Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
gtw6016
Vandaag
om 18:10:54
Vreemd probleem
door
AP3737
Vandaag
om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Weerstandje voor stroomdetectie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Weerstandje voor stroomdetectie (gelezen 1945 keer)
zuyderduyn
Offline
Berichten: 352
Weerstandje voor stroomdetectie
«
Gepost op:
04 February 2015, 20:11:35 »
Beste Lezers,
Hoe kan je het makkelijkst een weerstandje aanbouwen op een wagon zodat bijvoorbeeld koploper de wagon detecteert? Het gaat om gelijkstroom H0
Groeten Hans
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8108
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #1 Gepost op:
04 February 2015, 20:21:38 »
Allereerst rijdt je geen gelijkstroom
Je rijdt 2 rail digitaal
Kwestie van de juiste begrippen hanteren.
Je kan het bijvoorbeeld
zo oplossen
Gelogd
Gr.
Eric
phdirk
Offline
Berichten: 1943
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #2 Gepost op:
04 February 2015, 20:45:58 »
Hallo Hans,
Ik gebruik SMD weerstanden van circa 7k, mag iets meer of iets minder zijn. Die soldeer ik over de isolatiekraag heen. Die vijl ik eerst vlak met de binnenkant van de flens. Dat heeft het voordeel dat zowel de flens als de as ook wat worden opgeruwd. Vervolgens vertin ik de as en de flens en de soldeerpads van de weerstand. Dan de weerstand met een pincet op de plaats houden en kort vastsolderen. Daarna meten of je ook weerstand hebt, anders nog eens een poging wagen. Als de weerstand goed zit laat ik er met een speld nog een drupje superlijm onder lopen, zodat hij ook goed vast zit. In plaats van solderen kun je ook geleidende lijm gebruiken, maar dat beviel mij minder goed. Ik zet op tweeassige wagons of rijtuigen in één van de assen een weerstand en per draaistel ook op één as.
Ik heb ook grafietverf (weerstandslak) geprobeerd, maar dat pakt op sommige wielen niet goed en geeft ook verder onberekenbare resultaten.
Ik heb er zelf nog geen foto's van, maar wil er wel een foto van maken als je dat verder helpt.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
henk
Offline
Berichten: 22519
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #3 Gepost op:
04 February 2015, 20:46:55 »
De encyclopedie is op dit punt behoorlijk compleet.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Detectie_van_goederenwagens/rijtuigen
Kom ik trouwens een bekende foto tegen met de naam van een andere Henk erbij.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #4 Gepost op:
04 February 2015, 21:36:32 »
Goeie tip Dirk om de isolatiebus gedeeltelijk weg te vijlen.
Eigenlijk stom dat ik daar nooit opgekomen ben.
Dat onberekenbare van de weerstandslak kan ik beamen. Ik heb zelfs een keer een uitfikkend wielstel gehad, gaf wel een erg realistisch beeld.
Groet,
Gerrit
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #5 Gepost op:
15 February 2015, 22:16:26 »
Ik ben aan de slag gegaan volgens de "Dirk" methode, dus met vast solderen. Ik heb hiervoor echter "Low Melt" soldeer in combinatie met het soldeerwater van Piet Peetoom gebruikt. De kans op smelten van de isolatiering is hiermee tot nul gereduceerd.
Wel even na afloop de wielstellen grondig reinigen om het soldeerwater te verwijderen.
Mogelijk is dit een nuttige aanvulling voor degenen die de SMD weerstandjes gaan solderen.
Omdat ik over een draaibankje beschik heb ik de assen en de binnenzijde van de wielen blank gedraaid i.p.v. vijlen.
m.v.g.
Gerrit
Gelogd
Silvolde
Offline
Berichten: 1558
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #6 Gepost op:
15 February 2015, 22:20:34 »
Een alternatief is een gedeelde as met een weerstand in de isolatiebus. Volgens mij heeft Roco zo'n constructie in het programma (gehad).
Gr, Silvolde
Gelogd
Die Bahn
Offline
Berichten: 486
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #7 Gepost op:
15 February 2015, 22:28:46 »
Roco heeft deze wielen met weerstand nog steeds.
40186 11mm met weerstand
40187 9mm met weerstand
Met vriendelijke groet,
Erwin Prummel
[/TEE]
«
Laatst bewerkt op: 15 February 2015, 23:00:39 door Die Bahn
»
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #8 Gepost op:
15 February 2015, 22:41:35 »
Mooi systeem zo'n weerstandje in de gedeelde as.
Mooi prijsje ook voor zo'n wielstelletje (bijna 10 Euro)
Gerrit
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22519
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #9 Gepost op:
15 February 2015, 22:53:19 »
En ze passen niet eens in alle Roco modellen. Bij wat beter gedetailleerd remwerk is de as te dik.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Weerstandje voor stroomdetectie
«
Reactie #10 Gepost op:
15 February 2015, 23:47:47 »
Ook dat nog.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Weerstandje voor stroomdetectie