Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 10:41:34
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Ronald Halma
Vandaag om 10:37:25
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door Sven
Vandaag om 10:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 10:25:49
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:21:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:25
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
  

Auteur Topic: Berekenen klimspiraal (de weg kwijt) ?  (gelezen 12576 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Berekenen klimspiraal (de weg kwijt) ?
« Reactie #30 Gepost op: 30 September 2007, 12:41:26 »
Dank u voor de tips.

zoiets moet het bij mij gaan worden:


https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_nieuw_001.gif

Klimspiraal I gaat naar -40cm onder tafelblad (kopstation) om naar het schaduwstation I te gaan
Klimspiraal II gaat naar -80cm onder tafelblad om naar schaduwstation II te gaan.

De schaduwstations zijn 1 meter diep dus met 40cm hoogte er tussen moet ik er nog wel bij kunnen.

Kees-Jan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Berekenen klimspiraal (de weg kwijt) ?
« Reactie #31 Gepost op: 30 September 2007, 13:38:02 »
houdt dus in dat  je met  -40 ongeveer 5 volledige wendingen nodig  hebt en bij - 80 ongeveer  10 wendingen.     

Enkelsporig of dubbelsporige ? 

Kruipt een hoop hou in en veel rails  ;D..... maar  zeker  te doen

Nadeel wat ik persoonlijk van  korte rechte stukken tussen de  bochten op een helling vindt is dat dit iedere keer een belasting geeft op de koppelingen en tot storing gevoelig rijden kan lijden.....lees ontsporen en of loskomen van de  koppelingen.  Mechanisme moet constant bocht..recht ...gelijk weer bocht  en met  een hele sleep wagons  kan dit tot problemen lijden. 
Bij een spiraal die  volledig in een vloeiende  ononderbroken  doorlopende  bocht licht  blijft alles in een lijn en loopt soepel door en heb je dit probleem niet.... Maar als  gezegd ...... dit is mijn persoonlijke mening en heb dit enkel ondervonden op mijn eerste test baantje.... kan misschien ook aan mijn koppelingen hebben gelegen maar  feit is  dat met een doorlopende cirkel de wielstellen en koppelingen het minst onderhevig zijn aan weerstand  en storingen

Petdig1

ReesCees

  • Gast
Re: Berekenen klimspiraal (de weg kwijt) ?
« Reactie #32 Gepost op: 30 September 2007, 13:42:09 »
dubbelspoor................(weg spaarpot).

Kees-Jan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Berekenen klimspiraal (de weg kwijt) ?
« Reactie #33 Gepost op: 30 September 2007, 20:31:51 »
oei oei........... inderdaad  met  hout  en rail hoop ik dat  je een aardige spaarpot hebt....... ben bij mij er ook erg van geschrokken...zit ongeveer  75 Lm rail alleen al in mijn spiraal en deze  overbrugt niet  zoveel als jouw intentie  ;D
Petdig1

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: Berekenen klimspiraal (de weg kwijt) ?
« Reactie #34 Gepost op: 30 September 2007, 20:37:02 »
houdt dus in dat  je met  -40 ongeveer 5 volledige wendingen nodig  hebt en bij - 80 ongeveer  10 wendingen.     

Enkelsporig of dubbelsporige ? 

Kruipt een hoop hou in en veel rails  ;D..... maar  zeker  te doen

Nadeel wat ik persoonlijk van  korte rechte stukken tussen de  bochten op een helling vindt is dat dit iedere keer een belasting geeft op de koppelingen en tot storing gevoelig rijden kan lijden.....lees ontsporen en of loskomen van de  koppelingen.  Mechanisme moet constant bocht..recht ...gelijk weer bocht  en met  een hele sleep wagons  kan dit tot problemen lijden. 
Bij een spiraal die  volledig in een vloeiende  ononderbroken  doorlopende  bocht licht  blijft alles in een lijn en loopt soepel door en heb je dit probleem niet.... Maar als  gezegd ...... dit is mijn persoonlijke mening en heb dit enkel ondervonden op mijn eerste test baantje.... kan misschien ook aan mijn koppelingen hebben gelegen maar  feit is  dat met een doorlopende cirkel de wielstellen en koppelingen het minst onderhevig zijn aan weerstand  en storingen



Dat wat je beschrijft heb ik niet als ervaring. Inmiddels zijn er al pakweg 500 treinpassages geweest zonder problemen. Dus mogelijk zoals je aangaf iets met de koppelingen?

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Berekenen klimspiraal (de weg kwijt) ?
« Reactie #35 Gepost op: 30 September 2007, 21:06:38 »
Zou inderdaad kunnen Olav.... een van de redenen waarom ik alles met de Roco Universeel ben gaan uitrusten maar aangezien ik de plaatst had om met ruime boogstralen te werken  heb ik hiervoor uieindelijk geopteerd  ( boogstralenzijn bij mij 850 en en 1000 mm )  ;D ;D ;D
Petdig1

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: Berekenen klimspiraal (de weg kwijt) ?
« Reactie #36 Gepost op: 30 September 2007, 22:17:12 »
Da's inderdaad ruiuiuiuiuiuimmmmmmmm zat.  :)

Groeten

Olav
Groeten

Olav

ReesCees

  • Gast
Re: Berekenen klimspiraal (de weg kwijt) ?
« Reactie #37 Gepost op: 30 September 2007, 22:56:50 »
Zoals ik het nu zie wordt het bij mij een combinatie van de voorbeelden met de basis het idee uit Zwitserland (ivm materiaal besparing).

Planning om hiermee in december te gaan beginnen, eerst isoleren en frames bouwen.

Kees-Jan