuw type motor in demo lok: EMD SD90 met Cummins diesel.
« Gepost op: 05 February 2015, 06:37:55 »
Aan alle liefhebbers,
Mijn werkgever in de US heeft een EMD SD90 laten reviseren en uitgerust met onze  nieuwe QSK95 motor.
Deze lok is in eigendom van onze firma, en rijdt momenteel 14000tons kolentreinen in dubbeltractie mee voor de indiana railroad company.
Deze spoorlijn loopt langs onze fabrieken in Columbus Indiana.
De lokomotief wordt gebruikt om onze nieuwe diesel te demonstreren aan geinterreseerde klanten.
We zijn in Europa momenteel bezig met Siemens om een diesel electrische powerpack te ontwerpen speciaal voor railtractie.
Google maar eens op Cummins EMD QSK95, en er gaat genoeg informatie op je af komen, had al even geprobeerd een plaatje te uploaden, maar dit gaat me niet zo makkelijk af via de tablet, dan moet ik achter de PC kruipen. Hij rijdt trouwens echt zo in onze kleurstelling rond.

Groet Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 22:01:07 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2015, 06:50:55 »
Succes met het project Leen. Zelf geen Cummins fan. Onze nieuwe "standaard streekbus", de VDL voorheen Ambassador / nu Citea LLE, heeft een VDL (DAF Bus) SB200 chassis met Cummins motor. Koffiemolen jankgeluid en totaal geen karakter qua geluid. Rijdt verder prima hoor. Maar dat geluid ......

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2015, 07:21:36 »
Ha Michel,

Bedankt, begrijp wat je bedoelt, dit ligt niet zozeer aan de motor alleen, het is de combinatie, versnellingsbak, achterasreductie en programmatie.
Stadsbussen zijn tegenwoordig helemaal gefocussed op het laagst mogelijke verbruik.
Ben zelf  technisch verantwoordelijk voor VanHool, daar doen we dezelfde trucken.
Deze motor wordt bijna in elk denkbaar machientje gebruikt, vrachtwagens, graafmachientjes, kleine rangeer lokomotiefjes.... bedenk het of je vindt er dezelfde motor in terug.
Groeten Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2015, 08:07:03 »
Ik snap het helemaal Leen. Heb zelf MTS WTB. Maar karakter wordt je verliefd op. Is vrijwel nergens meer waar te nemen, met de nieuwe technieken en geluidsbeperkingen. Ik zit zelf bij een museumbus stichting met bussen vanaf 1957. Kromhout, AEC, Leyland, DAF, VOLVO. Hoe ouder des te meer merkbaar karakter.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2015, 09:13:09 »


je zou een Cat motor verwachten in de nieuwe EMD's
« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 09:15:21 door Mark D. »

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2015, 10:45:37 »
Hallo Allemaal,

De SD90 stamt uit 1995, is dus al een oud type loc. Dit is dus dus een rebuild.
Meer info is te vinden op Wiki(Engelse versie).

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2015, 16:25:09 »
Dat tikt die toch in de eerste post. quote: "een sd90 laten reviseren"
de motor in de sd90 was niet echt een succes.
dus dat ze nu met een cummings aan de gang gaan in zo een sd90 is toch leuk.


« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 16:29:51 door Mark D. »

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2015, 16:54:34 »
@Mark D. Je hebt gelijk, mijn reactie was echter meer gericht op jouw post waarom er geen Cat motor in een nieuwe EMD gezet werd.
Trouwens, jouw plaatje is geen SD90 ;)

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2015, 18:54:02 »
bovenste wel, die rode.
maar die up eronder snap ik ook geen houd van, dat is ook huisvlijt of proto type.

volgens mij zit in de nieuwste sd70 etc wel een cat motor (of heet de 710 nu cat??)

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2015, 19:42:47 »
Goedeavond allen,

Ik zal proberen naar mijn beste weten een ieder van info te voorzien.

Michel, leuk van die museum bussen, ben ooit mijn werkzame leven begonnen bij afdeling AM van de RET, ben opgegroeid met DAF sb220 chassis, en HANJE bus opbouwen, ook daar hadden  ze een partij antiek spul van kromhout leyland etc.
Die tijd gaat niet meer terugkomen, een 12 meter stadsbus van 11ton rijd tegenwoordig met een 6.7 liter motor rond en 280 pk of meer, in die tijd was het vermogen bijna de helft met haast het dubbele slagvolume.

Wat betreft de SD90 met deze nieuwe type motor, hij is ons eigendom (Cummins Inc.)  een hele nieuwe was financieel geen optie voor alleen demo gebruik,  en dit was gelijk een ideale situatie om aan te tonen dat dit concept te gebruiken is, om tegen geringe kosten een bestaande lokomotieven vloot te moderniseren naar de laatste stand der techniek, en emissie normeringen ingegaan sinds Jan 2015 in de US!

Komen we gelijk bij de andere topics, op dit moment is er geen concurentie in deze vermogensklasse, de QSK95 EN QSK120,  zijn de hoogst vermogende snel lopende dieselmotoren ooit geproduceerd, er is geen andere leverancier die dit in zijn programma heeft.
Daarbij komend is ook de Tier 4 final emissie normering, die nog niet productie klaar is bij de concurrentie.
Even wat competitie gegevens, CAT3516, 78 liter slagvolume, uit 16 cyl.,maximaal 3000hp in deze gebruiksklasse. MTU20V4000, 96liter slagvolume uit 20 cylinders, maximaal 3800hp in deze gebruiksklasse, Cummins QSK95, 95liter slagvolume, uit 16 cyl, maximaal 4200hp, de 20 cyl 120 liter versie komt tot 5500hp.
CAT heeft nog wel hun 3600 serie maar is een probleemgeval welke te zwaar en te groot is voor rail applicaties, daar hebben ze MAK destijds o.a. voor ingelijfd.
Belangerijker nog is dat geen enkel andere concurrent de life to overhaul kan halen die Cummins haalt, en de cost of ownership daaraan gerelateerd.
Ik weet dat EMD recent een contract heeft getekend om de eerstvolgende 250 lokomotieven met de 95liter versie uit te rusten.

Groet Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2015, 20:03:22 »
De 645 en 710 (plus anderen) waren toch echte EMD ontwikkelingen? Is EMD afgestapt van eigen motoren?

Klinkt goed, de Cummins variant vs. de competitie.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #11 Gepost op: 05 February 2015, 21:18:45 »
Nu dat durf ik niet zomaar te beweren, maar om een motor van deze omvang te ontwikkelen en serie productie voor op te zetten kost zomaar een miljard dollar als het niet meer is en neemt wat jaartjes in beslag.
Je ziet dat veel motorenbouwers dat niet meer kunnen rondkrijgen, en daar de hulp van grote producenten voor inroepen.

Een beter voorbeeld is misschien mining, dit zijn traditioneel motoren boven 19 liter.
Daar is de verdeling haul trucks en graafmachines.
Markt aandeel Cat 45%,Cummins 45%, MTU 10%, waarbij aan de graafmachine kant bv Cat 20% van hun highhorsepower motoren bij ons vandaan betrekt (alles boven de 38 liter).
Ook een goede is de truck markt Daf koopt een groot deel van hun motoren bij ons, we doen veel met Scania, daimler,  Renault en Volvo is misschien wel onze grootsts klant.
De wereld is in de industriele motoren erg klein geworden met een handje vol  leveranciers die maar over gebleven zijn.
Eigenlijk elke lokomotieven fabrikant is klant bij ons, zelfs de moderne LKAB loks voor de zware erts treinen rijden met V16 QSK50 motoren.
Als je geluk hebt en bij deze fabrieken langs gaat krijg je nog wel eens een model mee, heb er inmiddels twee, zijn speciaal door ACME gebouwde ho modellen, 1 daarvan heb ik rondrijden met esu sound decoder geweldig, de tweede ligt open en moet ik de decoder nog voor bestellen.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2015, 21:39:58 »
Tof die modellen.

Geen idee dat de motoren narkt nog maar bij een paar spelers ligt.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2015, 22:35:01 »
Is Kolomna dan al exit? Of gaat het hier om motoren die in minder dan 5 meter verticaal moeten passen.

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nieuw type motor demo lok
« Reactie #14 Gepost op: 06 February 2015, 03:56:48 »
Kwa footprint ben ik hier overvraagd, maar via google is er een doorsnede tekening te zien waar je de motor ziet zitten.
Of Kolomna exit is? dat niet maar als het om moderene brandstof efficiente motoren gaat wel.
In Rusland hoeft rail materiaal nog niet aan veel eissen te voldoen.
Je komt deze lokomotieven/motoren ook in Roemenie veel tegen,  als je de motoren bekijkt dan zie je dat waar we de chinezen vaak van betichten (namaak!) de soviets dit al veel eerder deden.
Het zijn voor de snellopers vaak oude MTU ontwerpen, en voor de medium speeds Sulzer.
In Roemenie zijn we een groot ombouw programma gestart, om hun vloot lokomotieven te moderniseren, zodat ze internationaal kunnen gaan rijden.
Ze wilden daar twee jaar geleden al 485 lokomotieven reviseren en moderniseren, in een grote werkplaats in Craiova, echter cashflow, en betalingsgedrag vertraagd dit proces enorm.

Met vriendelijke groet,
Leen.