Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
Vandaag om 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
Vandaag om 22:53:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
  

Auteur Topic: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's  (gelezen 7604 keer)

Twdi

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Gepost op: 27 January 2015, 11:45:58 »
Mijn oude locomotieven (zoals de 4372 - 4376) hebben misschien wel 25 jaar in de originele dozen op zolder gelegen.
Recent weer eens wat stroom op een stukje oude rails gezet, maar de loc's rijden eigenlijk niet meer.

Zijn er test/onderhoud handleidingen van deze loc's te downloaden zoals ik kan testen of onderhouden?
Wat is jullie ervaring na zo'n lange tijd, zijn de motoren dan echt stuk en zo ja, zijn ze te vervangen?

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2015, 11:50:56 »
Wielen, motor en alle contacten eerst schoonmaken. Daarna de
tandwielen hier en daar een drupje olie. En dan rustig in rijden.
Mvh Steef

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6319
  • ***
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2015, 11:51:14 »
Motor en aandrijving uit elkaar halen, spoelen met wasbenzine (het vet is hard geworden) alles op nieuw olien/vetten met roco vet, eventueel gelijk nieuwe koolborstels erin. Al dan niet gelijk ombouwen naar digitaal ;). En ze lopen weer als een zonnetje (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1105
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2015, 11:54:28 »
Hallo,

Begin er dus maar mee om de loc uit elkaar te halen. :D

Na zo'n lange tijd van stilstand is meestal een goede schoonmaak van motor en tandwielen,stroomafname afdoende om het zaakje weer tot leven te wekken.
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan.

Schoonmaak: dus ook je rails hoort hierbij.

sucses

Vriendelijke groet Wim.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2015, 12:01:00 door klusser. Reden: dubbel advies »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2015, 13:04:11 »
FLM locs uit die periode doen het altijd weer na een beurt als bovengenoemd.

Er is wel een site waar van veel oudere Flm modellen de handleiding is te downloaden.
Maar ik ben hem even kwijt.
Overigens waren die handleidingen wel sumier. In elk geval stond er wel met foto's op hoe een model open moest, en waar een drupje olie hoorde.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2015, 13:30:14 »
Die oude beestjes krijg je meestal wel weer aan de praat. Zijn onverslijtbaar. Zeker de types met rondmotor. Je moet ze zeker niet bij het grofvuil zetten!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2015, 13:33:18 »
Tandwielen en motor schoonmaken, alle slepers schoonmaken. Stof en pluizen uit de assen pulken (meestal is de aandrijving aan de onderkant open.

Vergeet niet om de hele motor te demonteren, vaak zit er een boel troep onder het motorschild en rond het anker.

Zorg dat je een paar gangbare kleuren isolatie tape hebt liggen. Bij de antieke exemplaren zijn de ontstoor componenten met lak geïsoleerd, en daar is meestal weinig meer van over.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2015, 13:36:00 door ivanzon »

Christoffel van Hees

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #7 Gepost op: 27 January 2015, 13:56:09 »
Ik heb mijn eerste Fleischmann lokje uit 1962 na 35 jaar stilstand weer aan de praat gekregen. Daarvoor was goed schoonmaken het allerbelangrijkste. Bij mij bleef de nieuwe koolborstel hangen in het oude koolstof, waardoor er geen contact gemaakt werd. Dankzij de hulp van Hans van Kuijpers-Hobbyhuis die op het idee kwam de koolborstelhouders eerst even schoon te vijlen, kwam er plots weer leven in. Uiteindelijk moest ook het tandwiel op de motor vervangen worden omdat het vroeger zwaar gebruikte lokje onregelmatig reed, maar nu loopt ie weer subliem.

https://www.facebook.com/video.php?v=10203060908836182&set=vb.1609448454&type=3&theater

Christoffel

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2015, 14:43:40 »
Uiteindelijk moest ook het tandwiel op de motor vervangen worden omdat het vroeger zwaar gebruikte lokje onregelmatig reed,

Bij die oudere modellen heb ik er regelmatig eentje tussne zitten waarbij het tandwieltje los op de as zit.
De motor loopt dn goed, maar het model rijdt tergend langzaam, of helemaal niet.
Remedie: motor-as en gat in het tandwiel goed schoonmaken (het gat met een dun katoendraadje erdoorheen). Secondenlijm op de as en het tandwiel er weer op. dan bijft het weer een eeuw zitten...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2015, 14:54:51 »
Secondenlijm op de as en het tandwiel er weer op.
Ik zou het andersom doen. Als je de lijm op de as zet heb je kans dat het tandwiel de overtollige lijm tegen het lager schuift, en dat wil je niet vastlijmen.
Beter doe je de lijm in het gat van het tandwiel. Overtollige lijm komt er dan aan de buiten kant uit en kun je makkelijk wegvegen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2015, 15:29:11 »
Helemaal gelijk.

In de praktijk doe ik het ook wel zo, denk ik.
Anders zouden al die pannekoeken muurvast zitten...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Onderhoud/test oude Fleischmann loc's
« Reactie #11 Gepost op: 27 January 2015, 16:36:47 »
Ik heb hier Fleischmann modellen uit 1958 / 59. Nog voor de , pannenkoekmotor, Er zit een rechthoekige motor in. En ook deze lopen weer na een goede onderhoudsbeurt.

Gr. Bert.