Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142499 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #510 Gepost op: 09 december 2020, 13:23:59 »
Dat heb je als je het naar je zin hebt.  :)

Ben nu met veel verschillende zaken van de modelspoor bezig. Beetje baan, beetje scenery, beetje ombouwen van rolbruggen enzo, oude lampen vervangen door LED, experimenteren met stroom voerende koppelingen en voeden vanuit stuurstandrijtuigen met sleper, beetje administratie en LISSY niet te vergeten.

Opzichzelfstaand stellen deze activiteiten niet zo veel voor maar als je naar het geheel kijkt aan activiteiten en het gaat naar je zin dan geeft dat positieve energie en nog meer zin.

En als ik het weer zat ben die treintjes dan gaan we gewoon weer aan de zomer stop. Ongeacht welke maand.  ;D

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #511 Gepost op: 12 december 2020, 11:01:37 »
Afgelopen week is ook een nieuwe Loc aan de dienstregeling toegevoegd. De E112 van Märklin (39113). Ze rijdt mooi en ook het geluid klinkt net weer wat beter dan de andere recente locs.





Zodra het ondertapijt vastgelijmt is kunnen de sporen en alle attributen er weer op en kunnen we beginnen met aansluiten.

Het rangeer tafereeltje wordt gekoppeld aan de oude IB. Voor de automatisering met LISSY gebruik ik de oude IB-Switch als rijweg geheugen. Zo wordt het LocoNet voor dit op zichzelf staand rangeer tafereeltje toch wat uitgebreider dan ik dacht (IB i.c.m. 12 Lissy modules, 2 Schakelmodules, 2 Terugmeldmodules voor massa detectie en de 3 IB-Switchen).   

De betonrand op het proefstukje is ook gereed. Nu kan de buigtriplex op de achterliggende wand en daartegen komen dan weer de profiel latjes voor de damwand. Het is de bedoeling dat ik op dit stukje baan wat scenery vaardigheden op ga doen. Dat betreft dan de helling en dat deel van de bovendeliggende rangeer uitbreiding. Misschien trek ik dat door naar de beneden gelegen sporen maar dat is sterk afhankelijk van mijn scenery motivatie.  ;D



 

Verder ook lekker bezig geweest met het inbouwen van Viessmann 5049 LED strips in de IC Sudwind rijtuigen. In combinatie met de Viessmann 5048 stroomvoerende koppelingen. Ik ben nog niet helemaal content met die koppelingen maar met de LED strips wel dus die komen ook in de resterende rijtuigen.

De volgende rijtuigen die op de planning staan zijn de Silberlingen en die krijgen allen een magnetische koppeling die stroomvoerend is. Dus lekker experimenteren met verschillende materialen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #512 Gepost op: 18 december 2020, 16:52:55 »
De rangeer uitbreiding is bouwrijp gemaakt. Het ondertapijt ligt er mooi strak gelijmt op en ook de opsluitwand van buigtriplex staat klaar om gelijmt te worden.

De afgelopen avonden, tijdens het Snooker kijken, de voorbereidingen getroffen voor het realiseren van het rangeer tafereeltje.

De 10 wissels zijn voorzien van een aandrijving en een wissel lantaarn. Daarna zijn van alle aandrijvingen, de lantaarns, de ontkoppelrails en de LISSY sensoren de draden verlengd. Ook de 27 terugmeld rails zijn geknipt en voorzien van een massa draad. De tussenliggende rails knip ik bij het leggen. Dit keer wordt het hele rangeer gebied met massa detectie uitgevoerd.

Dit weekend eerst maar eens kijken of we de boel neergelegd en aangesloten krijgen.  :)

De resterende 2-polige stroomvoerende koppelingen zijn vandaag binnen gekomen. De Faller LED strips staan nog in bestelling. Dus die werkzaamheden laten nog even op zich wachten. Maar ben wel benieuwd naar die magnetische variant van de koppelingen voor de Silberlingen.

Tussen de werkzaamheden door is er ook nog wat materieel binnengereden (43917). Een staart voor de E112.





 

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #513 Gepost op: 04 januari 2021, 13:38:08 »
Allen nog eerst de beste wensen voor het modelspoor jaar 2021.

Een nieuw modelspoor jaar dus maar begonnen met het vervaardigen van de Taluds met de XPS platen. Niet echt mijn ding dit soort werkzaamheden maar het houd je van de straat zullen we maar zeggen.  :)

Eerst een malletje gemaakt met een plaat XPS, daar klopte niet veel van omdat ik het niet zo eenvoudig kon aftekenen. Na het doorsnijden en her en der wat wegzagen van materiaal was de mal wel geschikt voor het aftekenen van de volgende plaat enz.

Ook het gat naast de spiraal is dichtgelegd met Triplex zodat ook daar een XPS talud kan komen.

Ik heb achter het boog eiland dat zich tussen de twee bruggen bevind een plaat geplaatst voor een korte overkluizing. Het plan is om daar een Ecoduct van te maken. Op de Triplex plaat komt dan een flauwe helling van XPS materiaal die uitkomt op de hoogte van de rangeer uitbreiding. En mocht het toch niet bevallen dan kan het ook weer weggelaten worden.

Ik maak eerst allemaal Sawa's en als al die taluds er staan begin ik (ooit) aan het afsnijden en schuren tot een glooiend geheel.









Verder worden binnenkort ook de Silberlingen voorzien van LED strips, zodra die binnen zijn, en de magnetische variant van de 2-polige stroom voerende koppelingen. 

En uiteraard wordt tussen de bouwwerkzaamheden door ook verder gegaan met de studie voor het programmeren van de LISSY modules voor het rangeer tafereeltje. Het is 16 jaar geleden dat ik daar voor het laatst mee gewerkt heb dus de kennis is enigszins weggeëbd kom ik nu achter.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #514 Gepost op: 06 januari 2021, 17:19:44 »
De Triplex plaat voor het 'Ecoduct' (proefje) is beplakt met een laag restanten XPS plaat.

Na het lijmen van de resten XPS plaat zijn deze bewerkt met een breekmesje en geschuurd.

Nu moet deze vorm nog afgewerkt worden met een vuller zoadat het geheel mooi glad wordt. Daarna kan er een laagje groene verf op en strooisel.









MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #515 Gepost op: 06 januari 2021, 20:24:37 »
Veel updates Tim!

Leuk om te lezen.

Voor wat betreft de elektrische koppelingen, waarom maak je gebruik van meerpolige koppelingen?

Met een centrale sleper in de stuurstand, en massa via de wielen van elk rijtuig heb je aan 1 pool voldoende toch?

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #516 Gepost op: 06 januari 2021, 21:29:55 »
Timaximus,

Doe er geen groene verf op, grond (aarde) is niet groen. Een beetje bruinachtig grijze kleur werkt veel mooier als basis voor groenwerk zoals strooisel e.d.

Groeten,
Bert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #517 Gepost op: 07 januari 2021, 12:58:42 »
Dat heb je in het modelspoor seizoen hè, wat meer updates.  :angel:

Medio maart kap ik er weer mee en dan hebben jullie er even geen last meer van.  ;)

Nu ik met de 2-polige stroomvoerende koppelingen bezig ben worden de slepen minder zwaar om te trekken. Met name de 'IC-Südwind' was een stroeve. Maar die rolt nu weer mooi en soepel en de E103 trekt hem nu ook weer vloeiend over de kruiswissels terwijl de staart zich nog door de sporen-spaghetti baant.

Verder is het wel leuk om verschillende koppelingen uit te proberen. Die van Märklin (enkel polig) op de rijtuigen met ingebouwde LED verlichting geven bij mij een 'Disco' effect tijdens het rijden, kan me niet voorstellen dat dat normaal is voor die koppelingen dus daar zal ik nog wat nauwkeuriger naar kijken. Dan komen de Fleischmann Profi koppelingen, die verliezen regelmatig contact met duwen. En de magnetische koppelingen ga ik binnenkort inbouwen en ervaren. De LED strips komen vandaag binnen als goed is.

Dat van de 'grond' kleur verf zal ik uitproberen. Ben zelf geen scenery man dus dat soort kennis en ervaring ontbreekt bij mij (nog) volledig.

In het verleden verfde ik de taluds groen en bestrooide die daarna dan met dat korte vezel gras. Hierdoor kreeg je een strak en fel groen vlak alsof het een maquette betreft. Dat vond ik zelf wel mooi.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #518 Gepost op: 07 januari 2021, 16:24:53 »
Citaat
Dat vond ik zelf wel mooi.

En dat is uiteindelijk het enige wat voor jezelf echt van belang is ;)

Groeten,
Bert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #519 Gepost op: 09 januari 2021, 10:28:26 »
Op advies de hoop XPS voorzien van een 'Aarde' kleur (eigen interpretatie).

Daar overheen moet dan de NOCH 50210 strooisel komen.

Vooraf aan het aanbrengen van de verf heb ik de kieren gedicht en de overgangen tussen de XPS platen nog wat afgerond met een restant 'RenoBand'.





Ik heb alleen nog oude turf strooisels en van die hele fijn snippers van de vorige banen, de gewenste gras vezels heb ik helaas niet meer op voorraad dus die zijn besteld.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #520 Gepost op: 09 januari 2021, 10:49:37 »
Hallo Timaximus,

Als we nu toch met tips bezig zijn ;): als je een grote oppervlakte met van die korte grasvezels hebt kun je ook goed wat kleine polletjes met langere vezels bijv. Noch 07032 hier en daar plaatsen. Dat breekt zo'n oppervlakte en geeft gelijk al een heel ander gezicht. De echte grasmeesters hier op het forum maken dat soort pollen allemaal zelf (en dat is ook een stuk voordeliger ;)) maar dit soort kant en klare producten zijn ook prima te gebruiken.
Ook stukjes zonder gras laten breekt zo'n oppervlakte trouwens heel aardig. In het echt zie je ook vaak kale plekken in grasvelden.
Ik weet niet of je je grasvezels gewoon uit de hand gaat strooien maar met een plastic "Spritzdose" (Noch 08100; kun je ook simpel zelf maken) kun je de grasvezels door het (licht) statische effect van zo'n plastic busje al veel meer overeind laten staan wat ook alweer beter oogt.
Maar misschien vind je dit allemaal veel te veel werk, dat kan ook natuurlijk. Het is maar een ideetje.

Groeten,
Bert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #521 Gepost op: 09 januari 2021, 11:37:56 »
Hallo Bert,

Zo een Noch flesje heb ik inderdaad.

Eerst maar eens dat gras er op strooien. Daarna kijken we weer verder.   :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #522 Gepost op: 10 januari 2021, 16:27:44 »
Vandaag de profiel latjes opgezaagd en vastgelijmt voor de stalen damwand van de uitbreiding.
Verderop gaan we over op een betonwand en die is gemaakt van afwerklatjes die ik nog over had en die al 2 jaar in het trapgat staan te verstoffen. En ook die zijn opgezaagd.

Als je ze geschakeld neerzet krijg je een betonelementen look. Bevalt het eindresultaat niet dan kunnen ze er weer af en gaan we gewoon door met de stalen damwand. :)

De damwanden zullen nu even moeten wachten totdat ik weer materialen kan halen in de bouwmarkt. Dus verder met het shapen van XPS platen voor de tunnel ingangen en verder met het shapen van de taluds.

Aansluitend aan de damwand werkzaamheden ook even de talud driehoeken gezaagd voor de rechterkant van de rangeer uitbreiding, in de boog bij het raam. Deze heb ik even naar achteren geduwd, zodat ik voorlopig kan rijden, maar worden later nog trapsgewijs gelijmd en nabewerkt als de taluds links gereed zijn.

Ik probeer daarbij zo Ecologisch mogelijk te werken met dat XPS spul.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #523 Gepost op: 20 januari 2021, 16:19:36 »
De afgelopen week het tweede taluddeel nabewerkt met Renoband en geschilderd.
 
Het derde deel van het talud welke in de 'Put' komt te liggen is nu aan de beurt, oa. de brugpijlers moet ik nog laten zaken in de XPS, en het talud uitbreiden naar links richting de spiraal. Het is de bedoeling om de taluddelen links en rechts van de opritten door te laten lopen.

Tussen het spoor in de 'Put' zit 8cm tot aan de wand, dus voldoende ruimte voor een talud van 5,5 cm hoog.

Tussen de scenery werkzaamheden door zullen ook de nieuwe Marklin lichtseinen, die al een jaar liggen te verstoffen op de plank, langs de hoofdbaan geplaatst gaan worden.

Zodra er weer verder wordt gegaan met de scenery kunnen deze eenvoudig van hun sokkel gehaald worden. En als de definitieve locatie van de sokkel vastligt kan er her en der ook al ballast (proefjes) aangebracht worden.







 

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #524 Gepost op: 28 januari 2021, 16:18:36 »
Afgelopen weekeinde de pijlers in het XPS laten afzinken.

De oude oprit staat daardoor weer als vanouds.

Nu zijn dit ook gelijk de laatste scenery werkzaamheden voor dit seizoen. De rest schuif ik door naar het volgende seizoen.

Alles wat nu nog niet op zijn plek staat en/of vastgelijmt is gaat weer in de doos. Dan kunnen we de baan weer eens stofvrij en rijdbaar maken. Ook niet onbelangrijk, dat rijden dan.  :)

Zeker nu er weer nieuw materieel in aantocht is.

Niet dat we stil gaan zitten hoor, want dit weekeinde beginnen we eindelijk met het plaatsen van de 28 laatste Märklin lichtseinen op de hoofdbaan. En aansluitend de 10 Märklin lichtseinen op de rangeer uitbreiding (zodra ik die in Vlaardingen opgehaald heb als dat weer mag).





Verder is vandaag de Insider wagon en de Catalogus 2020/2021 binnen gekomen. Die was ik vorig jaar, door de Corona toestanden, vergeten te bestellen. Maar na een mailtje richting Märklin zo vlak voor de kerst hebben ze dit alles alsnog opgestuurd.   (y)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet